Ny hoj

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Äntligen har man köpt en ny hoj då. Blev en KTM 625SXC -05 med motardfälgar. Riktigt skön hoj även om jag inte hunnit köra så länge då jag varit sjuk de senaste dagarna. Tycker dock den känns lite instabil i högre farter och saknar bottendrag om man jämför med min gamla dr650. Men varvar man den lite så finns det mycket att hämta :D . Den är ju också nästan omöjlig att puttra fram i marchfart med så det är bara full gas som gäller..

Nästa steg blir nog ett slipon eller helsystem(någon som har koll på vilken skillnad det gör) och kanske en rallykam för bättre bottenmos.

Bifogat

• 6251.jpg
    6251.jpg
    114.9 KB · Visningar: 67
  • 6252.jpg
    6252.jpg
    141 KB · Visningar: 69
  • motardfalgar.jpg
    motardfalgar.jpg
    76.3 KB · Visningar: 54
Bara å grattulera!!:tummenupp

Jag har en exakt likadan hoj. Är mycket nöjd själv.
Som sagt lite "orolig" att puttra fram med men man vänjer sig :D

Bara å grattulera!!:tummenupp

Jag har en exakt likadan hoj. Är mycket nöjd själv.
Som sagt lite "orolig" att puttra fram med men man vänjer sig :D
TAck

Det värsta är att jag varit sjuk och knappt kunnat åka något.. Någon som har koll på vilken bromsvätska som ska användas? I manualen står det dot 5.1 och i värsta nödfall dot4, på bromsvätskebehållaren står det dot4. I manualen står det också att service ska ske var 100mil medan jag hört från många håll att det är 250 eller kanske till och med 500mil som gäller. Eller är jag helt ute och cyklar där?

TAck

Det värsta är att jag varit sjuk och knappt kunnat åka något.. Någon som har koll på vilken bromsvätska som ska användas? I manualen står det dot 5.1 och i värsta nödfall dot4, på bromsvätskebehållaren står det dot4. I manualen står det också att service ska ske var 100mil medan jag hört från många håll att det är 250 eller kanske till och med 500mil som gäller. Eller är jag helt ute och cyklar där?

Mmm tror det var antingen Dot 4 eller 5,1 men inte 4,1 som man kunde använda.
Tror banne alla enstånkare har första vid 100mil och sen varierar så det borde i ditt fall bli 100, 350 osv men du kommer nog byta olja själv då & då! Jaha då var det 2 st till i motardmaffian som ska med. :D

Fin hoj :tummenupp Men har inte -05:an den nya baken? Kanske inte är så på sxc:n. Dot 5.1 står det i boken, men dot 4 går väl också bra. Dot 5 däremot ska man inte använda.

Fin hoj :tummenupp Men har inte -05:an den nya baken? Kanske inte är så på sxc:n. Dot 5.1 står det i boken, men dot 4 går väl också bra. Dot 5 däremot ska man inte använda.

Aha var det så med bromsvätskan! :tummenupp

Nä på SXC har inget ändrats bara på SMC har dubbla dämpare samt ny plast.

Åh fan är den så hög. Är själv i samma size. Släng på motardfälgarna så blir den i lagom höjd :)

Har oxå en sån hoj, mkt nöjd. Köp inte helsystem, d räcker med slip-on. helsystem ger bara marginellt mer effekt, ljuddämparen ger mest. Snikalternativet e att köpa ett ändlock med rakt rör till originalljuddämparen, finns artikelnummer på sådan i reservdelshäftet som du förmodligen fick med hojen.

Har oxå en sån hoj, mkt nöjd. Köp inte helsystem, d räcker med slip-on. helsystem ger bara marginellt mer effekt, ljuddämparen ger mest.
Där håller jag inte riktigt med.Jag har provat att bänka med lite olika varianter,och Akrapovicröret ger rätt bra med effekt.Sen om det är värt pengarna är en annan sak.Jag gav 4500:- för ett nytt helsystem och då var det inte så mycket att fundera på.

Rallykam och akra helsystem gör stor skillnad mot att bara åka orginal.
Iaf på en 660 men jag ser inte varför det inte skulle göra det även på en 625..
Leta hellre upp ett beggat akra istf nytt slipon är mitt tips.

Edit: Grattis till en fin hoj btw! Ser kul ut : )

Fick du inte med den flackare skylthållaren då den passar bättre än den som sitter på nu som sticker rakt ner?

Jo fick med den + en massa extra plast men har inte hunnit sätta på den än. Blir nog någon regnig dag för just nu går all ledig tid åt till att köra..

Var lite olaglig idag och körde på I1:s militärområde. Finns hur mycket tomma grusvägar och stigar som helst. Kändes dock lite farligt när jag hörde skrik och skott en bit bort. Man vill ju inte köra rätt in i en övning. Nu har jag iallfall ont i rumpan efter allt skakande :-)

Något som jag saknar från DR:en är som sagt bottenmoset och det blev ännu tydligare när man var ute och körde grus. Blir nog rallykam och helsystem/slipon när man får lite nya pengar.

Testa att dreva ner den ett kugg fram oxå. Allt blir roligare då :tummenupp

Jo får väl göra det. Kommer ändå behöva köpa ett nytt bakdrev till motardfälgarna så kanske köper ett större sånt istället. Kom fram till att anledningen till att hojen går så instabilt är troligen mitt framdäck(MT21). Vibrerar ju som in i helvete i styret när man får upp lite fart. Det är ju löjligt lätt att gasa upp den på tvåan om man jämför mot dr:en. Med slipon och ombestyckning så ska nog inte heller 3:an vara något problem. Nu återstår bara problemet att hålla kvar den på bakhjulet när man väl fått upp den :D .

Provkörde en 625:a smx (supermotard nu) 03:a igår i falun. Den hade bestyckad förgasare, helsystem och så tror jag att den var omdrevad (inte säker). Den gick riktigt bra på lite högre varv. Bättre än min 640 med slipon och bestyckad förgasare får jag lov att erkänna. Men trivs trots det riktigt bra med min 640. Tyckte inte den kändes så mycket klumpigare. Körde iof bara en kortare sträcka. Men min slutsats är i alla fall att 625:an är lite mer race och 640:n är lite bättre blandning av lek och landsvägskörning vilket passar mig bra :). Hoppas du blir nöjd med hojen. Mvh Mattias

Det var inte länge du behöll den dr650. Skulle själv gärna byta upp mig men saknar pengarna.

Det var inte länge du behöll den dr650. Skulle själv gärna byta upp mig men saknar pengarna.

Nä fick nytt jobb och kände att jag hade lite pengar över. Var dock inte missnöjd med dr:en men det kändes som att den gått lite väl långt men saknar den en del. Ville ha lite mer klös men kan inte säga att skillnaden är så stor som jag trodde. Den säljs förresten av bike här http://www.blocket.se/vi/11835714.htm?ca=11_s

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda