ny hoj.. vilka kostnader innebär det?

helmert

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
nej
Hej
jag är en färsking på mc men har beslutat mig för att ta kortet nästa år.. Jag tänkte då köpa en hoj nu som jag kan övningsköra på i sommar/höst.. hojen kommer kosta max 20 000. (gsx750 eller liknande).
Nu undrar jag vad det är som kostar när man äger en hoj som denna? jag är 20 bast och bor mitt i sthlm.. Har inte tillgång till garage, hade tänkt låta den stå på gatan... den är ju ändå så pass gammal.
Vilken typ av försäkring bör man välja? hel, halv eller trafik?
Vad kan man räkna med för försäkring på en sådan gammal hoj?
Vad är det för skatt på en hoj? :confused:
Är det mycket fix på en 84a? Samt vad drar en sådan i soppa?

Om någon har ett regnr på en gsx750 -84-85 så skulle jag bli glad :)

Jag har en -81;ans som ev är till salu om det är intressant? Helförsäkring hos bilsport/Mc året runt kostar 1300 kr.

/F

Eftersom helförsäkring är såpass billigt på dom där är det nog de ända rätta.

Skatt ligger på en hundralapp om året eller så.

Kostnader:
Inköpskostnad som du skriver
Utrustning hjälm ställ stövlar m m ca 6000 - 15000 beroende på vad du vill ha.
Service om du själv sköter den ca 500 - 800 per 500 mil annars 2- 3 tusen.
Skatt ca 200:-/år
Försäkring en jättekostnad i Sthlm så halvförsäkring eller trafik, men en äldre hoj går att veteranförsäkra.
En 84 kan vara hur mycket som helst att fixa på men äldre suzuki har haft problem med stator och laddregulator ca 2 -3000 för delarna.
Borde dra mellan 0,5 -0,8

Låter ju bra!
Om man låter hojen stå på gatan, och nån chomme får för sig att förstöra ev. själa hojjen.. Vad händer då när man har helförsäkring? (Har inte så stor koll på vad hel innebär).
Så det kan skena iväg i service om man köper en gammal? Jag kommer förmodligen inte kunna utföra några större ingrepp själv är jag rädd...

Det beror rätt mycket på hojens skick hur mycket det kommer att kosta. På en dåligt underhållen hoj (oavsett ålder) kan du få börja med att byta lager, packningar, drivpaket, däck och annat för >10kkr. Om du vill vara på den säkra sidan börjar du hur som helst med en grundservice inkl. bland annat ventil- och förgasarjustering, brukar kosta 2-3kkr. Hittar du en välservad hoj kan du köra flera år utan att behöva lägga en spänn på annat än bensin och däck, delvis beroende på körstil förstås.
Räkna med nånstans mellan 0,5-0,7 l/mil, också beroende på körstil.

Du är ung och bor i stan, antagligen blir helförsäkring omöjligt dyrt. Ska du ha hojen på gatan så är nog halvförsäkring ett bra val.

Skatten ligger på nån tvåhundring per år, helt försumbart i sammanhanget.

Glöm inte kostnaden för personlig utrustning, har du tur så kan du hitta allt du behöver (hjälm+ställ+stövlar+handskar+ryggskydd) begagnat (Blocket) för runt 4-5kkr. Behöver du köpa nytt så för du räkna med ca 3kkr för en vettig hjälm, 1500 för stövlar, en femhundring för handskar och 5-6kkr för skinnställ. Alltså ca 10kkr, men det finns i praktiken ingen egentlig gräns uppåt - du kan lika lätt (eller lättare) plocka ihop ett paket för 25kkr.

De slitdelar som är aktuellt att byta brukar vara hjul-, styr- och svinglager, kedja+drev, däck, bromsbelägg, ev. bromsskivor.
För motorns del är det främst olja+filter, tändstift och luftfilter. Dessutom behövs ventil- och förgasarjustering då och då.
Gaffelbenen kan behöva renoveras (ny olja + invändiga packningar + yttre packboxar) och stötdämparna bak kan behöva renoveras eller bytas.

Kort sagt kan en risig hoj kosta betydligt mer än inköpspriset att få fräsch. :eek:

Du kan göra rätt mycket av ovanstående själv (strängt taget allt), med hjälp av en verkstadshandbok för ca 300:- och basverktyg för några hundra från Biltema. Om du lånar nån kompis garage så fixar du t.ex. kedja+drev på en timme eller två, motorservicen på två timmar till. Bromsbelägg runt om kan ta en timme eller två om man aldrig gjort det förut, behöver bromsoken renoveras så räkna med en eftermiddag+kväll. Behöver gaffelbenen renoveras så plockar du loss dem (en timme) och lämnar dem lösa till verkstaden = billigare. Samma sak med däckbyte, har du möjlighet att lämna in lösa hjul så sparar du verkstadstid = pengar.

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...