Ny kedja

TropaDeElite

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Hoj
Triumph Daytona 675
Jag har köpt en ny kedja med nedanstående kedjelås. Är det bara att trycka ihop med med en polygrip eller liknande eller behöver man göra något mer?

Finns det inte risk för att den kan åka ut igen för det ser inte ut som att "pinnarna" expanderar när man kört igenom dem.

pu_ConnectingLinks.jpg

Det där ser ut som ett nitlås, om så är fallet måste du vidga nitskallarna. Ta hela rasket till en verkstad om du är osäker.

Ja, det är ett nitlås. Du måste alltså ha ett verktyg för att kunna nita det.
Finns på biltema, eller så åker du till en verkstad.

Skall nitas eller vad det heter på fackspråk,funkar med kulhammare och städ eller annan massiv järnklump som anhåll och skjutmått om ögonmåttet är feljusterat.

Vid minsta osäkerhet besök en mcverkstad och be dom fixa det,betydligt mindre bekymmer än ett felaktigt hopsatt lås.

Henrik

Kostar 699:- på biltema, och fungerar utmärkt. Både för kapning och nitning.

Om jag vore dig skulle jag låta en fackman göra jobbet. Låter inte som detta ligger på "2 shiftnycklar" i haynes...

He rik gav en bra variant om man är duktig, men du måste få till en bra nitning.

På en Daytona 675 så har du tillräckligt mycket kraft att du lätt slår sönder grejer för femsiffriga belopp om låset brister för dig. För att inte snacka om vilka personskador du riskerar.

Verktyget på bilden ser ut som en enkel brytare, den kan du inte nita med.

Instämmer. Är du inte helt 100 på vad du sysslar med, så åk till en mc-verkstad. Du kan bli av med ena benet, eller förstöra motorn, som exempel, om låset skulle gå upp.

Ahhhh... dåliga minnen. Tog hårt på tålamodet sist jag bytte kedja. Alltså riktiga verktyg är halva jobbet. Två polygriper kräver sitt tålamod innan man lyckas. :huvet :gnissla

Men tryck dit blecket mät med andra länkar så du inte klämmer ihop det för mkt eller för lite. Sedan är det bara att ha ett rejält mothåll på baksidan och klabba till med en dorn+hammare för att stuka pinnarna på utsidan av blecket. Två bestämda låsningar på varje pinne blir bra.

Som andra skiver.. är du osäker så dra till en verkstad, dem tar inte många spänn för att nita kedjan åt dig. Följdskadorna "kan" blir stora om du gör tokigt, men samtidigt är det knappast någon NASA-teknik!

Lycka till!
//KaliZ

Du kan ju köpa ett kedjelås av clipstyp så slipper du nitproblemet helt.

har du redan tagit bort gamla paketet på hojjen ?om inte så kan jag hjälpa dig om du kan köra hojjen till västertorp C ,du blir skyldig en kaffe o en cigg :)

Jag lyckades göra det med exakt det verktyget som är på bilden ovan, fick klura ganska länge innan jag kom på hur man skulle gå tillväga. Tips är att ha någon form av distans när man pressar på bläcket så man inte kan låsa länken så att säga. Efter det så vidgar man bara skallarna mha. verktyget..

EDIT: har inte mycket erfarenhet av att meka men hade kompisar med mig som hjälpa mig tänka :) Den kedjan jag nitade var en 520 kedja om det nu spelar någon roll..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT