Ny kedja som blir längre o längre?

Skrotnisse skrev:
2676622 Låter spaceat att kedjan skulle vara olika lång beroende på i vilket läge hjulet står....
Tror ni bägge råkat ut för ocentrerade drev.
Har fått ett sådant en gång.
Nu mäter jag alltid att drevet centrerar innan montering.
Till på köpet var det ett dyrt kvalitetsdrev jag fick som gått igenom kvalitetskontrollen.
Både genralagent och producent fick veta vad jag tyckte.

Hur mäter du detta, drar fast stativet med indikator klocka?

Seriösa fråga alltså, vill veta.

3xefterspänning låter mest som att du vart för varsam i första skedet, å inget onormalt.... Reserverar mig för allt för djärva uttal när det gäller din typ av hoj å märkena du köpt iofs....

Jag brukar iaf överspänna en aning, å inte så man kan dra en violinkonsert!!!, bara för att sträcka ut alla länkar. Och sedan rotera för hand för att smeta ut det originalfett som din kedja har från födseln, som den sedan inte har mer precis mer än nödvändigt.
Där har du troligen sträckning nr 1.

Nr 2 å 3, som nu borde va 1 å 2, är bara normal justering å efterkontroll.

Inte svårt och inte noga!
Mäter med skjutmått från centrumhålets kant till ytterkant på några ställen.
Om kedjan är skuren så syns det.
Bara att snurra och se om den kryper på kuggarna ordentligt.

Skrotnisse skrev:
2676622 Låter spaceat att kedjan skulle vara olika lång beroende på i vilket läge hjulet står....
Tror ni bägge råkat ut för ocentrerade drev.
Har fått ett sådant en gång.
Nu mäter jag alltid att drevet centrerar innan montering.
Till på köpet var det ett dyrt kvalitetsdrev jag fick som gått igenom kvalitetskontrollen.
Både genralagent och producent fick veta vad jag tyckte.
Hmmm. :va japp. det är faktiskt intressant att få reda på mätmetoden...

Att cenrtreringen utgår fån centrum är glasklart, men att sedan hitta exakta belastningspunkten på kuggen, vilken jag gissar ligger strax innanför delningsdiametern för kedjans axel. Hur mäter du det? Tumstock? :D

Skrotnisse skrev:
2680199 Inte svårt och inte noga!
Mäter med skjutmått från centrumhålets kant till ytterkant på några ställen.
Om kedjan är skuren så syns det.
Bara att snurra och se om den kryper på kuggarna ordentligt.
Hur mycket av kuggarnas toppar är i ingrepp av din kedja??? :va

Last edited:
Kuggarna är likformade, länkarna är likformade (eller blir).
Dreven görs i två moment, krans och centrum.
Bultmönstret utgår från centrumhålet.
Fräser man upp centrumhålet fel blir centrum förskjutet.
Går faktiskt att mäta med tumstock om man vill, noggranare än +-1mm är det inte.
Ser du inte om länkarna går jämt på kuggarna så kan jag inte hjälpa dig.
Kontakta optiker.

Kedjor

Skall man ha längst livslängd är det extra heavy duty som gäller. Dessutom kan man satsa på ett märke med bra kvalite i stålet och då finns det två märken man bör leta efter:

1: D.I.D - Mesta orginalmonterade kedjan på hojar. Inte utan anledning. Leta efter ZVM kedjan, så har du det värsta. Gjord för 150+ hk. Kör du effektsvagare 600cc-1100cc räcker gott VM kedjan enligt D.I.D:s rekommendationer. Rossi kör med D.I.D också.... :Bugar
2: RK - inte märkt någon skillnad mot D.I.D

EK kedjan har jag också hört lite surt om i min hojkrets precis som en del tidigare i denna tråd. EK hittar man billigt på ebay. Kanske en anledning det också.

JT som några nämnde i tråden innan gör vad jag vet bara dreven - inte kedjor.
- Och jag har aldrig stött på ett JT drev som nötts ut innan kedjan... så JT kan jag bara rekommendera.

:hojbusa

/ Heppe

Köpte kedjor till min gamla DT125 på Addemoto, de slets fortsom fan. Förvisso det billigaste de hade.
Men som sagt, e det en plastraket man kör så bör man nog lägga ut lite mer cash på drivpaketet.
Sen spelar ju det in vilken typ av motor man kör. En stor stånka tuggar ju sönder en kedja mer än en rad4 (rycker o sträcker).

