Ny digitalkamera, men 3, 4 eller 5 mpixel?

The Doctor

Äter Eldorado!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
zxr 750 -92
Jag ska köpa en digitalkamera. Har sänkt den gamla analoga i nybroviken. Använde den aldrig ändå pga av allt krångel med framkallning.
Jag har kollat in massa olika modeller, men nu har jag fastnat för Canon Ixus serien, med Ixus 30, Ixus 40 och Ixus 50. Problemet är bara vilken. Behöver man 4 eller 5 mpixel eller räcker det med 3? Skiljer ju en del i pris.

Eller föreslår ni att jag köper en annan kompakt digitalkamera?

Dumt att snåla när man ska köpa något som ändå är dyrt. Jag skulle inte köpa den med tre megapixel. Jag har (pappa har :va ) två digitalkameror, båda Canon och dom är hur bra som helst. har för mig att den ena av dom är en ixus 40 och jag har inget dåligt att säga om den.

Jag har en Canon IXUS 400 med 4 mpixel. Den räcker långt, ser ingen anledning till att ha bättre kamera som amatör, förmodligen får man riktigt bra bilder med 3 mpixel också. Kolla vilka tillbehör som ingår till kameran, tex laddbart batteri, minne (ett minne som inte är löjligt litet helst), väska och sladd till datorn.

Ixus 40 är en kanonkamera! Tror inte du blir missnöjd med den. Har vunnit många tester och anses vara den bästa i sin klass.
Ixus 40 har en stor 2,0" LCD skärm och en 4Mpix sensor.
5 MPix har du nytta av när du bildredigerar och använder kameran proffesionellt eller yrkesmässigt. Är du en "vanlig" användare räcker 3/4 gott och väl.

Kör hårt! :tuttar

Fotar man mycket hojar in action så kan det hända att man vill klippa i bilden eller förstora den och då är det inte fel med så många pixlar som möjligt.
Jag har själv en Sony P-12 med 5 megapixel och skulle inte vilja ha mindre.

Vänder på frågan, vad skall du ha kameran till?
Bara kolla på bilderna i datorn och möjligtvis framkalla bilder med max stl 10x15 så funkar 3 mpix kameran utmärkt.

Det är viktigare att det är en bra optik och programvara i kameran än att stirra sig blind på mpix talet.

MT skrev:
Vänder på frågan, vad skall du ha kameran till?
Bara kolla på bilderna i datorn och möjligtvis framkalla bilder med max stl 10x15 så funkar 3 mpix kameran utmärkt.

Det är viktigare att det är en bra optik och programvara i kameran än att stirra sig blind på mpix talet.

Jaha, då blev mitt inlägg överflödigt då ! Men jag kan ju fylla på med att 3 megpix räcker utmärkt för att kunna skriva ut egna kort på en printer, upp till A4 format.

De två sista svaren passar ju min ekonomi bättre. :gnissla
Har nog inte tänkt att framkalla bilder, utan bara kolla på dem på datorn och Tv.
Men det är inte så att man ångrar sig efter två veckor då?

The Doctor skrev:
De två sista svaren passar ju min ekonomi bättre. :gnissla
Har nog inte tänkt att framkalla bilder, utan bara kolla på dem på datorn och Tv.
Men det är inte så att man ångrar sig efter två veckor då?
Vill du kunna klippa och skära i bilderna så hade jag satsat på minst 5 megapixel.
Jag kollade upp en Sony P-10 till tjejens föräldrar igår och med lite prut i en vanlig tv affär fick jag den för 3000:- (går nog att hitta den lite billigare) och kameran är riktigt bra :tummenupp

Det räcker med en Ixus30 för dina behov. Jag köpte en sådan för en månad sedan. Canonnöjd kan man säga. Sedan om man är en bättre fotograf och kunnigare i bildbehandling än jag, då kan man köpa med högre upplösning. Jag tyckte inte skillnaden i prestanda motsvarade prisskillnaden.

Jag hade en Minolta Dimage nanting som hade 5 megapixlar. Funkade skitbra & kostade bara 3000 dessutom. Blev riktigit fina bilder & hade manga bast-i-test bakom sig. Tyvarr snodd av nan som inte tyckte att jag skulle fota pa Camp Nou =(

Kawwa skrev:
Jaha, då blev mitt inlägg överflödigt då ! Men jag kan ju fylla på med att 3 megpix räcker utmärkt för att kunna skriva ut egna kort på en printer, upp till A4 format.

Definitivt inte om du skall få riktigt bra kvalite på bilderna!
För att det skall vara "fotografisk" kvalite så bör det vara ung 300dpi.
En 3 mpix bild i formatet 2-3 (dock har de flesta kompakt digital kameror förhållandet 3-4) har ung upplösningen 2150x1433 i 72 dpi.
Räknar du om det till 300dpi så funkar det till en bild som är 18x12 cm (dvs precis över 10x15cm.

Sedan så beror det givetivs på vad man har för krav på bilden för du kan självklart skriva ut en 70x100cm bild med ifrån en 3 mpix kamera.

Ixus 40 verkar vara en kalaskamera, kollade bl a på den men i slutändan köpte jag en annan men det berodde inte på att den var bättre än Canonen utan att jag redan hade t ex minneskort som passade den och att den var väderskyddad.

MT skrev:
Definitivt inte om du skall få riktigt bra kvalite på bilderna!
För att det skall vara "fotografisk" kvalite så bör det vara ung 300dpi.
En 3 mpix bild i formatet 2-3 (dock har de flesta kompakt digital kameror förhållandet 3-4) har ung upplösningen 2150x1433 i 72 dpi.
Räknar du om det till 300dpi så funkar det till en bild som är 18x12 cm (dvs precis över 10x15cm.

Sedan så beror det givetivs på vad man har för krav på bilden för du kan självklart skriva ut en 70x100cm bild med ifrån en 3 mpix kamera.

Ok, var lite otydlig där. Jag skrev ju skriva ut på printer och menade då inte värstingprintern med fotopapper, utan mera vanligt papper av bra kvalite´ och en ganska så ordinär skrivare. Och då får man inte ha för höga krav på utskriften, så jag menade nog mera att det blir hyffsat, skapligt OK, eller hur man nu vill se det. Jag skulle INTE ha använt mig av ordet "kort", det blev missvisande. NEJ, det blir INTE fotokvalite´ med 3megpix, bra papper och en skrivare i 1200-1700 kronors klassen. Inte ens med 5 megapix och bra papper och ordinär skrivare blir det bra! Alltså, Pixlarna är inte helt avgörande i detta fall, utan papperskvaliten och skrivaren. Sen kan man börja jaga pixlar och optik för att få FOTO utskrifter.

Last edited:
Kawwa skrev:
Ok, var lite otydlig där. ... FOTO utskrifter.

Helt sant men faktum är att det precis som du skriver ,går att få bilder (eller kort) som är minst lika bra eller bättre på en bläckspruta som om man framkallar bilder på kemisk väg.
Dock så får man gå upp ganska mycket i pris både på printer och papper men det går som sagt var.

Tyvärr så kommer man endå inte runt nackdelen med att en bild utskriven på "vanligt" papper inte är färgbeständig för fem öre utan får kasseras efter några månader och skriva ut en ny.
Man skall även tänka på att det är absolut inte billigare att sitta hemma och göra det själv om man räknar in allt som det går på i priset.

mr_rockster skrev:
Jag sålde min 6,3 mp i veckan eftersom jag har beställt en 8,2 mp istället. Dessutom 5 bilder/sek ;)

- Johan

Det vart en 20:a istf en 10:a alltså!
Har haft min i ett par månader nu och är kanon nöjd med den!

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år