Ny i SM träsket:-)

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Hej !
Då jag tävlat lite tidigare i RR, men tyckte att kostnaderna översteg alla rimliga argument till min Fru, tänker jag nu prova på att tävla i SM under 2005.

Är det samma besiktningsregler för SM som RR? Förutom uppsamlingskärl av olja, då det inte finns någon båt på SM.

Najning av broms ok?
Najning av oljeplugg
Tank foam?
Haj fena?
etc etc

Eller är det helt andra saker som jag skall tänka på?

Mvh//Douglas Hamilton

Zilversurfer skrev:
Hej !
Då jag tävlat lite tidigare i RR, men tyckte att kostnaderna översteg alla rimliga argument till min Fru, tänker jag nu prova på att tävla i SM under 2005.

Är det samma besiktningsregler för SM som RR? Förutom uppsamlingskärl av olja, då det inte finns någon båt på SM.

Najning av broms ok?
Najning av oljeplugg
Tank foam?
Haj fena?
etc etc

Eller är det helt andra saker som jag skall tänka på?

Mvh//Douglas Hamilton
Va i h-e nudå, har du fått hjärnsläpp :kocko

Willkommen bei uns :tummenupp

Snabbt uttryckt ska du najja det som går (inkl påfyllning av vatten och olja), ha uppsamlingskärl för alla vätskor (inkl vevhusventilation om du inte harslutet system) och handskydd av metall.

Hajfena är jag inte säker på men de flesta cyklar har en kedjestyrare där fenan annars skulle sitta som gör dess jobb. Det har sagts i reglementet att man ska ha "skydd för drivande kedjedrev av metall" eller nåt sånt men det har aldrig kollats. De skydden som sitter original har alltid funkat tidigare.

Inte foam.

Svarta siffror på gul botten har gällt tidigare men inte påpekats så himla hårt. Nästa år vet jag inte hur det blir med siffror.

Vissa banor ställer speciella krav på att du ska ha nån slags slider så att inte fotpinnen hyvlar upp asfalten när du klotar. Kolla innan du åker och tränar.

Inga krav på "klotningsbrytare" om du inte ska köra nåra is-rejs.

Skinnställ och andra skydd på samma sätt som i RR och stövlar av "MX-typ".

EDIT1: Många av grejerna här kommer ifrågasättas av mina kolleger men det är som vanligt; tolkningar kommer alltid skilja åt och till slut är det besiktningsmannen (eller Martin Holm) som säger vad som är rätt eller fel. På supermotard.se finns ett reglemente som jag tycker känns väldigt fattigt.

EDIT2: Kollade lite mer om reglementet och informationen hos SVEMO skiljer sig något mot den på supermotard.se. Reglemente hos SVEMO. Bl.a sägs det där att siffrorna ska vara svarta på gul botten.

Skickar PM till vår representant i SVEMO om startnummer för 2005 nu...

Last edited:
GSXR1100R skrev:
Va i h-e nudå, har du fått hjärnsläpp :kocko
Nope, bara en till som insett att ljuset i slutet av tunneln INTE är ett tåg. Det är en SUPERMOTARD :tummenupp :yoparty :lol

Tack för din info, det skall bli überball...Hamtar den i Crossutförande på Fredag - sen bär det iväg till Crossbanan Lördag - Söndag :yoparty

Mvh//ZS

Supermoto skrev:
Willkommen bei uns :tummenupp

Snabbt uttryckt ska du najja det som går (inkl påfyllning av vatten och olja), ha uppsamlingskärl för alla vätskor (inkl vevhusventilation om du inte harslutet system) och handskydd av metall.

Hajfena är jag inte säker på men de flesta cyklar har en kedjestyrare där fenan annars skulle sitta som gör dess jobb. Det har sagts i reglementet att man ska ha "skydd för drivande kedjedrev av metall" eller nåt sånt men det har aldrig kollats. De skydden som sitter original har alltid funkat tidigare.

Inte foam.

Svarta siffror på gul botten har gällt tidigare men inte påpekats så himla hårt. Nästa år vet jag inte hur det blir med siffror.

Vissa banor ställer speciella krav på att du ska ha nån slags slider så att inte fotpinnen hyvlar upp asfalten när du klotar. Kolla innan du åker och tränar.

Inga krav på "klotningsbrytare" om du inte ska köra nåra is-rejs.

Skinnställ och andra skydd på samma sätt som i RR och stövlar av "MX-typ".

EDIT1: Många av grejerna här kommer ifrågasättas av mina kolleger men det är som vanligt; tolkningar kommer alltid skilja åt och till slut är det besiktningsmannen (eller Martin Holm) som säger vad som är rätt eller fel. På supermotard.se finns ett reglemente som jag tycker känns väldigt fattigt.

EDIT2: Kollade lite mer om reglementet och informationen hos SVEMO skiljer sig något mot den på supermotard.se. Reglemente hos SVEMO. Bl.a sägs det där att siffrorna ska vara svarta på gul botten.

Skickar PM till vår representant i SVEMO om startnummer för 2005 nu...

Zilversurfer skrev:
Tack för din info, det skall bli überball...Hamtar den i Crossutförande på Fredag - sen bär det iväg till Crossbanan Lördag - Söndag :yoparty

Mvh//ZS
Hade det inte varit billigare/bättre att köpa den som motard från början?? Åtminstone tidigare så kunde man då köpa till crosskitt till ruggigt bra priser samt att kanske fjädringen hade varit mer SM-anpassad (fast jag vet inte om Hyndorna finns med annan än MX-fjädringen iofs). Köpa crosskitt vid sidan av är alltid billigare än att köpa SM-kitt. Du hade dessutom fått den gatlegal vilket ju underlättar en framtida försäljning.

Barrett skrev:
Är det Lindh man ska kontakta?
Vet inte ännu. Men jag gissar det. Eller SVEMO på annat sätt kanske. Väntar på PM-svar från den gode "Lindhracing"....

Den är en SM, men alla cross delar inkl. stort reservdelskit ingår. Nu på Vintern blir det Cross - så det finns ingen anledning att hämta den i SM utförande. Måste träna mkt grus innan våren kommer.

Mvh//ZS

Supermoto skrev:
Hade det inte varit billigare/bättre att köpa den som motard från början?? Åtminstone tidigare så kunde man då köpa till crosskitt till ruggigt bra priser samt att kanske fjädringen hade varit mer SM-anpassad (fast jag vet inte om Hyndorna finns med annan än MX-fjädringen iofs). Köpa crosskitt vid sidan av är alltid billigare än att köpa SM-kitt. Du hade dessutom fått den gatlegal vilket ju underlättar en framtida försäljning.

Vet inte ännu. Men jag gissar det. Eller SVEMO på annat sätt kanske. Väntar på PM-svar från den gode "Lindhracing"....

Zilversurfer skrev:
Den är en SM, men alla cross delar inkl. stort reservdelskit ingår. Nu på Vintern blir det Cross - så det finns ingen anledning att hämta den i SM utförande. Måste träna mkt grus innan våren kommer.

Mvh//ZS
Ahaaaaaaaa, då är t.o.m jag med :kocko :tummenupp

Glöm inte att träna grus och hoppa med småhjulen oxå. Det är skitotäckt :skrämd :)

LyckaT vi lär ses...

Är det samma licens som RR eller är det en speciell just för supermotard?

Roligt att mer o mer från forumet tävlar i motard :tummenupp
Kommer bli kul att kolla på tävlingarna kommande säsong.

Barrett skrev:
Nej någon speciell supermotard-license finns ej än. RR-, MX- eller Backelicense gäller under 2005.
Men vad vi vet så blir det en (korkad) cc-indelning...
Över eller under 450cc.

Zilversurfer skrev:
Dubbelt nöje för 1/4 av priset. Samt att man kan köra cross på vintern....

Dubbelt nöje stämmer men priset kan du nästan glömma..
:gråta

SM 570 RR skrev:
Dubbelt nöje stämmer men priset kan du nästan glömma..
:gråta

Billigare däck normalt 3 uppsättningar per helg i RR. Billigare startavgisfter - snor billigt med reservdelar osv osv, jag skulle vara hemskt tacksam och veta va det är som igentligen är dyrt eller dyrare än RR. Då har jag lättare att beräkna budget.

PS Även om jag inte tävlar ( knappt kört SM ) så tycker jag inte om att dela in sporten i cc klasser då sporten än så länge är så liten. Man vill ha full startfält, och inte som det var i 250R för några år seda med 10-15 startande.Långt PS:-) DS

Samma sak har jag tänkt. Både pris och tillgång på körtillfälle (finns ju en crossbana i varje byhåla) hjälper till att ta det beslutet. Dock har jag endast hoj i crossutförande än.

Zilversurfer skrev:
Billigare däck normalt 3 uppsättningar per helg i RR. Billigare startavgisfter - snor billigt med reservdelar osv osv, jag skulle vara hemskt tacksam och veta va det är som igentligen är dyrt eller dyrare än RR. Då har jag lättare att beräkna budget.

PS Även om jag inte tävlar ( knappt kört SM ) så tycker jag inte om att dela in sporten i cc klasser då sporten än så länge är så liten. Man vill ha full startfält, och inte som det var i 250R för några år seda med 10-15 startande.Långt PS:-) DS
Startavgifterna har än så länge legat skamligt lågt jämfört med RR. Typ 300:- + 150:- om du är sen.

Licensen kostar såklart lika mkt.

Transporter lika dyrt, beroende på var du åker såklart. Du kan klämma in fler SM-hojar på samma yta jämfört med RR men de skillnaderna fattar du ju själv.

Däck, tja... väldigt varierande beroende på ambitionsnivå men åtminstone första året lär du klara dig lätt på en uppsättning per tävling (+ev. regndäck). Vilken typ av däck du kör på varierar mer i SM eftersom banornas underlag skiljer sig mer åt än i RR. Du kanske kan köra på rena slicks på en bana medans nästa kräver att du skär dem till oigenkänlighet. Jag kör på beggade 250-slicks och det funkar utmärkt för mig.

Det som kostar mer är att vi nog tvingas skaffa egna transpondrar till nästa år. Det var iaf tal om det men jag vet inte om sista ordet är sagt om det.

Krascher blir ju löjligt mkt billigare om du inte gör några riktiga praktvurpor. Jag kraschade typ tio gånger förra året och bytte inte en enda pryl på hojen. Sliders fram/bak samt skydd för ljuddämparen rekomenderas. Även såklart rejäla handtagsskydd, t.ex dessa. Det som kan göra att hojen tar skada är ju om den börjar volta och knäcker styret osv men det händer sällan.

Mycket av kostnaden bestämmer du ju själv om du vill ha massa extra uppsättningar hjul, däcksvärmare osv osv.

Nesse skrev:
Samma sak har jag tänkt. Både pris och tillgång på körtillfälle (finns ju en crossbana i varje byhåla) hjälper till att ta det beslutet. Dock har jag endast hoj i crossutförande än.
Crossbanor finns lite överallt, det stämmer. Däremot SM-banor är det mer glest med.
Runt ståkkhålm är det väldigt glest vad jag vet. Närmaste är nog Sviestad om det inte blev nåt av den där banan som det skulle köras en tävling på nu i höstas (som jag inte minns vad den heter).
Västerås är eller har varit på gång att få till nåt.
Vi i Örebro börjar bygga om en folkracebana efter nyår. Den går att köra på idag men är inte tillräckligt "motardig".

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back