Ny hoj, GS500E

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Jippi! Är hur glad som helst. Fick hem den nya mcn idag, en GS500E från -98. Mcn var i mycket bra skick. Endast några små repor på vänstra sidan av tanken men för övrigt är den mycket fin!
Är det någon som vet hur man enkelt/billigt kan fixa små repor? Tanken är orange på det stället (se bild).
Om det är någon som vet något som brukar strula med denna hojen och vad man iså fall skall göra för att förebygga det så får ni gärna skriva en rad.
Nu återstår bara den jobbiga biten, att skiljas från den gamla :( .
 

Bifogat

  • tank.jpg
    tank.jpg
    9.8 KB · Visningar: 121
  • DSCN3190.jpg
    DSCN3190.jpg
    26.1 KB · Visningar: 164
Du bjöd över mig på den cykeln :fatta! :gnissla
Stora gratz till dig, får man fråga hur mycke du fick ge för den? Hur var cykeln i övrigt?

Sorry för lite OT
 
Lite svårt att se på bilden, men reporna ser för djupa ut för att kunna polera bort dem. Har de gått igenom klarlacken är det kört. Jag hade personligen klippt till en bit dekalfilm i en passande färg och tejpat över. En på andra sidan tanken också, och kanske på nåt annat ställe för ett bra helhetsintryck.
 
Vastrix skrev:
Om det är någon som vet något som brukar strula med denna hojen och vad man iså fall skall göra för att förebygga det så får ni gärna skriva en rad.

Min sambo hade en -90 som första hoj, det var aldrig nåra bekymmer med den. Gick alltid klockrent och busenkel att serva själv. Största svagheten med hojen är väl den klena framgaffeln, jag rekommenderar stark nya fjädrar. De som sitter original är dåliga, :gnissla och nya kostar bara strax under tusingen.
Vill du lägga ner lite slantar kan jag rekommendera: nytt avgassystem, K&N-filter samt Dyno-kit. Det gör underverk med motorn :banana
Vet inte vad det sitter för däck på din, men "Lillen" gick alltid bäst med Bridgestone BT45.

Annars är du bara att gratulera, hojen tål stryk och har ett bättre chassi än man kan tro (den går att åka "grymt" fort med på krokvägar).
 
Återföll med en -91 2000 bytte till lite större ganska raskt. Instämmer med Jåke skaffa nya framfjädrar från tex www.touring.se. Sämsta punkten på den hojen. Skaffa verkstadhandbok från www.addemoto.se i malmö så framgår det hur man byter. Motorn är nästan idiotsäker började som GS400 på 80talet och har sedan bara uppgraderats. Chassiet är överdrivet bra. Körställningen ok om man inte tar 25 milatripper, då blir baken och handlederna lite ömma. Kopplingen kan slira om den har fått lite många mil. Jardenbergs borde ha lackstift till suzuki för dina repor tillämpa samma tillvägagångsätt som för stenskott på bil. Kolla att man inte växlat anslutningar till soppakranen, innebär ingen reserv och 170kg är inge kul att putta kilometervis till närmsta mack.
 
Det där med framgaffeln har jag hört från fler så det skall nog tänkas över. Tack för infon, det verkar som att det är en "bastant" hoj, i positiv mening.

Oblic skrev:
Du bjöd över mig på den cykeln :fatta! :gnissla
Stora gratz till dig, får man fråga hur mycke du fick ge för den? Hur var cykeln i övrigt?

Kollade du på den IRL? Jag har inte kört den (på gatan) än men den går bra och förutom reporna så känns den som "nyskick". Fick med kåpan på bilden, orginalkåpa och störtbågar (sitter också på hojen).
En liten jobbig sak var att säljaren jobbar på en mack och under tiden som jag var där kom det in zigenare och snattade en massa (ber om ursäkt om jag låter rasistisk men Ja, jag har fördummar mot zigenare). Tragiskt att sånt skall hända.
 
Min kompis hade en sådan i somras som han sålde på hösten. Såg exakt ut sådär.. Hade förra ägaren haft den länge? Kan tillägga att han klotade den ganska hårt men efter lite pyssel såg den ut som ny? Du köpte den inte i Malmö va?
 
Pirro skrev:
Min Kompis hade en sådan i somras som han sålde på hösten. Såg exakt ut sådär.. Hade förra ägaren haft den länge? Kan tilägga att han klotade den ganska hårt men efter lite pyssel såg den ut som ny? Du köpte den inte i Malmö va?

Jo, menar du allvar? Men min är import, har precis gått igenom reggbesiktningen och jag har fahrzungbrief kopia o alltsånt så om det är samma hoj så är det något konstigt...
 
Last edited:
Jepp hans med från tyskland. Men den funkade perfekt efter klotningen om det nu är den hojen..
 
Förra ägaren hade inte haft den länge, tror det rör sig om max en månad, eftersom han tog in den till Sverige nyligen. Så det är nog inte samma hoj *pustar ut*
 
Vastrix skrev:
Förra ägaren hade inte haft den länge, tror det rör sig om max en månad, eftersom han tog in den till Sverige nyligen. Så det är nog inte samma hoj *pustar ut*


Hahaha, inser du inte att han driver med dig. ;) :huvet
 
Jag har precis köpt en också, och är rejält sugen på att köra, jag har bara kört runt lite i garaget, och det kliar ganska gött!
Får man fråga hur långt den har gått, och vad du gav för den? PM:a om du inte vill skylta...

Ha det!
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top