Ny försäkring! Folksam + SMC

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Tydligen så lanserar Folksam i samarbete med SMC en ny försäkring i samband med På två hjul-mässan. Försäkringen skall kunna tecknas from 1 april och inträdeskraven är, förutom att man är medlem i SMC, att man ska genomgå viss utbildning i SMC's regi. Hur mycket utbildning beror på vilken försäkringsklass man hamnar i.

Sammanfattningsvis skall detta leda till lägre premier. Hur mycket det handlar om vet jag tyvärr inte.

Folksam:
http://www.folksam.se/forsakring/motorfordon/indexMotorcykel.htm
Klicka på länken "Här kan du tjuvläsa om SMC-försäkringen"

SMC:
http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/press/default.asp?dw=d&n=217

Jag har försökt ringa numret dom anger att man skall ringa om man är nyfiken men det bara brusar i min telefon. Eftersom det är en helårsförsäkring så antar jag att det inte kommer att bli intressant iallafall.

Dessutom vet dom inte vilka utbildningar man ska gå för att få lägre premie i klass 7-11. Om man måste gå CSS för 3500 så bör det ju va en rejäl sänkning.

HanneZ skrev:
Jag har försökt ringa numret dom anger att man skall ringa om man är nyfiken men det bara brusar i min telefon. Eftersom det är en helårsförsäkring så antar jag att det inte kommer att bli intressant iallafall.

Dessutom vet dom inte vilka utbildningar man ska gå för att få lägre premie i klass 7-11. Om man måste gå CSS för 3500 så bör det ju va en rejäl sänkning.

Har precis pratat med Folksam, även om det står ett nummer på sidan där som man ska ringa om man är nyfiken så kan de inte ta fram några uppgifter. Utan de bad mig återkomma närmare April.

Socrates skrev:
Har precis pratat med Folksam, även om det står ett nummer på sidan där som man ska ringa om man är nyfiken så kan de inte ta fram några uppgifter. Utan de bad mig återkomma närmare April.
Ok, tur att webb-makarna pratar med den övriga organisationen då :)

Det låter ju himla bra men VARFÖR kräver dom helårsförsäkring? Jag har bara påställt 4-5 månader om året ändå så jag lär aldrig spara på de där.

Stor tumme-upp till smc dock, dom verkar har mycket G i år! :buga

Jag har pratat med Folksam nu, deras SMC-försäkring är ~50% dyrare än deras ordinarie för min del ;P

zilog skrev:
Jag har pratat med Folksam nu, deras SMC-försäkring är ~50% dyrare än deras ordinarie för min del ;P

:3freak Fick du svar?? Till mig sa de att man inte kunde få prisupplysning.

HanneZ skrev:
Ok, tur att webb-makarna pratar med den övriga organisationen då :)

Det låter ju himla bra men VARFÖR kräver dom helårsförsäkring? Jag har bara påställt 4-5 månader om året ändå så jag lär aldrig spara på de där.

Stor tumme-upp till smc dock, dom verkar har mycket G i år! :buga

Har man bara påställt 4-5 månader så är det nog svårt att få det att löna sig med en helårsförsäking...så mycket kan de väl knappast sänka premien.

Socrates skrev:
:3freak Fick du svar?? Till mig sa de att man inte kunde få prisupplysning.

Jag fick svar ja, men nu när jag tänker på det så kanske tanten i andra änden av luren var helt ute och seglade. Som tur är har jag valt en hoj jag har råd att helårsförsäkra ;)

zilog skrev:

Jag har nyss pratat med folksams kundtjänst i Skanstull (fysiskt besök) och dom visste inte ens om att en ny produkt skulle lanseras. Så först fick jag en prisuppgift på den vanliga, gamla SMC-försäkringen, och det var troligen det du fick också.

Kevorkian skrev:
Jag har nyss pratat med folksams kundtjänst i Skanstull (fysiskt besök) och dom visste inte ens om att en ny produkt skulle lanseras. Så först fick jag en prisuppgift på den vanliga, gamla SMC-försäkringen, och det var troligen det du fick också.
Den gamla är ju 10% av ordinarie, så den kan de ju inte varit?

Jag hoppas föresten att dom har kvar dom gamla 10%, annars blir jag tjurig.

Stod om detta i senast MC-folket och mycket var som ni har märkt oklart.

Tycker dock att grundidéen är bra, dvs att de som utbildar sig får en lägre försäkring.
Personligen kommer jag aldrig att ta någon helförsäkring om inte priset är minst 50% under dagens hos Folksam.

sandstream skrev:
Stod om detta i senast MC-folket och mycket var som ni har märkt oklart.

Tycker dock att grundidéen är bra, dvs att de som utbildar sig får en lägre försäkring.
Personligen kommer jag aldrig att ta någon helförsäkring om inte priset är minst 50% under dagens hos Folksam.
Vad helförsäkring med saken att göra? Går det bara teckna hel/hel?

HanneZ skrev:
Den gamla är ju 10% av ordinarie, så den kan de ju inte varit?

Jag hoppas föresten att dom har kvar dom gamla 10%, annars blir jag tjurig.
Ringde precis på min lilla hoj och det var 10% rabatt både på halv och trafikförsäkring om man som jag var med i SMC.

dock var gamla bolaget (th) ändå betydligt billigare trots avsaknad av SMCrabatt så den får stå kvar där (stora hojen var dock folksam billigast på)

SMC Försäkringen i samarbete med Folksam!

Jag skapar en ny tråd med en lite längre förklaring om den nya SMC-Försäkringen så kan ni komma med kommentarer i den tråden!

(Om jag börjar med en lång inledning kanske det blir lite mindre frågor...)

För att förtydliga några saker:
Idag och förut har det aldrig funnits en SMC-Försäkring.
SMC-Försäkringen lanserades nu på mc-mässan (är där själv). Man kan få en premie från den 1 mars (enligt Folksam) och from den 1 april kan man teckna försäkringen.

Ringer du till Folksam idag kan du antingen teckna Folksams Bas försäkring (med 10% rabatt) eller Folksams Året-runt försäkring (med 10% rabatt) eller SMC-Försäkringen där finns ingen speciell rabatt eftersom den redan är inräknad i premien.

mvh Johan Hellström

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...