Ny kolv skuren

Rs typen

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2003
Hoj
R1-05, Suzuki rm250 -05
Lämnade in min RS för kolvbyte och även byte av oljor, den hade då gått ca.16500km. Körde in den nya kolven ca. 450km men körde ytterligare några hundra kilometer innan jag provade ge fullt. Fick upp den till ungefär 160 och började sedan sakta in inför kurva, do den plötsligt skar, drog in kopplingen åch rullade till sidan av vägen, lät den stå en stund och provade sedan starta, den gick igån och har även kört en del efter detta men den har inte samma ork som tidigare. Så den har bara värmeskurit lite, min fråga är om en ny kolv borde kunna skära så snabbt, värför den skar och om jag måste byta både cylinder och kolv nu eller räcker det med bara kolven. Skall naturligtvis kontakta firman som bytte kolv och kräva att de står för kostnaderna men det vet man aldrig om lyckas.

Rs typen skrev:
Lämnade in min RS för kolvbyte och även byte av oljor, den hade då gått ca.16500km. Körde in den nya kolven ca. 450km men körde ytterligare några hundra kilometer innan jag provade ge fullt. Fick upp den till ungefär 160 och började sedan sakta in inför kurva, do den plötsligt skar, drog in kopplingen åch rullade till sidan av vägen, lät den stå en stund och provade sedan starta, den gick igån och har även kört en del efter detta men den har inte samma ork som tidigare. Så den har bara värmeskurit lite, min fråga är om en ny kolv borde kunna skära så snabbt, värför den skar och om jag måste byta både cylinder och kolv nu eller räcker det med bara kolven. Skall naturligtvis kontakta firman som bytte kolv och kräva att de står för kostnaderna men det vet man aldrig om lyckas.

Kan vara både firmans (tänker främst på att dom isf. monterade kolv med fel storlek) och andra orsaker (kasst luftfilter och fått in skit i motorn, skuren olje- eller vattenpump osv osv)

Demontera kolv & cylinder, knalla över med det till firman och förklara det hela; Be dom mäta kolvspelet, anteckna värdet och gör en tråd här alt. kolla i verkstadshandboken om du har någon, vad spelet ska vara.

Vad satt det för storlek på munstycke?

Rs typen skrev:

Hade den skurit innan, om, varför?
Kolla så att den inte gick snålt ( vitt tändstift) eller att oljepumpen har stannat. Med hjälp av den här http://www.ericgorr.com/techarticles/pistondiaguide_ta.html kan du nog få hjälp att lista ut vad som hänt...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT