ny i 2-takt köret...

Att åka på flygbensin eller övrigt högoktanig racesoppa är inte förenligt med reglementet i någon svensk RR klass. Det är pumpbensin eller alkylatbensin enl specialreglemente och det gäller oavsett klass, max oktan är kring 102 oktan.

Kanske andra regler i Dansk Classic Racing. Vad vet jag. Men som sagt, lättast om det är standardsoppa som gäller. Blir biligare så. För en som aldrig tidigare varit intresserad av bensinsorter, vad är skilnaden på det du kallar alkylatbensin och "race fuel" ? Varför finns det racesoppa om man inte får använda skiten? Vad var det för snack om racesoppa Aspen och alt möjligt i andra 2-takt trådar här på sporthoj? Det var ändå svenska RR förare som diskuterade var man köper race soppa. Så vad är tillåtet och vad är inte tillåtet? Är lite förvirrad nu. Kanske skulle starta en egen soppa-tråd?

Kanske andra regler i Dansk Classic Racing. Vad vet jag. Men som sagt, lättast om det är standardsoppa som gäller. Blir biligare så. För en som aldrig tidigare varit intresserad av bensinsorter, vad är skilnaden på det du kallar alkylatbensin och "race fuel" ? Varför finns det racesoppa om man inte får använda skiten? Vad var det för snack om racesoppa Aspen och alt möjligt i andra 2-takt trådar här på sporthoj. det var ändå svenska RR förare som diskuterade var man köper race soppa. Så vad är tillåtet och vad är inte tillåtet? Är lite förvirrad nu. Kanske skulle starta en egen soppa-tråd?

Aspen/ELF/VP/ en massa andra märken har bränslen som håller sig inom reglementet fastslaget av FIM, så antingen åker man på BF98/vpower eller så åker man på racebensin (som är alkylatsoppa) från valfri tillverkare bara det passar inom reglerna.

All 105/110 oktan racesoppa är förbjuden inom allt utom Dragracing i sverige, sen är det tillåtet i USA inom de flesta discipliner så många producenter erbjuder amerikansk soppa även i europa.

Jaha,
då fick jag bekräftat att jag är riktig nybörjare på det här med 2-takt.

Anmälde mig till SP på Falkenberg och packade 4-takt till NEC och Aprolian till SP. Åkte upp torsdag kväll till träning på fredagen. Hittade inte 2-takt oljan, men fick låna från en kille och tjej så det löste sig. Lite strul med 4-takten så jag kom först ut på RS250 lite senare. Helt underbar att köra, lätt in i svängarna, och fan vad det gick att köra runt i kurvurna. Sist på körpasset började aprilian att tveka komma upp i varv. Jag körde in och passet var slut. Konstigt. Kan det vara något med tändningen?

Ingen tid att fundera över det, för nu var det NEC körpass. Fy fan vad tung den satans ångvälten var jämfört med aprilian. Den väger 50 kg mer på pappret men in i svängarna kändes den som 200 kg mer. Med en direkt jämförelse 2 minuter emellan så fattar man skillnaden. OK, abstrahera väck och försöka vänja sig vid ångvälten. 10 minuter senare går det någonlunda, men bra är det inte. Lämnar över ångvälten till teamkompisen för resten av NEC körpasset.

Dags för SP igen. Kör ut på mitt andra pass, och vad enkel och fin aprilian är runt banan. Men på baksidan av andra varvet så verkar det som om det igen är problem med tändningen och den vill inte varva. Nå bit igen och försök så gott det går. Full rulle ut på rakan, och mitt på rakan så dör den. In med kopplingen, och tänker att få den igång igen med växel. Släpper koppling men bakhjulet står som berg, ritar svart streck ochh kommer seglande upp på sidan av mig. OK, in med kopplingen och prova annan växel. Ut med koppling med samma resultat. Bakhjulet står som berg och kommer seglande upp på sidan av mig. In med koplingen och ett tredje försök med samma resultat. OK, rakan är slut och jag rullar av banan. Funderar att springa igång den, men det går nok inte och så orkar jag inte prova. Väntar på att passet slutar och blir hämtad och körd i pit.

Berättar vad som hänt och polarna som kört 2-takt börjar strorgrina. Idiot. När den inte vill varva så håller den på att skära. Så nu har du skurit den räjält. Skit. Hörde att 2-takt är känsliga och går sönder, men nu har jag redan provat att skära motorn på min andra bandag med aprilian. Snabb lärokurva kan man säga.
:huvet

Så nu får jag också lära mig att riva motorn och kika på delarna. Hoppas att cylindern klarade sig, den är nog dyr sägs det. Hoppas jag fixar det till Karlskoga. Då kommer jag och provar SP igen. Så lätt ger jag inte upp.
Någon som har en bra cylinder billigt? Vet inte vilken ännu eftersom jag inte hunnit skruva än.

/Kris

Last edited:

Så nu får jag också lära mig att riva motorn och kika på delarna. Hoppas att cylindern klarade sig, den är nog dyr sägs det. Hoppas jag fixar det till Karlskoga. Då kommer jag och provar SP igen. Så lätt ger jag inte upp.
Någon som har en bra cylinder billigt? Vet inte vilken ännu eftersom jag inte hunnit skruva än.

/Kris

Behöver du hjälp bor jag mellan lund och malmö och har semester, att riva isär första gången kan kräva lite assistans:gnissla

Börja med att skruva av tändstiften och kolla på dom. Rätt ofta man kan se vilken av dom som det har gått nått fel på. Vita prickar eller nått liknande kan synas på dom.

Låter som det kan va en "avgasventil" som gått sönder. Då tappar man effekt och om den trillar in så kan den sätta sig på tvären i en avgasport mot kolven och låsa den. Har du tur så kan det bara behövas en ny ventil + en kolv.

Behöver du hjälp bor jag mellan lund och malmö och har semester, att riva isär första gången kan kräva lite assistans:gnissla

Denna vecka har jag mycket jobb, men ska kika på det nästa vecka. Provar lite själv först. Om jag får problems så tackar jag supermycket för erbjudandet, och vill ropa på hjälp. Det känns bra att ha backup om det behövs. Har en verkstadsbok på en RS250 94-97, men min är 98. Vet att gaffel och bakram är olika, men är motorn den samma så man kan lita på boken?

Denna vecka har jag mycket jobb, men ska kika på det nästa vecka. Provar lite själv först. Om jag får problems så tackar jag supermycket för erbjudandet, och vill ropa på hjälp. Det känns bra att ha backup om det behövs. Har en verkstadsbok på en RS250 94-97, men min är 98. Vet att gaffel och bakram är olika, men är motorn den samma så man kan lita på boken?

Motorn är samma. I alla fall mekaniskt.

*/ ?>
Back