Ny knutte med frågor!

Snöberg

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
Yamaha xs 400 seca
Tjena alla livsnjutare!

Var i iväg igår och fixade körprovet för MC. Vilken känsla, äntligen mc-åkare utan den gula västen hängandes runt halsen.

Nu till frågan. Jag är 20 år och körde upp för "tung med begränsinng". När jag fyller 21, får jag automatiskt köra obegränsad tung MC eller krävs det att jag gör ett nytt prov med en tung MC?

Ha det gött alla Hojåkare!

Last edited:
Du måste göra om provet när du fyller 21, alternativt vänta tills du är 22 (2 år från uppkörningen). Huruvida du haft lätt mc tidigare eller inte spelar heller ingen roll. Enda skillnaden då hade varit att du sluppit göra teoriprovet nu.

snäll uppkörningslärare,:yoparty men du får nog köra upp på stor mc sen då vägverket ska tillverka ditt körkort o ser ålder/behörighet.:confused:
Eller så har du bara tur och gå och köp en 1000cc kör hoj med dom stora grabbarna.:D

Att han inte kryssade i "tung med begränsning" var väldigt konstigt. Se till att skicka in dina handlingar fortast möjligt så du får ditt körkort och berätta vad det står bakpå körkortet :)

Han kryssade inte i "begränsad" på mig heller, rent slarv skulle jag tro. Det skulle dock förvåna mig om de slarvar på det sättet när de tillverkar körkortet. När jag fick mitt var det till mitt förtret begränsad :C

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back