Ny hoj - besluts ångest!!

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Då min svarta springare blev stulen så måste jag se mig om efter en ny hoj. Helst av allt hade jag velat ha exakt likadan hoj som min förra men känner att det kanske hade varit lite ball att testa en ny.

Jag vill köra bana i år men vill samtidigt kunna köra gata. Även om alla hojar går att köra bana med så tycker jag RR hojar är bäst.

Mitt dilemma är att jag för det första är smurfhög möjligtvis en skit hög och nr 2 är att jag inte är hulken, orkar inte med en aptung hoj. Förstår att om en hoj är lägre kanske väger mer att det jämnar ut sig men vilket är lättast? Ha en lägre hoj som väger mer eller en högre hoj som väger mindre?

Dilemma nr 2, ska jag ha en RR hoj eller en nakenhoj?

Mina alternativ är:

Yamaha R6
Honda CBR 600RR
Kawasaki Z750
Honda CB1000R
Yamaha FZ1n

Jag vill helst inte ha en 1000kubikare, men tex CBn och FZn är snyggast i 1000cc än 600cc.

Jo jag vet att det bästa är att prova sig fram, och jag ska göra det. Men jag skulle vilja höra lite tjejers åsikter och tankar. Okej, killar får oxå kommentera och säga vad ni tycker är roligast. :D

Har inte fått några pengar av f-bolaget än så vet inte vad jag kommer få. Men en tanke är att kanske köpa en nakenhoj till gata och en ren banhoj. Så klart helt beroende på vad försäkringen ligger på nakenhojen. Banhojen kommer vara oförsäkrad förmodligen.

SÅåå give me your wisedom! :tummenupp

M.

En ER-6 kanske?
Det tyckte iaf polisen som stoppade mig förra våren.
"Den går ju inte lika fort" va hennes argument. :P

Kollar du inte på ZX6R

En ER-6 kanske?
Det tyckte iaf polisen som stoppade mig förra våren.
"Den går ju inte lika fort" va hennes argument. :P

Kollar du inte på ZX6R

Nej tack.

Nej, vill inte ha nån ninja. Ska det vara en R hoj så står d mellan R6a o CBR 600RR.

Nej tack.

Nej, vill inte ha nån ninja. Ska det vara en R hoj så står d mellan R6a o CBR 600RR.

Baserat på ditt behov som du skriver om så rekommenderar jag dig antingen en CBR 600 RR eller en R6.

Rent spontant tror jag att de övriga hojarna kommer att vara för stora & tunga för dig. Misstolka nu inte detta med att det skulle bero för att det är 1000cc (750cc) och att tjejer ska hålla sig till 600cc. :)

Jag tror helt enkelt att ditt val blir bäst mellan de två förstnämnda.

EDIT: Ser nu att jag skrivit i er egna klubb-tråd. Hoppas ni har överseende med det :)

Last edited:
Baserat på ditt behov som du skriver om så rekommenderar jag dig antingen en CBR 600 RR eller en R6.

Rent spontant tror jag att de övriga hojarna kommer att vara för stora & tunga för dig. Misstolka nu inte detta med att det skulle bero för att det är 1000cc (750cc) och att tjejer ska hålla sig till 600cc. :)

Jag tror helt enkelt att ditt val blir bäst mellan de två förstnämnda.

EDIT: Ser nu att jag skrivit i er egna klubb-tråd. Hoppas ni har överseende med det :)

Tack! Du är välkommen att skriva här ändå.

Jo, det är lite det som är grejen. Jag förstår att du inte menar just att d handlar om cc;n. Z750 väger 230 kg men är bara 815mm i sitthöjd. Alla dom andra alternativen väger över 200kg det är just bara R hojarna som väger under 200kg. R6an tyckte jag passa mig jätte bra även om den var rätt hög. Dock lär man sig att balansera och flytta vikten. Fick veta idag att om en hoj är lägre så kan sadeln vara bredare vilket gör ungefär samma som att hojen är för hög. Och väger hojen över 200kg samt är svår att nå ner på så är det inte så skoj.

