Jönsson1
Ny medlem
Dynamiskt styrda ventiler.
Artikel i tidningen Nyteknik nr:36 (5 september)
En styrteknik lik pneumatiska system.
Ventilerna i forskarnas (Gabriel Gustafsson , Chalmers och Mikael Bohman ,KTH) styrs på samma sätt som i en elektrodynamisk högtalare - av strömpulser, istället för av kamaxeln.
Mkt intressant artikel där dom byggt om en fullt fungerande Honda fyrtaktsmotor.
Christer Nilsson presschef på Saab automobil säger:
" För att insugs och avgasventilerna ska kunna öppnas och stängas exakt så mycket och behövs och vid exakt rätt tidpunkt i varje given förbränningacykel krävs att de är oberoende av motorvarvtalet. Fria ventiler är ett bra sätt att krama mer effekt ur bränslet.
Framför allt kan det minska emissionerna.
Något för Motogp , F1 ??
Artikel i tidningen Nyteknik nr:36 (5 september)
En styrteknik lik pneumatiska system.
Ventilerna i forskarnas (Gabriel Gustafsson , Chalmers och Mikael Bohman ,KTH) styrs på samma sätt som i en elektrodynamisk högtalare - av strömpulser, istället för av kamaxeln.
Mkt intressant artikel där dom byggt om en fullt fungerande Honda fyrtaktsmotor.
Christer Nilsson presschef på Saab automobil säger:
" För att insugs och avgasventilerna ska kunna öppnas och stängas exakt så mycket och behövs och vid exakt rätt tidpunkt i varje given förbränningacykel krävs att de är oberoende av motorvarvtalet. Fria ventiler är ett bra sätt att krama mer effekt ur bränslet.
Framför allt kan det minska emissionerna.
Något för Motogp , F1 ??