ny kolv. för fet blandning?

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
när min motorn är kall så brukar den 4-takta(tror jag det heter) att den typ tänder varannan gång det låter lixom drrrrr när du försöker gasa på.. detta uppkommer väl för att den är för kall och inte orkar tända all soppa? för när den är varm så försvinner det och den går bra.

nu när jag satt på en ny kolv så håller den på och 4-taktar mer ibörjan än förut. den går hur bra somhelst på låga och har skitbra komp. men när man varvar den och gasar på så går den konstigt och öser inte lika mkt som förut. den går lixom orent känns det som... när jag drog av soppa kranen och drog ungefär halvgas när soppan var påväg att ta slut så drog den på mkt mer och höll inte på och flumma...

kan det ha varit så att den nya kolven håller mera tätt och inte lika mkt bensin går till spillo? och det blir därför för mkt bensin nu så att den inte orkar antända allt?

Kan du byta kolv bör du lyckas ställa in förgasaren. Det gäller att testa sig fram.

Men en tvåtaktare ska flumma sig i början :hihi Annars är det ingen riktig tvåtaktare

Out_Spinner skrev:
Kan du byta kolv bör du lyckas ställa in förgasaren. Det gäller att testa sig fram.

Men en tvåtaktare ska flumma sig i början :hihi Annars är det ingen riktig tvåtaktare

hmm ah men det är lite svårt att förstå förklaringar på internet om hur man ska ställa in...

"Är det mycket avgaser, går som om choken vore i, då är blandningen för fet och ska vara tunnare. "

lixom... när räknas det som mycket avgaser :D

cRoC skrev:
Byt ner dig lite i huvudmunstycke, bara att testa dig fram som sagt.

men asså den gick ju helt perfekt med detta munstycke på gammla kolven.. varför ska det ha blivit annorlunda med nya kolven?

när jag kollade tändstiftet direkt efter jag kört var det snustorrt... fast det kanske inte har å göra med hur fet blandningen är eller?

Med högre kompression blir fyllnadsgraden mycket bättre och mindre bränsle krävs än med taskiga kolvringar. Den gamla kolven och ringarna var förmodligen så slut att bränsleblandningen tunnades ut genom att suga in avgaser via de slitna kolvringarna under insugsfasen.

...eller så har du precis oljat in luftfiltret.

andersbrink skrev:
Med högre kompression blir fyllnadsgraden mycket bättre och mindre bränsle krävs än med taskiga kolvringar. Den gamla kolven och ringarna var förmodligen så slut att bränsleblandningen tunnades ut genom att suga in avgaser via de slitna kolvringarna under insugsfasen.

...eller så har du precis oljat in luftfiltret.

har inte precis oljat in luftlfiltret... men då är det gå ner i munstycke som gäller då? kanske till och med flytta ett steg på nålen också..?

nån som har nått bra tips på hur jag märker att nu behöver jag inte gå lägre i munstycke?

cRoC skrev:
När den går bra på mellan/högvarv så är huvudmunstycket bra :)

så jag byter ner tills det blivit så tunnt att det börjar bli sämre igen? alltså till vändpunkten typ? iof låter det logiskt att man har det munstycke där den får mest effekt :)?

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP