Ny EU lag - All data- och teletrafik ska lagras

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
http://www.idg.se/ArticlePages/200512/14/20051214125743_CS/20051214125743_CS.dbp.asp

"Nu har parlamentet bestämt att all trafikdata runt internet- och telekommunikation ska lagras mellan sex månader och två år. Teletrafiken ska lagras längre än internettrafiken. De länder som vill lagra längre kan få anstånd av kommissionen, som anser att upp till fem år kan vara rimligt. Polen vill gå längst och lagra data i 15 år.

Polisen ska använda informationen för att utreda grova brott, sådana som ger minst två år i fängelse. Enligt ytterligare ett förslag i parlamentets rättsliga utskott, ska alla patentintrång räknas som grova brott och ge fängelse i upp till fyra år. Hit räknas till exempel fildelning."

Hejsan storebror, hoppas du inte tar illa upp för att jag skriver att detta är ett steg tillbaka för den personliga intrgriteten.

jobbar själv på en isp i lund så det ska bli kul att se hur detta ska lösas tekniskt. helt galna mängder med data ju

herge skrev:
jobbar själv på en isp i lund så det ska bli kul att se hur detta ska lösas tekniskt. helt galna mängder med data ju

Och ekonomiskt. Lagring är ju inte gratis - vem ska betala det?

Halogen skrev:

Det finns gott om människor på sporthoj som har finfina mjölpåsar och gillar övervakning. Man kanske kan skicka en faktura till dem?

Bara att hoppas att fler och fler sajter kommer gå över till krypterade kanaler.

Tex så finns både ModSSL, OPENSSL och Apache som är fria att använda utan kostnad.
Så när kommer sporthoj.com att börja erbjuda HTTPS ???

Halogen skrev:

Självklart vi skattebetalare, det är bara att höja skatten lite :hihi
Kostar ca 1000+350X MKR enbart för Telia.

Förslaget kostar mycket pengar för dig – att lagra trafiken innebär enorma kostnader för nät- och tjänsteleverantörer. Telia har beräknat sina kostnader till över en miljard kronor för uppbyggnad och därefter 300 - 400 miljoner per år för att hålla systemet i drift. Detta gäller enbart Telia. Kostnaderna på Europanivå blir mycket större. Många operatörer kommer att slås ut om inte staten går in med stöd. Det gör att pengar måste tas från viktigt polisarbete och satsas på Bodströms tandlösa planer på ett storebrorssamhälle.

herge skrev:

Kul för er att lagra all den krypterade data jag kommer att fylla systemen med, vilken nytta finns då med datan ?

Last edited:
burner skrev:
Självklart vi skattebetalare, det är bara att höja skatten lite :hihi
Kostar ca 1000+350X MKR enbart för Telia.

Förslaget kostar mycket pengar för dig – att lagra trafiken innebär enorma kostnader för nät- och tjänsteleverantörer. Telia har beräknat sina kostnader till över en miljard kronor för uppbyggnad och därefter 300 - 400 miljoner per år för att hålla systemet i drift. Detta gäller enbart Telia. Kostnaderna på Europanivå blir mycket större. Många operatörer kommer att slås ut om inte staten går in med stöd. Det gör att pengar måste tas från viktigt polisarbete och satsas på Bodströms tandlösa planer på ett storebrorssamhälle.

Det finns ju säkert dem som tjänar en rejäl hacka på ett sånt förslag...
Men sverige är ett rikt land så varför inte.... :va

Jag tycker att dom skall utveckla lagen till att även gälla brev, annars får vi ju världens säkerhetslucka i systemet som står utan övervakning!

Sprätta alla brev på det lokala postkontoret, kopiera sidorna och lagra i 2 år. Kostnaden får posten stå för.

Hepp!

/ :tomten

SSB skrev:
Jag tycker att dom skall utveckla lagen till att även gälla brev, annars får vi ju världens säkerhetslucka i systemet som står utan övervakning!

Sprätta alla brev på det lokala postkontoret, kopiera sidorna och lagra i 2 år. Kostnaden får posten stå för.

Hepp!

Jajjemän!

Det är också ett oskick att det inte förbjudits med folksamlingar än. Där kan otäcka ideér utbytas.

Jag flög KLM till LA i våras, där var det (på väg till staterna) inte tillåtet att stå och tala i grupp på planet, "eftersom det kunde vara farligt"... Jag flög något senare med Air France och det hade inget sånt blaj iallfall...

SSB skrev:

Hepp!

Nu sparas iofs inte innehållet i den skickade trafiken, bara metadata som avsändare, mottagare, tid etc. Men ändå. Det är inte gratis för det.

Halogen skrev:
Nu sparas iofs inte innehållet i den skickade trafiken, bara metadata som avsändare, mottagare, tid etc. Men ändå. Det är inte gratis för det.
My bad.

Men då bör vi rimligtvis uppföra samma register över vilka som postar brev till varandra, så att vi kan spåra rätt på hemska nätverk som har kontakt med varandra och utbyter kakrece...förlåt, bombrecept.

Äntligen. :banana

t-rex skrev:
Jag flög KLM till LA i våras, där var det (på väg till staterna) inte tillåtet att stå och tala i grupp på planet, "eftersom det kunde vara farligt".

Det kan i och för sig varit flygvärdinnorna som skyllde på det för att bli av med dig.
:hihi

Markus skrev:
...

Det kan i och för sig varit flygvärdinnorna som skyllde på det för att bli av med dig.
:hihi

Berättade jag om ryssen på planet som tyckte att det hela var en kass regel och bestämde sig för att slåss med personalen? 2 FBI-människor ihop med en hel hög svinstora beväpnade poliser (med solglasögon på inne i planet) var vår välkomstkomitté. Jag pratade med FBI. Det var... intressant.

t-rex skrev:
Berättade jag om ryssen på planet som tyckte att det hela var en kass regel och bestämde sig för att slåss med personalen? 2 FBI-människor ihop med en hel hög svinstora beväpnade poliser (med solglasögon på inne i planet) var vår välkomstkomitté. Jag pratade med FBI. Det var... intressant.

Nej det berättade du inte - vad hände?
Och vad gjorde FBI på en Air France flygning?
Och varför slog du inte ner ryssen? ;)

Halogen skrev:

Jo, verkar som det enligt http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/site/sv/com/2005/com2005_0438sv01.pdf

Att dom var nöjda med att lagra metadata är lite förbryllande också.
Skulle det inte vara mer intressant att lagra all data, om tex. 2 st terrorister mailar varandra så kan myndigheterna bara se att dom har haft kontakt och inte att det i mailet står att den 2005-12-24 så bombar vi Stockholm

IOF krypterar dom trafiken så spelar det ingen roll om innehållet i mailet kan läsas eller ej.

Last edited:
Markus skrev:
Nej det berättade du inte - vad hände?
Och vad gjorde FBI på en Air France flygning?
Och varför slog du inte ner ryssen? ;)

Han gillade inte "förbjudetattsamlasreglerna", så han samlade ihop sig i olika grupper vid ett flertal tillfällen. Sedan kom han i handgemäng med en pursern=kapning eller nåt=terrorism=inte bra.

FBI kom ombord i LA, när planet taxat bort till andra änden av flygplatsen. Och det var KLM, Air France fick man som vanligt gå runt lite och prata med folk om man ville.

Jag kom inte åt den jäveln! Han blev övermannad av massa flygvärdinnemänniskor och fick handbojjor. Verkade lite taskigt att spöa upp nån som inte kunde försvara sig.

t-rex skrev:
Han gillade inte "förbjudetattsamlasreglerna", så han samlade ihop sig i olika grupper vid ett flertal tillfällen.

Civil olydnad rular. :banana
Men vem samlade han ihop sig med? Vad gjorde de med honom under resten av flygningen? Fick passagerarna (övriga) kasta nötter och skräp på honom? Kom du inte åt att nypas eller någonting?

SSB skrev:
My bad.

Men då bör vi rimligtvis uppföra samma register över vilka som postar brev till varandra, så att vi kan spåra rätt på hemska nätverk som har kontakt med varandra och utbyter kakrece...förlåt, bombrecept.

...och sen kommer det register över vilka som pratar med varandra.... :gnissla

Markus skrev:
Civil olydnad rular. :banana
Men vem samlade han ihop sig med? Vad gjorde de med honom under resten av flygningen? Fick passagerarna (övriga) kasta nötter och skräp på honom? Kom du inte åt att nypas eller någonting?

Hans familj var inte så impade.

Nötterna slog mig aldrig, fast i efterhand hade det nog inet varit en bra idé ändå. Jag var sen som det var utan att behöva åtnjuta Homeland securitys gästfrihet.

Att smyga fram och nypas var inte heller en framkomlig väg. Turistklass är så jävla trångt. Förstaklass är bättre, där kan man nog smyga runt lättare. Då vill jag inte betala själv dock...

Markus skrev:
Det ingår väl i det nya projektet? :confused:

Ja. Iallfall i framtiden!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...