Skrotnisse skrev:
2680245 Kuggarna är likformade, länkarna är likformade (eller blir).
Dreven görs i två moment, krans och centrum.
Bultmönstret utgår från centrumhålet.
Fräser man upp centrumhålet fel blir centrum förskjutet.
Går faktiskt att mäta med tumstock om man vill, noggranare än +-1mm är det inte.
Ser du inte om länkarna går jämt på kuggarna så kan jag inte hjälpa dig.
Kontakta optiker.
Ja, eller om man ska beskriva det korrekt: det ena momentet utgör grunden för det andra eller hur??? Centrumhålet görs först! Å bultcirkeln å kuggarna fräses sedan... men om man mot förmodan köper ämnet hos skrotnisse å hans vänner får man nogsamt centrera drevet innan man fräser/borrar, helst inte med tumstock. Själv har jag ingen optiker, men kontaktar jag din lär väl min hoj hamna i din skrothög...

Heppe skrev:
2680269 Skall man ha längst livslängd är det extra heavy duty som gäller. Dessutom kan man satsa på ett märke med bra kvalite i stålet och då finns det två märken man bör leta efter:

1: D.I.D - Mesta orginalmonterade kedjan på hojar. Inte utan anledning. Leta efter ZVM kedjan, så har du det värsta. Gjord för 150+ hk. Kör du effektsvagare 600cc-1100cc räcker gott VM kedjan enligt D.I.D:s rekommendationer. Rossi kör med D.I.D också.... :Bugar
2: RK - inte märkt någon skillnad mot D.I.D

EK kedjan har jag också hört lite surt om i min hojkrets precis som en del tidigare i denna tråd. EK hittar man billigt på ebay. Kanske en anledning det också.

JT som några nämnde i tråden innan gör vad jag vet bara dreven - inte kedjor.
- Och jag har aldrig stött på ett JT drev som nötts ut innan kedjan... så JT kan jag bara rekommendera.

:hojbusa

/ Heppe

Jag bytte drivpaket i sommras och valde att köpa från addemoto dvs JT drev och en EK kedja. Har väl kört cirkus 150 mil och inte märkt något konstigt. Spännde kedjan efter inkörning av den. Kanske man har gjort ett felval att sätta ett lite billigare paket på hojen. Kanske ska inhandla ett riktigt bra paket. Kanske renthal drev och en RK kedja. Orka köra med ett paket somkanske inte håller måttet.

Last edited:
Dette är inget ovanligt problem,,och det uppkommar tom på original-kedajor,,
Ofta står det i original-handböckerna att man skall mäta på det mest (OBS ) SPÄNDA (OBS ) stället på kedjan,,
Har själv sett up till 20-30 mm skillnad på t.ex. triumph,,och de skall ha 35-40 mm i spel(vissa av dem),,så uppemot +70 mm och ner till -20 mm, det är en jäkla skillnad,,
Men visst, köpar man extremt billiga drivpaket/bara bytar dreven så får man jo räkna med problem.
Så gjorde man ju på mopeden,,men inte på nån hoj som gör närmre 300,,,!!!
Och sträckar man sen kedjan,,"så att den spännar till sig", eller hur han nu skrev han som skrev så om sin Fireblade,,,Tja...,då får man ju skylla sig själv,,
Anser Frostie.

turbobiker44 skrev:
2680303 Dette är inget ovanligt problem,,och det uppkommar tom på original-kedajor,,
Ofta står det i original-handböckerna att man skall mäta på det mest (OBS ) SPÄNDA (OBS ) stället på kedjan,,
Har själv sett up till 20-30 mm skillnad på t.ex. triumph,,och de skall ha 35-40 mm i spel(vissa av dem),,så uppemot +70 mm och ner till -20 mm, det är en jäkla skillnad,,
Men visst, köpar man extremt billiga drivpaket/bara bytar dreven så får man jo räkna med problem.
Så gjorde man ju på mopeden,,men inte på nån hoj som gör närmre 300,,,!!!
Och sträckar man sen kedjan,,"så att den spännar till sig", eller hur han nu skrev han som skrev så om sin Fireblade,,,Tja...,då får man ju skylla sig själv,,
Anser Frostie.
rätar ut sig, gumman, rätar ut sig!!!!

