Ny hojaffär norra sthlm intressant?

Tror det kan vara svårt faktiskt med tanke på att folk vill liksom ha med saker med i köpet. Tillbehör alltså. Samt att det är inte ofta vad jag förstått som vinsten på sådan försäljning hos mc handlare verkligen är 10.000 kr utan mycket mindre. Du kommer ha en del kringkostnader som du måste täcka inkomsterna med bland annat

Din MC är vad jag vet inte alls pajasar och har ett stort utbud nöjda kunder.
Sen kommer det alltid finnas dom som inte älskar alla. En del älskar AVA och en del hatar AVA. Så är det bara

I kombination med en väl fungerande verkstad så tror jag på konceptet.

Fråga bara en viss Würstenkopff hur viktig en fungerande verkstad är för lönsamheten. Dom säljer bilar - men inte sååå många, men eftersom alla servar sina bilar där klarar dom sig bra iaf.

Sen finns det mycket annat kul man kan sälja till MC-åkare. Tror ni kan få det att fungera om ni är villiga att satsa tid och pengar (Tid = pengar)

Som sagt.. tanken är inte att bli miljonär utan att försöka bygga upp ngt. Reservdelar och tillbehör nytt som beg samt ev mek är också planen i framtiden.. Jobba med ngt som man verkligen tycker är kul är nog det viktigaste. Jag är inte utbildad säljare men hojar kan jag... Tror att det kan bli av i vår! :tummenupp

UltraMarine skrev:
När "Din MC" öppnade blev dom lovordade och alla jämförde dom med schneiders som var helkassa...

Spelar ingen roll vad man gör utan det kommer alltid finnas kunder som anser att man är en idiot och att man inte förstår vad kundvård är...

ja, se där....jag håller med dig om att man inte kan uppfattas som en klippa av alla kunder (är själv säljare) men min erfarenhet är att Din MC håller en jävligt låg högstanivå. Det är slött, arrogant och allmänt oproffsigt. Inget de är ensamma om i branschen iofs men det är knappast någon ursäkt.

UltraMarine skrev:
När "Din MC" öppnade blev dom lovordade och alla jämförde dom med schneiders som var helkassa...

Spelar ingen roll vad man gör utan det kommer alltid finnas kunder som anser att man är en idiot och att man inte förstår vad kundvård är...
Det roliga är att en del av personalen kommer från schneiders.

Har inte haft några problem med nå'n av dom.

Var någon som tog upp det där med garantier tidigare...
En firma som säljer beggade MC måste lämna 6 månaders garanti på hojen. Tror att det är konsumentköplagen...

Markus skrev:
fazerfun och carpe me:
Vad är strulet med Din MC?

Tja, typ:

Beg.hoj som varit med om olycka trots säljarens försäkran om motsatsen
Servicepunkter som inte utförts trots att det specificerats
Felaktigt monterade bromsok
Ej åtdragna hjulbultar
Försäljning/skrotning av origsystem trots skriftligt löfte om att handlaren skulle förvara systemet. Min kompis fick inte en spänn i ersättning

Till detta kommer en allmänt taskig attityd som är svårare att sätta fingret på, en "du-ska-vara-glad-att-vi-finns" inställning som iofs inte bara finns på Din MC, det verkar vara något i branschen.

Allt är bra så länge man pröjsar och håller käften men så fort man har rimliga synpunkter på hur ett visst arbete utförts så blir man plötsligt en belastning. Jag är ingen bråkstake men jag gillar inte att bli blåst eller att folk står och ljuger mig rätt uppe i ansiktet när jag lagt 85k på en hoj och servat en annan för 15k. Skulle jag behandla mina kunder på det sättet skulle jag få kicken direkt.

Jag har handlat rätt mycket av Din MC, i princip alla utrustning och senaste hojen, och tycker att det har fungerat bra.
Springer där lite då och då och har börjat "känna" personalen och då kanske man får ett annat bemötande.
Service på hojarna har också fungerat bra men tyvärr så är de lite väl dyra så jag servar på ett annat ställe nu.

Bara en fundering från min sida. Hur mycket kapital räknar ni med att man måste lägga in vid starten av företaget? Jag har ett intresse av att starta något, men är rädd för att det blir ganska höga belopp som måste läggas in till en början om man skall kunna ha ett rejält lager.

the lone rider skrev:
Som sagt.. tanken är inte att bli miljonär utan att försöka bygga upp ngt. Reservdelar och tillbehör nytt som beg samt ev mek är också planen i framtiden.. Jobba med ngt som man verkligen tycker är kul är nog det viktigaste. Jag är inte utbildad säljare men hojar kan jag... Tror att det kan bli av i vår! :tummenupp

Det mesta handlar nog om hur låg lokalkostnad, din egen lön mm du kan klara av till en början iaf, även om du har hojar som står som "försäljningsuppdrag" så kan du inte friskriva dig från garanti biten på dem ! Att lämna tre månader på allt du säljer... hmm då hoppas jag du har ett bra startkapital som kan finnas som buffert vid dom här oförutsedda händelserna, för dom kommer på hojarna ! Har du inte möjlighet och va generös då i det läget så kommer det gå som ringar på vattnet och då finns det inte chans och överleva, ta vice versa istället att du faktiskt kan hantera både kunder och garantiärenden DÅ finns det nog en grym marknad därute idag för folk/vi sporthojsåkare blir inte direkt överösta av trevligt bemötande därute.... finns jue en anledning (förutom priset) att folk åker land och rike när man ska köpa hoj.....

LYCKA TILL !!!!!! /M

Loppis!

:D :D :D

Lt Jake skrev:
Har ju fungerat för Fynbörsgaraget.. jag tror att det skulle kunna funka, gäller att få ihop ett stort sortiment och inte bara ställa ut "gammal skit".

/J.

edit; om ni ställer ut/säljer fräscha beg skinnställ blir det ett bra komplement. Finns en stor marknad där om du ser på tex blocket. Det ni kan dra kunder på är att folk kan komma in och testa flera storlekar/modeller istället för att åka runt till privatpersoner och testa enstaka ställ.. bara en tanke.

Tycker det låter som en kul ide! Man måste prova, annars vet man ju aldrig om det kommer fungera eller inte.

Mitt tips på bästa firma är dock Mcbolaget alla kategorier!
Ligger ute i Järfälla. Trevliga killar som kan det där med service såväl i telefon som när man är där! www.mcbolaget.se

Bikerbitch skrev:
Ligger ute i Järfälla. Trevliga killar som kan det där med service såväl i telefon som när man är där! www.mcbolaget.se

Det där har du "spons" för att säga men det spelar ju ingen roll. Du vet ju att MC-bolaget är det bästa alternativet!

Det finns en anledning, precis som Nogger sa, att även såna suspekta figurer som JAG kan ha en bra hobbybaserad service/trimverksamhet, och det är de etablerade firmornas priser!

Priset (tyvärr) ÄR en stor faktor när en lönearbetande småbarnsfar skall få sitt fritidsintresse att kunna bli motiverbart.

Kan man tillhandahålla ett MERVÄRDE där kunden känner att det var BÅDE ett mkt bra pris SAMT att tjänsten som utfördes var våde bättre och mer omfattande än vad den eljest hade varit på "dyra firman" så då kan man nog vara "hemma".

Vet inte exakt vad mc-firmorna tar, men deras verkstadstimpriser ligger nog mellan 550 och 750 kr/h
Kan man då ligga på 1/3 av det + göra ett mer noggrannt utfört arbete så...

Har en kompis därifrån jag kommer som säljer mc-grejer på just detta vis och delar"förtjänsten" med kunden, vilket gör att alla är happy. Men så har han heller ingen lokalkostnad.

Jag önskar dig lycka till, och personligen går jag hellre till en jag känner än stora opersonliga firman.

Bikerbitch skrev:
Tycker det låter som en kul ide! Man måste prova, annars vet man ju aldrig om det kommer fungera eller inte.

Gör också :tummenupp för MC-bolaget i Veddesta. Helt klart killar som är intresserade av att kunderna kommer tillbaka. :)

Markus skrev:
Fy fabian, det där verkar ju inget vidare. Kollade du av det med chef eller ägare?
Fanns det ingen på forumet som jobbade där, har de ingen kommentar?

jovisst. Lämnade 5 meddelanden till ägaren, tror du han ringde upp?

Alltså, mitt inlägg är inte tänkt som ett korståg mot Din MC; det finns säkert många som är kanonnöjda. Men jag står för vad jag tycker och resultatet är att jag inte köper en skruv där igen.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra