Ny hjälm till frun.

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Dags för en ny hjälm, hon säger att det blir turbulens o därför undrar jag om ni vet ngn hjälm som ger mindre, när man sitter bakpå?

Frugan har en Suomy Spec 1R när hon sitter bakpå på MTSn och tycker den fungerar bra med lite turbulens. Hon klagar lite å ljudnivån, men har nu börjat köra öronproppar.

Jag kör själv en Schuberth C3 öppningsbar och hon tittar på samma som uppgradering för att slippa köra med proppar. Schuberth är grymt tysta hjälmar, dock sällan ett märke man ser på sporthojsåkare. Passform och ventilation samt turbulens och framförallt ljud är dock avsevärt mycket bättre än det jag upplevt i mina Shark, OGK och Suomy hjälmar (har gått igenom 5 hjälmar på 5 år på min Ducati 916). Värt en titt.

Hennes hjälm är 12år o sliten så hon behöver en ny.
Turbulens då menar jag inte sus i öronen utan att hjälmen rör sig mkt pga luftströmmarna bakom mig.
Tänkte att utformning av hjälm kanske skulle minska det ngt, men det kanske är svårt på en sporthoj esom hon sitter så mkt högre, o att dom flesta hjälmar ser rätt lika ut.

Ska kolla upp schubert.

Last edited:
Formen på hennes hjälm har nog begränsad betydelse i det här fallet. Prova nya kåpglas.

Hennes hjälm är 12år o sliten så hon behöver en ny.
Turbulens då menar jag inte sus i öronen utan att hjälmen rör sig mkt pga luftströmmarna bakom mig.
Tänkte att utformning av hjälm kanske skulle minska det ngt, men det kanske är svårt på en sporthoj esom hon sitter så mkt högre, o att dom flesta hjälmar ser rätt lika ut.

Ska kolla upp schubert.

12 år ? :näsblod

Du bor en timma ifrån Lelles, åk dit med cykeln och frugan där bak och be om att få prova några av deras "test" hjälmar och ta en sväng. Eller om det nu finns någon bra butik i Västerås så kör där men som alltid, testa alltid hjälm innan, helst på en tur.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park