Vilka märken ärde absolut bästa egentligen när det gäller drev och kedja.
DID och RK är ju bra men vad finns det för andra märken som håller världsklass. Reginapaketen tex. Nån som har erfarenhet av dom???

The blade skrev:
2680504 Vilka märken ärde absolut bästa egentligen när det gäller drev och kedja.
DID och RK är ju bra men vad finns det för andra märken som håller världsklass. Reginapaketen tex. Nån som har erfarenhet av dom???
Jag tycker att även Regina hör till premium-kedjorna.

Mvh
/J

Ivil skrev:
2675906 Jag har monterat en ny X-Ringskedja på XRen och justerade den i enlighet med manualen.....QUOTE]

Jag köpte en EK-kedja (ZVM 530) och JT-drev till GSX R1000 -03 från Addemoto. Behövde bara spänna efter kedjan en eller ett par gånger, sedan var den stabil och den hade inte ändrats mycket från första installationen. Upplever det som kanongrejor, lika bra som originldelarna som bara behövde justeras ett fåtal gånger under livslängden ca 2500 mil. Hojen har bl.a varit en sväng t o r till ringen med ett par dagars banåkning där med drevsatsen från Addemoto.

På Blackbirden monterades i somras en ny sats med premium Regina kedja och drev, har fått spänna efter många gånger och den behöver fortfarande sträckas då och då.

Sydney skrev:
2680598
Ivil skrev:
2675906 Jag har monterat en ny X-Ringskedja på XRen och justerade den i enlighet med manualen.....QUOTE]

Jag köpte en EK-kedja (ZVM 530) och JT-drev till GSX R1000 -03 från Addemoto. Behövde bara spänna efter kedjan en eller ett par gånger, sedan var den stabil och den hade inte ändrats mycket från första installationen. Upplever det som kanongrejor, lika bra som originldelarna som bara behövde justeras ett fåtal gånger under livslängden ca 2500 mil. Hojen har bl.a varit en sväng t o r till ringen med ett par dagars banåkning där med drevsatsen från Addemoto.

På Blackbirden monterades i somras en ny sats med premium Regina kedja och drev, har fått spänna efter många gånger och den behöver fortfarande sträckas då och då.

Har ju samma grejer till min 954á som du hade på gixxern så då borde jag kunna vara lugn alltså. Hoppas det håller ett tag så man slipper pröjsa ett nytt paket nästa säsong.

Sydney skrev:
2680598
Ivil skrev:
2675906 På Blackbirden monterades i somras en ny sats med premium Regina kedja och drev, har fått spänna efter många gånger och den behöver fortfarande sträckas då och då.

Intressant.
Jag monterade en ny Regina 530 X-ringskedja från Roffes i juni, med nya drev. Den har gått 900 mil sedan dess. Jag justerade den efter första turen, men sedan har den inte behövt ngn sträckning tills jag ställde av. Men att man får justera sträckningen på kedjor är ju iofs normalt. Jag har ingen aktuell erfarenhet av Reginas drev dock. Det var så länge sedan jag körde med dessa. De har inga som passar min hoj nämligen.

Hilsen

J

Jörgen Karlsson skrev:
2680624
Sydney skrev:
2680598

Intressant....

J

Hmmm, om jag ska vara helt korrekt så har jag ny Regina kedja och bakdrev på Birden och ett nytt JT framdrev eftersom jag ville gå ner en kugg fram. Men det är ju i alla fall 530-grejor tvärs igenom och JT-drevet är ju kanon på Gixxern. Fattar inte vad det är som är som knasar, får väl köra ett tag till och se om det stabiliserar sig eller undersöka närmare.

The blade skrev:
2680614
Sydney skrev:
2680598

Har ju samma grejer till min 954á som du hade på gixxern så då borde jag kunna vara lugn alltså. Hoppas det håller ett tag så man slipper pröjsa ett nytt paket nästa säsong.

Ja du kan säkert vara lugn, jag har kört ca 600 mil på de grejorna i Gixxern nu och är direkt förvånad över hur stabilt det är med tanke på hur hårt den hojen körs. Köper garanterat exakt samma kit igen från Addemoto. Om jag minns rätt är grejorna en snäpp högre klassade än EK's egen rekommendation för GSX R1000, kedjan Addemoto skickade är mer för Hayabusa-klass, det är kanske därför den är så stabil. Skrev fel i tidigare post, EK-kedjan jag har heter ZVX, inte ZVM.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back