Hej! Jag köpte en Z750 i år, och var lite lätt bekymrad över vikten. Men den är så välballanserad att jag är skitnöjd. Har dock inte hunnit prova den på bana ännu. Så var inte rädd, prova dig fram.
Själv måste jag säga att Z750 är behaglig i sittställningen, då jag har haft problem med ryggen på racinghojarna.
Så kan en gamal uv som jag :rock så kan du...:tummenupp

Hej! Jag köpte en Z750 i år, och var lite lätt bekymrad över vikten. Men den är så välballanserad att jag är skitnöjd. Har dock inte hunnit prova den på bana ännu. Så var inte rädd, prova dig fram.
Själv måste jag säga att Z750 är behaglig i sittställningen, då jag har haft problem med ryggen på racinghojarna.
Så kan en gamal uv som jag :rock så kan du...:tummenupp

Tack Gunilla!

Japp, jag tänkte prova en nästa vecka. Får se hur den känns, gått o klämt på en 09a på jobbet idag. Den verkade inte speciellt tung. Men får provköra o se hur det känns. Om jag ska ha en Z750 så blir det en 07a. :tummenupp

Nu vet jag inte hur det är med Z750an men om du kan så ta gärna en hoj med fullt justerbar fjädring.

Det kommer du uppskatta när du får upp farten:tummenupp

De tidiga z750 är en skit hoj om man vill åka fort, ej justerbar fjädring och allmänt runk. De senare har jag ingen aning om.

Du kan få köpa min me allt jag har till kåpor o sånt
85 000:- kompis pris

En CB1000R är väldigt lättmanövrerad så jag skulle inte vara bekymrad över vikten på den.

Men annars tycker jag att du gott kan kolla in Triumph Daytona 675 också... varför inte liksom.

Men för mig så slår ju Honda högst i mitt hondasålda hjärta. :)

Du kan få köpa min me allt jag har till kåpor o sånt
85 000:- kompis pris

hahahhaha nej tack. jag vill inte ha en 1000cc i RR

En CB1000R är väldigt lättmanövrerad så jag skulle inte vara bekymrad över vikten på den.

Men annars tycker jag att du gott kan kolla in Triumph Daytona 675 också... varför inte liksom.

Men för mig så slår ju Honda högst i mitt hondasålda hjärta. :)

Daytona är jättehög, det går inte alls för mig. :)

De tidiga z750 är en skit hoj om man vill åka fort, ej justerbar fjädring och allmänt runk. De senare har jag ingen aning om.

ok, kollade på jobb idag och -07 framåt har justerbar fjädring både fram o bak.

Last edited:
Honda CB1000R kommer jag styra runt iår, har kört en lite under förra säsongen och jag blev riktigt impad. Perfekt balanserad och gott med pulver i motorn.

Min röst faller på den!

Tack alla! :) Ja, R6an är den som fortfarande lockar mig mest. Men ska ge Z750 o CB1000r en chans. Måste provköra dom. :)

Tack alla! :) Ja, R6an är den som fortfarande lockar mig mest. Men ska ge Z750 o CB1000r en chans. Måste provköra dom. :)

Grattis! Du har fallit för två av marknadens tråkigaste hojar:tummenupp

Dom är kattpiss båda två. Z750 har tråkigt chassi men rolig motor. CB1000R har tråkig motor och ett så genomsnällt chassi så att man bara vill kräka över hela hojen!

Köp dig en CBR600 istället. Tycker att den känns mindre än din gamla. Sen om den verkligen är det låter jag vara osagt.

Heppåre!

bredden på sadeln går alltid o fixa , det går o skala av o klä om så låt inte en sån sak hindra dig .. hondas hornet, billiga o roliga lekhojar då har du råd med en rr osså :)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph