Ny hoj G650 Xchallenge - Gixxern är såld!

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Ort
Arlöv
Hoj
Byter ofta :)
Sålde sporthojen en GSXR 1000 -02 eller rättare sagt bytte in den mot en sprillans ny offroadare G650 Xchallenge.

Tänkte först köpa en offroad och ha som ett komplement till gixxern; men då handlarn bjud mig 2.000 SEK mer än jag gav för den för 1 år sedan så bytte jag in gladeligen in hojen istället. Dessutom var det 50 mil kvar till 1.200-milaservicen som går på 3"k. Fick lägga 15"k mellan för Xchallengen som kostade 83.9"k, det betalade jag gladeligen :tungan

Skrattade nästan när jag skulle betala försäkringen för BMW:n, stor skillnad mot gixxern. Och vem vet hur stor höjningen blir år 2009 när den stora försäkringshöjningen kommer :arsele

Verkar som jag är den enda på SH som har denna hoj, eller är det fler :va
 

Bifogat

  • vis_main_g650xch.jpg
    vis_main_g650xch.jpg
    31.8 KB · Visningar: 344
Du får gärna ge mej lite info om vad du tycker om den nya hojen. vill veta allt som du stör dej på & allt som du gillar med den.
Är grymt sugen på en sådan men inte provat ännu
 
Cool!

Fick du 69000 för din gixxer alltså?! Vad hette handlaren sa du sa du? ;)
 
Jag har också bytt till mig en Xchallenge för ett par veckor sedan, har inte hunnit testa vad den går för än men den verkar då duga helt klart.

Det som jag stör mig på är hållaren till regplåt och blinkers så den är lång och sladdrig och tydligen är det inte helt ovanligt att den går av, så den bör man väl byta, touratech har ju en annan bakstänka som man kan byta till.

Sen så verkar det som om man bör hålla ett öga på bakdämparen då skyddet till den tydligen kan gnugga ett hål i den om man är mycket ute i skog och mark. finns lite mer information om det här: Länk
 
Jag har också bytt till mig en Xchallenge för ett par veckor sedan, har inte hunnit testa vad den går för än men den verkar då duga helt klart.

Det som jag stör mig på är hållaren till regplåt och blinkers så den är lång och sladdrig och tydligen är det inte helt ovanligt att den går av, så den bör man väl byta, touratech har ju en annan bakstänka som man kan byta till.

Sen så verkar det som om man bör hålla ett öga på bakdämparen då skyddet till den tydligen kan gnugga ett hål i den om man är mycket ute i skog och mark. finns lite mer information om det här: Länk


ok, bra att veta om jag med köper. skriv sedan när ni provat lite mera, trevligt att veta lite innan man test kör själv
 
Har funderingar på att köpa en xchallenge.
Vill höra era erfarenheter.
Ös på nu. :tummenupp


Hade missat att ni svarat i tråden.........Ja mina erfarenheter efter knappa 120 mil nästan bara positiva. Har kört ca 90% asfalt och resten grus.

Enda problemet jag haft är att jag för lite tid över att köra, dessutom har jag en hoj till :)

Mina problem: Sadeln har "hängt sig" d v s sadeln går inte att låsa upp/få bort alltså; så just nu står den hos BMW för att få detta åtgärdat. BMW kommer samtidigt att åtgärda de aktioner som finns t e x fixa till det SilentPlanet nämnde om skyddet till luftdämparen där bak.

Körglädjen är helt grym med X-Challengen tycker. Om jag jämför med de andra offroadhojarna som jag haft tidigare som t e x XT, TT, AT (Africa Twin) och Transalp så kommer de inte i närheten av körglädje, de känns verkligen totalt passé år 2007.

Den justerbara luftdämparen gör verkligen ett överväldigande bra jobb, att köra över potthål är knappt märkbart. Att hojen trivs utmärkt på grus är väl förståeligt, men det som har förvånat mig är att den är så kul på riktigt kurviga asfaltsvägar, så nu funderar jag på att svåla om den med några klibbiga landsvägssulor.
Har satt på ett Remus helsystem som inte bara hörs, det gav helt klart märkbar effekt även, ett nytt framdrev med 1 kugg mindre ligger o väntar på att bli monterat :D

ok, bra att veta om jag med köper. skriv sedan när ni provat lite mera, trevligt att veta lite innan man test kör själv

SilentPlanet se mitt svar ovan :tummenupp
 
Last edited:
Har bara hunnit med dryga 40mil på min och är helnöjd. Den är hur rolig som helst att köra med efter grusvägar och som Throttlejunkie skriver så är den grymt rolig på asfalt också.

Det jag stör mig på är att idiotlamporna inte riktigt fungerar så bra som jag önskar. Lampan som signalerar att neutralen är i kan dröja någon sekund med att tändas efter det att du lagt i neutralen, och nu i veckan så var tanken snustorr utan att reservlampan hade börjat lysa.

Sen är det ju inte helt fel att den är ganska så bränslesnål, den ligger på dryga 0,35 oftast för mig. Men att den är bränslesnål är ganska nödvändigt när tanken är så liten som den är.
 
Det jag stör mig på är att idiotlamporna inte riktigt fungerar så bra som jag önskar. Lampan som signalerar att neutralen är i kan dröja någon sekund med att tändas efter det att du lagt i neutralen, och nu i veckan så var tanken snustorr utan att reservlampan hade börjat lysa.
QUOTE]

Kolla säkringarna, annars tar du det på 100-mila servicen, jag har inte haft detta problemet.

Har du monterat något helsystem ännu?
Om du inte har gjort det så gör det, effektskillnaden blir mycket stor :yoparty , men du måste även byta ut kröken annars händer inget, ja förutom ljudet. Så fungerar det på alla BMW's modeller.
 
Jag har inte slängt på något helsystem ännu men planerna finns.
Var har du köpt ditt remus ifrån och hur mycket låter det?
Måste man mappa om den när man lagt på helsystemet?

Vill ha ett som låter mer än fisljudet som kommer från orginaldämparen men jag vill inte väcka hela grannskapet om jag puttrar lite lugnt mellan husen klockan 6 på morgonen.
 
Jag har inte slängt på något helsystem ännu men planerna finns.
Var har du köpt ditt remus ifrån och hur mycket låter det?
Måste man mappa om den när man lagt på helsystemet?

Vill ha ett som låter mer än fisljudet som kommer från orginaldämparen men jag vill inte väcka hela grannskapet om jag puttrar lite lugnt mellan husen klockan 6 på morgonen.

Du har PM :tummenupp
 
Jag har inte slängt på något helsystem ännu men planerna finns.
Var har du köpt ditt remus ifrån och hur mycket låter det?
Måste man mappa om den när man lagt på helsystemet?

Vill ha ett som låter mer än fisljudet som kommer från orginaldämparen men jag vill inte väcka hela grannskapet om jag puttrar lite lugnt mellan husen klockan 6 på morgonen.

Detta skulle jag också vilja veta.
 
hur bra går dessa? Är detta en wheelie maskin som lc4 eller känns denna mer som en xt660x?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top