Ny hoj!!! Men vilken??

Hur långt vill du att detta ska bli??
Har insett att jag blivit en fanatiker på Laverda:rolleyes:

Ok, du vinner :rolleyes: Nu lärde jag mig något nytt :tummenupp

(Jag tvivlade dock aldrig på att du viste vilken hoj du hade köpt)

Ok, du vinner :rolleyes: Nu lärde jag mig något nytt :tummenupp

(Jag tvivlade dock aldrig på att du viste vilken hoj du hade köpt)

Ah..det var det där med Yes vettu:D
Men undrar hur ni knäckte hojbiten???:va
Folk ser ut som fågelholkar när dom ser hojen, så....berätta snälla:hej

Hur mycke väger den ovanliga hojen då?

Luftinsuget i fronten avslöja hojen.

Last edited:
Hur mycke väger den ovanliga hojen då?
Baskat...glömde sig lite!
185kg torr/200 fulltankad
toppfart 240 enligt oberoende testare...(jag vet inte...än:tungan )
kvartsmilen på 11, 9sek.
Mao, ingen hayabusa eller nått!
Bör väl säga att jag har en förkärlek för det lite udda i hojväg...minst sagt!

Men undrar hur ni knäckte hojbiten???:va
Folk ser ut som fågelholkar när dom ser hojen, så....berätta snälla:hej

Det var en italienare, det var inte Bimota eller Aprillia, ingen Ducati(,Ferrari) eller Cagiva heller.
Googlade på italian motorcycles, i första träffen står det: Bimota, Cagiva, Ducati, Laverda, and Moto Guzzi

http://www.google.se/search?q=itali...s=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

Sen googlade jag laverda, bilder. och där var den :tummenupp :gnissla

Lite fusk kanske :rolleyes: men ändå

Det var en italienare, det var inte Bimota eller Aprillia, ingen Ducati eller Cagiva heller.
Googlade på italian motorcycles, i första träffen står det: Bimota, Cagiva, Ducati, Laverda, and Moto Guzzi

http://www.google.se/search?q=itali...s=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

Sen googlade jag laverda, bilder. och där var den :tummenupp :gnissla

Lite fusk kanske :rolleyes: men ändå
Hmmm....
Godkänt fusk, du tänkte ju till!
Tur att jag inte utlöste en belöning då, det hade blött i plånboken direkt:näsblod
Men det är klart kul att äga något tom Harley-åkarna ser intresserade utav!
Den Norske jag träffade i Brammen fick inte ihop det alls:D

Fan va najs!

Tänkte med en gång att det var en Laverda! Har dregglat över några sådana på blocket. En sådan här fanns ute ett tag.

laverdaformulato7.jpg

Den där Laverda´n var fin. Har sett en likadan stående i Birka stan. Fina hojar..

God Lök med henne!
Multo grazie!
Har redan tur....110 mil på två dgr!
På en hoj som stått i princip orörd i tre år..
Utan att jämföra med ngn som helst annan motorcykel tycker jag det är rätt oki!:yoparty

Fan va najs!

Tänkte med en gång att det var en Laverda! Har dregglat över några sådana på blocket. En sådan här fanns ute ett tag.

laverdaformulato7.jpg
Du får inte lägga ut såna däringa bilder.....orkar inte byta kalsonger hela tiden.
Men var hitta du den på blocket??
Hade en på G i Frankrike i vintras men killen var helt omöjlig att kommunicera med!! Och ja, det var franska vi talade men han var bara allmänt dum...:huvet :huvet
Iaf, dessa är väl sällsynta och om du hittar en på blocket...SÄG TILL!!!!
De jag har sett har funnits på privatannonser och EN säger en har jag sett på mobile.de.

Last edited:
Den orange/svarta hojen.. Är den inte rätt lik en tidig blade?
Röven, ramen, lysena...

Edit:

92sb3.jpg

Den orange/svarta hojen.. Är den inte rätt lik en tidig blade?
Röven, ramen, lysena...

Edit:

92sb3.jpg
Jorå, helt rätt!
Men faktum var att vid omstarten i Laverda-fabriken 90-91 när fabriken togs över av en textilmiljardär vars namn jag glömt var den enda produkt som gick att sälja en formstudie (Laverda 650-1989) som i det närmaste oavkortat gick i produktion som Laverda 668 Formula, ramen var alltså en Nico Bakker-idé. Principen var unik för sin tid, för att inte säga långt före sin tid tom. De tekniska fördelarna kan jag inte återge då jag inte har tillräckligt med information där, mer kommer! Formstudien hade ett fyrkantigt lyse fram men för att anknyta till hojarna ifrån Breganzané tillkom de dubbla lysena som Laverda var välkänd för redan på 70-talet 1996, ett välkänt formgivningstrick att få ett ansikte på motorcyklarna.
När det gäller röven....njaa, där ser jag inte likheten ärligt! Men åsikter är som baken:arsele ....
När Hondan kom -92 fick den oxå mycket kritik för att i hög grad likna just Laverdan så mitt svar blir mest en hönan eller ägget diskussion...
Honda har väl inte gjort sig kända som det mest innovativa företaget när det gäller formgivning heller så det är väl som vanligt i MC-branschen, vem stal från vem?
Däremot finns det likheter körmässigt som är intressanta!
Hondan är lika snabbstyrd men har en bekvämare körställning samtidigt som fyran gör det lättare att köra stad och har givetvis mycket mer effekt även om den är helt omöjlig att få upp på bakhjulen för en medelmåtta/pissig chaffis som mig!
Fjädringskomponenterna är dock sämre och det märks...
Nedläggningsvinkeln är även den sämre, vid en provkörning av Laverda 750s lyckades en av de engelska mc.journalisterna tom. att få i armbågen i en kurva!!!!:yoparty Finnes bildebevis på nätet....
Utan att bli alltför nerdig alt. fanatisk tycker jag Hondan är en ikon men lite för stubbig i sitt uttryck, Laverdan har renare och klarare linjer. Fortfarande gäller det där med åsikter:rolleyes:
Men visst finns likheterna!
Även om jag tycker att tvåcylindriga moppar är mysigast och har det där odefinierbara vi (med risk att få Sandstream på mig:D ) man kallar själ!!

Oki...fattar piken va:näsblod
Men min plånbok är tom efter en tur i Norge....världens dyraste land:3freak så jag får nöja mig med den jag har:tungan

Hehe, ja det är otroligt kul att handla i Norge, va där på jobb i våras. :D

Dom är fräsiga dom där hojarna, vi har en SMC instruktör som är Laverdafreak här. Hans Laverdor är dock lite äldre än din.

Grattis till hojen iaf. :tummenupp

Hehe, ja det är otroligt kul att handla i Norge, va där på jobb i våras. :D

Dom är fräsiga dom där hojarna, vi har en SMC instruktör som är Laverdafreak här. Hans Laverdor är dock lite äldre än din.

Grattis till hojen iaf. :tummenupp
Tack!
Får väl räkna mig till freaksen ja å:huvet
Men men, ska man va så j-a annorlunda så får man skylla sig själv....

Multo grazie!
Har redan tur....110 mil på två dgr!
På en hoj som stått i princip orörd i tre år..
Utan att jämföra med ngn som helst annan motorcykel tycker jag det är rätt oki!:yoparty

Du får inte lägga ut såna däringa bilder.....orkar inte byta kalsonger hela tiden.
Men var hitta du den på blocket??
Hade en på G i Frankrike i vintras men killen var helt omöjlig att kommunicera med!! Och ja, det var franska vi talade men han var bara allmänt dum...:huvet :huvet
Iaf, dessa är väl sällsynta och om du hittar en på blocket...SÄG TILL!!!!
De jag har sett har funnits på privatannonser och EN säger en har jag sett på mobile.de.

Det var väll i vintras nångång om ja inte minns fel, kommer inte ihåg va den kosta. Men det var iaf ett överkommligt pris. Hittade bilden från annonsen som jag vet att jag spara, notera blocket-loggan. :)

laverdaformula2ah8.jpg

Dags å byta kallingar igen?

Edit:
Verkar som han har lagt ut hojen igen!
http://www.blocket.se/vi/13404195.htm?ca=15_s

Här var dock en mycket tuffare laverda: http://www.blocket.se/vi/13345520.htm?ca=15_s

Last edited:
Det var väll i vintras nångång om ja inte minns fel, kommer inte ihåg va den kosta. Men det var iaf ett överkommligt pris. Hittade bilden från annonsen som jag vet att jag spara, notera blocket-loggan. :)

laverdaformula2ah8.jpg

Dags å byta kallingar igen?

Edit:
Verkar som han har lagt ut hojen igen!
http://www.blocket.se/vi/13404195.htm?ca=15_s

Här var dock en mycket tuffare laverda: http://www.blocket.se/vi/13345520.htm?ca=15_s
Vete fan....
Ska jag va ärlig ligger han väl högt i pris!
På kontinenten går liknande hojar för 3800-4500 euro!
Laverda är ett dött märke och som sådana blir reservdelstillgången svår!
Inte som att man åker ner till AVA och handlar liasom..
Delarna finns ska jag säga, mycket i England, en del i Frankrike och reservdelsstocken är uppköpt av ett italienskt företag, så delar finns och till bra priser!
Men man får mycket hoj för pengarna!!
Angående länken.....:backontop .....:pannkyss .....

Va faen:mad:
Här har man letat och letat:confused:
Och helt plötsligt! Ett gäng Laverda!!
Oh just det, en är gul(hua), en vill ha för mycket och 668:an går bort pga motor jag inte vill ha!
Äh, jag är helnöjd med den jag har!!:D :D :D

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!