Ny EU lag - All data- och teletrafik ska lagras

zoddri skrev:
Polisen ska använda informationen för att utreda grova brott, sådana som ger minst två år i fängelse.

Hejsan storebror, hoppas du inte tar illa upp för att jag skriver att detta är ett steg tillbaka för den personliga intrgriteten.

Om du håller på med kriminalitet som ger minst två års fängelse så kan du gott åka dit. Jag kommer inte att vara det minsta orolig för min del.

Vad det gäller förslaget om fildelning. Det är ett förslag, och kommer med 99,9999% sannolikhet att stanna som sådant.

herge skrev:
jobbar själv på en isp i lund så det ska bli kul att se hur detta ska lösas tekniskt. helt galna mängder med data ju

Och inte bara det. Vad ska du göra med ett datamedia efter 15 år? Vilken enhet kan läsa ur datat?

duckie skrev:
Och inte bara det. Vad ska du göra med ett datamedia efter 15 år? Vilken enhet kan läsa ur datat?

Att spara data i 15år var det iof bara ett land som ville.
Visst att läsa data från enheter som är 15 år kan skapa problem
Dom kanske löser det genom att efter halva tiden föra över sparad data till nyare media.
Exempelvis DVD->BlueRay->Holografiska diagram i hårddiskar(som enligt forskare skall rymma ganska så många TB).

Last edited:
I takt med den ökande övervakningen kommer vi få lika bra hjälpmedel att undgå den. Är övertygad om att vi lugnt kan fortsätta vår tungt kriminella verksamhet med fildelning.

juha01 skrev:
Om du håller på med kriminalitet som ger minst två års fängelse så kan du gott åka dit. Jag kommer inte att vara det minsta orolig för min del.

Vad det gäller förslaget om fildelning. Det är ett förslag, och kommer med 99,9999% sannolikhet att stanna som sådant.
Saken är den att man (jag) kan indigneras utan att vara kriminell. Man skall slåss hårt för varje uns av sin frihet man ger bort till överhögheten eftersom du kommer att få slåss fyrdubbelt så hårt för att få tillbaka din frihet senare. Må låta som någonting från 1800-talet, men jag står för det i alla fall.

I förlängningen innebär ju allt det där att "jag är oskyldig det gör ingenting" att du tillslut har en övervakningskamera i din bostad.
Anledning: För att fånga brottslingar, då de flesta brott begås i hemmet.
Anledning till att du tycker det är ok: "Jag har ändå rent mjöl i påsen".

Du har så rätt,
Kan inte jag få dina inlogginsuppgifter för din mail-låda. Du har ju inget att dölja eftersom du har rent mjöl i påsen...

t-rex skrev:
Jag var sen som det var utan att behöva åtnjuta Homeland securitys gästfrihet.

Fegis, du kryssade säkert inte i att du var kommunist, terroristsympatisör eller allmänt USA fientlig i blanketten man får innan man landar heller.
(jag hade god lust, men var också försenad)

Jag åkte över till USA strax efter att TWA planet hade dunsat ner i vattnet, och först var det en jävla kontroll av allt och alla i Amsterdam, där alla resenärer blev förhörda efter ett fyra sidor långt protokoll, när vi sen fick gå ombord efter fyra timmar, då hade troligen någon av passagerarna tröttnat, så då saknades en passagerare som hade checkat bagage, vilket ledde till ytterligare förseningar och att en bagagecontainer lastades ur och blev kvar i Amsterdam.
Gissa vilken container mitt bagage låg i?

Förseningarna ledde då till missade anslutningsflyg i USA, och det hela slutade med ca 12 timmars försening, ankomst mitt i natten och ett dygns väntan på bagaget.

Hemresan gick lika "bra", så när jag lackade ur och la mig på golvet på Shiphool för att sova ett par timmar kom ett gäng k-pist beväpnade vakter och väckte mig, jag öppnade ena ögat och sa "Må Allah göra er impotenta ".
Jag räknade kallt med att det skulle finnas madrasser att sova på i häktet, tyvärr trodde dom väl att svenskar är snälla, så jag fick sova vidare på golvet.

Min mor som satt en bit bort och tittade på cirkusen blev dock orolig .

honkiie skrev:
Har man bara ren mjölk i posten så behöver man inte oroa sig :mattias
Al-qaida jihad Bin Laden hizbolla Allah död åt Bush

Sådär ja. Nu kommer ni alla att hamna under någons lupp för att ni skriver på samma forum som som det står farliga grejer i.

Undra om dom har fuzzy-logic i didära sökmotorerna för att fånga upp alla som inte kan stava också? :lol

Lagen har antagits för att förhindra brott, hur många poliser får man inte för de pengarna?!?

//\//\

Så, å nu när allt basunerats ut så kommer naturligtvis alla tunga kriminella att fortsätta med mobiltelesnack, för dom vet inte om att de kommer att spåras, krimorganisationerna kan inte läsa och förstå sådana här lagar.... :rolleyes:.

Det blir bara några stackare här på SH som blir avlyssnade, hämtade, förhörda och fängslade....... :Bugar :rofl :hihi

Fy fan va uddlöst och blåögda våra makthavare och politiker är i EU länderna.

Krimorganisationerna internationelt är så jävla välutrustade att filmindustrins fantasi ligger i lä.

Bodström....snälla, va fan sysslar ni med...visst ja, han kör inte hoj.

Vad sitter vi här och ojjar oss för. Ut på stan å klaga vet ja, står det en politiker å gal på något torg, ta micken från honom å fråga vad han sysslar med egentligen....

Last edited:
SSB skrev:
Undra om dom har fuzzy-logic i didära sökmotorerna för att fånga upp alla som inte kan stava också? :lol
Många "farliga" ord och namn är översättningar från arabiska och kan ha många olika stavningar i olika länder. Osama/Usama Laden/Ladin hizbollah/hizbolla osv. Så du kommer du nog bli registrerad hur du än stavar. Du behöver inte vara orolig. Du kan säkert blanda versaler och gemener också, som alLa kIdZ gör nuförtiden, utan att lura sökmotorerna. :tungan
:Bugar Allah akbar

Vem orkar läsa alla loggar då :näsblod

någon ska fatta beslut om handling också, det blir jobb det :död

har jag inte fattat fel så hade amerikanarna flera uppgifter från CIA osv. att 9/11 var på gång men det fastnade någonstans på vägen, det blir nog informationsinfarkt.

burner skrev:
Så du tycker det är okej att bli behandlad som kriminell fast du inte är det ?

Jag antar att ingen sitter och kollar all trafik, utan är lite som med kamerorna i taxibilarna. NÄR ett brott har begåtts, eller man misstänker att någon ska göra nåt, så kollas trafiken. Vad är problemet? Om detta kan förhindra att tex mina framtida barn slipper att utsättas för grova brott så är det helt ok.

Vill inte alla som äger en hoj sätta upp en kamera i garaget så att man får ha den i fred? Då är det ändå fråga om ett ringa brott som knappast ger två års fängelse som minst...

Buster skrev:
Många "farliga" ord och namn är översättningar från arabiska och kan ha många olika stavningar i olika länder. Osama/Usama Laden/Ladin hizbollah/hizbolla osv. Så du kommer du nog bli registrerad hur du än stavar. Du behöver inte vara orolig. Du kan säkert blanda versaler och gemener också, som alLa kIdZ gör nuförtiden, utan att lura sökmotorerna. :tungan
:Bugar Allah akbar
Blandar man gemener och versaler bör man automatiskt registreras som språkterrorist! Helt perfekt! :lol

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg