Ny hoj.

Kenjiro

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2008
Ort
landskrona
Hoj
00 Suzuki gsxr 750
Tjena alla. E en ny kille här som ska köpa hoj. Vill gärna veta vad det viktigaste man ska tänka på när man köper beg hoj är.
Tänkte köpa en gsxr 750 -00 och undrar vad man ska tänka på.
Tex är 3000 mil långt för en sådan. Och är det viktigt att servicebok finns.. Hur långt kör man ca i genomsnitt/år. Och vad med antalet ägare??
Är hojen en bra och slitstark hoj. Några barnsjukdommar kanske? Vad är det första man gör när man kommer i kontakt med hojen? Ska man kolla något speciellt lr? Hur vet man att man inte blir lurad?

Lite råd och tips när man ska köpa en sådan skulle uppskattas mycket.
 
Hejsan på dig...
Det viktigaste du ska tänka på är att du köper en hoj som passar dig.
3000 mil låter inte jättelångt för en sån hoj, servicebok är ju ett plus men inte ett absolut måste i mina ögon.

Hur långt man kör kan ingen annan svara på, du kanske kör 800 mil, kanske hinner du bara nmed 80?

om det varit uppåt 20 ägare på den ska du nog ta det lugnt...

Känner du nån som kan hojar, ta med dig honom/henne och åk runt och kolla!
Lycka till
 
Tjena

var en tjomme å kollade på min hoj
han tyckte att 4000 mil va aldeles för mkt han hade aldrig hört talas om en 2001 som hade gått så långt

och så va det antal ägare har 6 st det tyckte han va skit många med

men fan hojjen e 7 år gammal man ska ju andvända hojjen och folk ställer hojen på sig själva å sen märker att det blir för dyrt inte konstigt att det blir så många ägare

//Bolle
 
Ja innan du ens funderar på en gixxer 750 -00 bör du nog kolla försäkringspremier dom var då väldigt dyr när jag kollade på en sån för något år sen
 
Hej!

Det bästa är om du kan ha med dig någon som kan, om du själv känner dig osäker. Går inte det så är det bara att köra på själv, nån gång ska man ju bli klar att köpa på egen hand!
Tänk igenom så mycket som möjligt innan du åker o kollar på hojen, skriv ner alla frågor, annars glömmer man lätt. Fråga så mycket som möjligt om allt möjligt så får du så mycket info som möjligt.
Jag brukar fråga:
-Varför ska hojen säljas?
-Hur länge har han/hon haft den?
-Hur många ägare?
-svensksåld/import?
-Är det fler som varit o provkört?
-Kolla på de besiktningsprotokoll som finns
-Finns servicebok? Om nej, har han/hon bytt olja etc/servat på egen hand? Hur ofta isåfall?
-Sen är det ju själva hojen som ska synas.. allmänt intryck, är den omkullagd, repad/skrapad, kolla styrändar & backspeglar efter repmärken. Kolla däckslitage, drivpaket, bromsar, & att all el funkar. Hjullager, sving, gaffelben(finns repor? eller gaffeloljeläckage?)
Kolla att hojen e kall när du ska starta den, så att han/hon ej varmkört den.
Lyssna! går motorn jämt osv. Testa fjädringen. Sen är det ju provkörning kvar.
testa bromsarna. Växla upp till högsta växel o se att hojen drar jämt.
Och framför allt gillar du att köra den?? Känns det bra?

Tja, det var nog det jag kom på just nu... Sen vad som är viktigt är ju vad du får för intryck av säljaren, verkar han/hon reko & seriös?
Om det inte är bråttom så är det ju alltid bra att åka hem o sova på saken innan man slår till efter ev. prut!
Lycka till :tummenupp
 
Tack ska ni ha. Det var ett par goda råd jag fick. hoppas jag kan komma till skott med all info i bagaget.

Mvh
 
Tack för alla svar. Jag undrar även hur det ligger till med importhojar, ska man vara extra careful el? När ska egentligen en ventiljustering göras?? har hört att det e vid 2500.
 
Tack för alla svar. Jag undrar även hur det ligger till med importhojar, ska man vara extra careful el? När ska egentligen en ventiljustering göras?? har hört att det e vid 2500.

Import spelar ingen roll, allt handlar om hur cykeln blivit skött.
Ventiljustering beror på modell.
 
Gixx 750in är en mkt trevlig hoj, lite mer pulver än en 600cc men inte lika klumpig som en 1000cc.
3000 mil på en 00a är ingenting, kolla bara att servicar är utförda som de ska. Serviceboken finns nog tveksamt kvar på en sån gammal hoj, men om den gör det så är det ett plus. Annars kolla det allmänna skicket, verkar säljaren seriös? vet han vad han pratar om osv..?
 
Vad menar folk när dom skriver enkel och skjutkuts. Jag vet att dom lite äldre modellerna 98 99 har den pucklan där bak. d tycker jag e skitfult. Jag vill hellre ha den som e typ spetsig som dom lite nyare gsxrna har, den e mycket coolare. Har sett 02 med sittdyna bak. Kan man byta så man får till den spetsiga bakdelen eller hur fungerar det?
 
De flesta modernare hojjarna (00 och frammåt?) säljs med utbytbar "cuts". Precis som ovanstående skrev så finns det en del med en passagerardyna och en "singel cuts" som bara är en plastbit man sätter över istället för dynan. Singel cutsen är grymt mkt snyggare än skjutssadeln :tummenupp
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top