Ny distansmätare vid besiktning?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag har bytt ut instrumenten till en liten digital men då blir även distansmätaren nollställd.
Är det något som går bra vid besiktning?

Gissar på att det går bra eftersom man kan behöva byta ut mätaren men då registreras den som 1-2 mil istället för ca 5000 mil?
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan inte tänka mig att det är nåt problem, många äldre bilar skulle ju få problem då då km-räknaren bara gick till 9999 km. Kan ju knappas vara ovanligt att hastighetsmätaren byta till en ny, dock lär det ju synas på besiktningsprotokollet att sen plötsligt har mindre mil på mätaren.

Vi hade en Opel som mätaren hade gått tre varv på innan den såldes.

Skriv gärna hur det går då jag tänker göra samma sak på min GSX750ES.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Brukar ju gå att ställa in ett startvärde på digitala mätare om du vill ha historiken korrekt.
För bestktningen spellar det ingen roll hur du gör.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
För besiktningen är det nog inget problem. Däremot kan det vara bra att sätta ett startvärde som stämmer med gamla mätaren då du skall kunna uppge faktiskt körsträcka om du säljer hojen. Alternativt skriver du ner att mätaren byttes och vad gamla mätaren stod på vid bytet så att man kan räkna ut hur långt hojen gått. Så att du kan ge den informationen till en eventuell köpare i framtiden.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Tack för svar, då vet jag att det är lugnt och att man inte behöver redovisa äldre miltal annat än till nästa köpare. Jag kommer behålla den äldre mätaren, något nästa köpare får med.

Kan inte tänka mig att det är nåt problem, många äldre bilar skulle ju få problem då då km-räknaren bara gick till 9999 km. Kan ju knappas vara ovanligt att hastighetsmätaren byta till en ny, dock lär det ju synas på besiktningsprotokollet att sen plötsligt har mindre mil på mätaren.

Vi hade en Opel som mätaren hade gått tre varv på innan den såldes.

Skriv gärna hur det går då jag tänker göra samma sak på min GSX750ES.
3 varv :).. ok
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Kan inte tänka mig att det är nåt problem, många äldre bilar skulle ju få problem då då km-räknaren bara gick till 9999 km. Kan ju knappas vara ovanligt att hastighetsmätaren byta till en ny, dock lär det ju synas på besiktningsprotokollet att sen plötsligt har mindre mil på mätaren.

Vi hade en Opel som mätaren hade gått tre varv på innan den såldes.

Skriv gärna hur det går då jag tänker göra samma sak på min GSX750ES.
Glömde bort.. besiktade för en månad sedan och som ni visste spelade det ingen roll att man bytt mätarna. Den blev registrerad som 25 km.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har nån hoj från -67 som besiktigats för evigt utan hastighetsmätare. En annan från -70 där jag satte på en GPS- mätare med körsträcka 0. Enligt den besiktningsmannen behövdes inte hastighetsmätare på riktigt gamla hojar. Hur det är med helfordonsgodkända hojar vet jag inte.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Körde med cykelmätare på harleyn. Var rädd dom skulle gnälla att det måste vara lyse i den. Men aldrig nåt problem. ?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har nån hoj från -67 som besiktigats för evigt utan hastighetsmätare. En annan från -70 där jag satte på en GPS- mätare med körsträcka 0. Enligt den besiktningsmannen behövdes inte hastighetsmätare på riktigt gamla hojar. Hur det är med helfordonsgodkända hojar vet jag inte.

jag har besiktigat en helfordonsgodkänd hoj där hastighetsmätaren var utbytt mot en digital utan synlig kilometerräknare. Besiktningsmannen frågade om det men då jag sa att det var krångligt att visa körsträckan släppte han det utan någon notering.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
jag har besiktigat en helfordonsgodkänd hoj där hastighetsmätaren var utbytt mot en digital utan synlig kilometerräknare. Besiktningsmannen frågade om det men då jag sa att det var krångligt att visa körsträckan släppte han det utan någon notering.
Frugans Tiger 800 visar bara kilometerräknaren en stund när man slår på tändningen, det har skapat lite förvirring hos SBP :hihi
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top