Ny insats till Dominatorns dämpare.

-=Daemon=-

Medlem
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
VFR 750 & NX 650
Har precis köpt mig en Dominator årsmodell -93 och den låter ju som min gamla MT5:a jag hade som liten pojke. :arsele
Jag är sugen på att tillverka egna insatser till dämparna men blir lite fundersam eftersom de på den här modellen inte är runda hela vägen utan större och "kantiga" längre fram på dämparen (känns inte som om man kan dra ute hela insatsen bakåt sas).
Är det någon som plockat isär ljuddämparna och sett hur det ser ut? Går det tillverka en "vanlig" insats bestående av ett perforerat rör etc?

Om det nu inte skulle gå att göra på något "lätt" sätt, finns det någon universaldämpare man kan köpa för en billig peng och bocka/svets rören själv?

Som ni märker är jag lite osugen på att lägga ut några större pengar på den här cykeln. Ett fabrikstillverkat Slipon/Bolton á 4000 skr är mao inte aktuellt.

//Johan

Tänkte bara berätta att det enda man uppnår med att borra bort popnitarna på ljuddämparen är att man får loss en fin liten blank metallring.
Ljuddämparen är helsvetsad och går inte att få upp på annat sätt än att kapa.

de ser nog inte alls roligt ut "därinne" kanske de går o rensa men jag tror du får mer trubbel än lycka :rolleyes:

om! du måste fulmecka så kan du inte hitta ett parsmå ljudämpare till en bil på typ mekonomen el likn?
ev köpa färdiga rör i lämmplig storlek borra hål för popnitar o nita ihop.

Jag skrev i princip bara den andra posten för att ev kunna hjälpa någon annan som har samma funderingar. Jag har lagt ner tankegångarna på att modifiera originaldämparna nu.
Meningen var att jag skulle kunna återställa dem utan alltför mycket besvär inför ev försäljning eller besiktning.

Jag funderar i andra banor nu. Antingen någon form av universal-dämpare (fulbugge) eller hitta något löjligt billigt slipon.

-=Daemon=- skrev:
Tänkte bara berätta att det enda man uppnår med att borra bort popnitarna på ljuddämparen är att man får loss en fin liten blank metallring.
Ljuddämparen är helsvetsad och går inte att få upp på annat sätt än att kapa.
Tack för infon, du sparade mig en liknande överraskning! :pannkyss

Har du hittat nån lösning på problemet?

Hoppsan skrev:
Tack för infon, du sparade mig en liknande överraskning! :pannkyss

Har du hittat nån lösning på problemet?

Trevligt att det kom någon till användning.

Jag håller på att bygga en ny utifrån en dämpare till annan cykel.
Ganska mycket pillande, inte direkt det snabbaste sättet.

Tydligen finns det de som borrar hål i originaldämparen ovanför utblåset (har inte kollat upp detta så noga). Antar att cykeln låter bättre men jag tror inte att det blir någon nämnvärd effektökning,,, sen vill jag helst inte göra åverkan på orignaldelarna.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda