Ny hojj...orginalsystem lagom kul

Jawbreaker

Sic vis pacem para bellum
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Stockholm
Hoj
1 liters..
Hej alla,

så har man efter flera års trånande efter en sproilans ny hoj äntligen slagit till:)

Köpte idag en helsvart ZX10-R-2008, hämtas på torsdag nästa vecka hos handlarn:tummenupp

Men, ni som har koll.. Vilket slip-on rekommenderar ni ???( helsystem nästa år)
Nån som har bra koll på var man hittar en schysst skylthållare/ miniblinkers??

Tack på förhand! Faan, nu blire som väntan på julafton när man var 10 bast...

//

Jonas
 
Grattis! Har kollat en hel del på Yoshimura, Arrow och Laser. Fastnade dock för Acrapovic. Orsaken: Presatanda och ljud! Acrapovic är det du ska ha! Helsystemet går på 25 pap. Beställer du via handlare som kan beställa via Allright så kan du göra klipp på samma system med kolfiber munstycke för 15 papp just nu. Då får du även fundera på PCIII:D. Lycka till!
 
Grattis! Har kollat en hel del på Yoshimura, Arrow och Laser. Fastnade dock för Acrapovic. Orsaken: Presatanda och ljud! Acrapovic är det du ska ha! Helsystemet går på 25 pap. Beställer du via handlare som kan beställa via Allright så kan du göra klipp på samma system med kolfiber munstycke för 15 papp just nu. Då får du även fundera på PCIII:D. Lycka till!

Helt sjukt ändå vilka summor vi lägger ner på helsystem!
 
Grattis !!

jävlar va ifrånåkt man kommer bli, får väl ta å byta jag me kanske..

Tja kungen!

Coolt va:) Fast både du & jag vet att du hänger av mig i 9 fall av 10... men nu jävlar kan man ju inte klaga på matriel fel....:näsblod

Nästa helg, åka?

//

J.

Grattis! Har kollat en hel del på Yoshimura, Arrow och Laser. Fastnade dock för Acrapovic. Orsaken: Presatanda och ljud! Acrapovic är det du ska ha! Helsystemet går på 25 pap. Beställer du via handlare som kan beställa via Allright så kan du göra klipp på samma system med kolfiber munstycke för 15 papp just nu. Då får du även fundera på PCIII:D. Lycka till!

Tack för tipset! Men som ekonomin e nu så får det bli helsystem/ pc3:a till nästa år... Hittade dock ett system som verkar coolt...nån som känner till detta?

http://www.pipecity.com/Products/ProductDetails.cfm/Search/KA9722GP/ProductID/473976

Sen har ju Yoshi ett som verkar smutt:

http://www.pipecity.com/Products/ProductDetails.cfm/Search/1417202/ProductID/473018

//

Jonas
 
Last edited:
Får man sticka in med o fråga (utan att bli halshuggen) varför man lägger dessa väldiga summor på helsystem?
 
Får man sticka in med o fråga (utan att bli halshuggen) varför man lägger dessa väldiga summor på helsystem?
Man väljer slipon om man vill ha skönare ljud. Om du är ute efter mer power och ffa mer vridmoment, väljer du att ta till Powercommander. En Powercommander är dock helt värdelöst utan ett helsystem. Man är hela tiden ute efter att optimera luft:bräsnle förhållandet (som på min R6 ligger på 13,2:1) På gatan kan det vara rena slöseri med pengar. Kör du däremot bana så spelar det stor roll, kan jag lova.
 
Får man sticka in med o fråga (utan att bli halshuggen) varför man lägger dessa väldiga summor på helsystem?

Ja, enligt mig så känns det rätt schysst med ett grymt ljud,snyggare utseènde, massa kg sparade samt en 10-15 extra hk... samt bättre vrid på flera register... så den egentliga frågan borde ju vara:

behöver man mera hästar än orginal som på nyare sporthojar är 170-200 hk...?
Jag vet ju iaf hur jag funkar.. jag vill alltid ha mer!:tummenupp

//

Jonas
 
Ja, enligt mig så känns det rätt schysst med ett grymt ljud,snyggare utseènde, massa kg sparade samt en 10-15 extra hk... samt bättre vrid på flera register... så den egentliga frågan borde ju vara:

behöver man mera hästar än orginal som på nyare sporthojar är 170-200 hk...?
Jag vet ju iaf hur jag funkar.. jag vill alltid ha mer!:tummenupp

//

Jonas

10-15 hästar till är nog väldigt optimistiskt, 0-5 ligger nog närmare sanningen, sen är nog resten psykologiskt. Mer ljud och man tror det är fler hp.
 
10-15 hästar till är nog väldigt optimistiskt, 0-5 ligger nog närmare sanningen, sen är nog resten psykologiskt. Mer ljud och man tror det är fler hp.

Beroende på hoj och system så är det inte orealistiskt. Slipon däremot är väl mest ljud.
 
Som jag fattat det så kan motorn ta skada av att slänga på ett helsystem utan att ha en pc3 och bänka om den. Anledningen är att blandningen blir snålare med helsystemet och motorn kan skära ihop.
 
Man väljer slipon om man vill ha skönare ljud. Om du är ute efter mer power och ffa mer vridmoment, väljer du att ta till Powercommander. En Powercommander är dock helt värdelöst utan ett helsystem. Man är hela tiden ute efter att optimera luft:bräsnle förhållandet (som på min R6 ligger på 13,2:1) På gatan kan det vara rena slöseri med pengar. Kör du däremot bana så spelar det stor roll, kan jag lova.
Ja det känns som ~185hk räcker på gatan. Men ok för att va först i mål på bana är det kanske nödvändigt.
 
Man väljer slipon om man vill ha skönare ljud. Om du är ute efter mer power och ffa mer vridmoment, väljer du att ta till Powercommander. En Powercommander är dock helt värdelöst utan ett helsystem.

helt värdelös? skulle inte tro det. med pc kan du finjustera orginalmappen efter din motor, alla motorer är olika därför är det svårt att få optimal mapp från fabrik så därför är den en kompromiss for att passa alla motorer någorlunda.Även med orginalsystem kan man trolla fram hk men mest ger det om man byter till helsystem.
 
helt värdelös? skulle inte tro det. med pc kan du finjustera orginalmappen efter din motor, alla motorer är olika därför är det svårt att få optimal mapp från fabrik så därför är den en kompromiss for att passa alla motorer någorlunda.Även med orginalsystem kan man trolla fram hk men mest ger det om man byter till helsystem.

UNDERBART!!
Nu börjas det igen...
Alla dessa förstå sig påare....suck!
Jag tänker såhär:
-Vem vet mest om slipon som jag ska köpa till min ZX10R -06?
1. Kawasaki som byggt hojen?
2. De som bygger slipon?
3. De som hänger här på forumet (jag inkluderad)?

Kawasaki kan antagligen mest om maskinen de byggt men kommer antagligen inte berätta allt om deras utvecklinga av motorerna.
Dvs, stor del är ett frågetecken.

Slipon byggare försöker antagligen skaffa sig så mycket information som möjligt om den specifika modellen som de vill bygga ett system till.
Forskning och utveckling!

Forum förståsigpåare som hänger här och på andra forum och pratar Kawasaki, honda, ducati mm bildar sig en egen uppfattning om vad som är rätt och fel.
Men frågan är då varför de inte sitter på ex Akrapovics utvecklingsavdelning??

Alla har rätt till sin åsikt men min är att kolla med tillverkaren av varje enskild tillverkare för ytterligare information.
Acra garanterar att deras system fungerar mycket bra med orgnal mapp.
LÄMNAR GARANTI utan att sätta på något PCIII eller dyligt.

Det många glömmer är att varje enskild tillverkare ALDRIG går i god för ex en tillverkare av mapp system om de inte har ett sammarbetsavtal.
Dvs Akrapovic måste få sina burkar att fungera utan att skada motorerna.
Annars MÅSTE de ange att en Ex PCIII måste användas.

Men som tillägg kan de skriva att man kan öka effekten med tilläggs produkter.

Tänk såhär: USA stor marknad extrema lagar om resättningar om en produkt skulle orsaka skada för konsument med enorma skadestånd som påföljd.....hmmmmm tror ni att de då tillverkar ett rör som skadar motorn om man inte mappar???

/Dimman
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top