Ny dator. Installation av OS

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Har roat mig med att hitta en ny dator. Den är fin.

Problemet jag har är att jag behöver installera ett OS på den.

Jag har ingen floppy.
Jag har en mediakortsläsare via USB.
Jag har en DVD/CD-combojox.

Valet jag därmed endast har är att gå via CDn.

Jag HAR köpt egen Windows-licens som var restad men i väntan på denna vill jag testa datorn juh.

Jag vill skapa en bootbar CD-skiva med Windows på (kopierad) och få det att funka.

En annan fråga, kommer windows installationen att automatiskt hjälpa till med att patitionera och formatera hårddisken?

Jag kan inte föra över hddn över till min nuvarande stationära då den inte har SATA kontakter alls o hårddisken är inte kompatibel över till standard kabel (icke Sata alltså).

hjälp

Okej, jag lyckades skapa en CD iaf som är bootbar via "BARTS" eller nått.

Nu blev ju dock problem under installation då det inte fanns några partitioner alls. Vad ska jag nu göra?

Måste finna ett sätt att partitionera en tom hårddisk på en dator utan OS.

Partitionera gör du ju i installationsprogrammet. Kom det inte upp nåt om det? När du väljer var os ska installeras tror jag

Hört något om att klicka på F6 under tiden jag mekar .. men jag har inga direkta drivrutiner att installera då jag inte fick något med hårddisken för detta syfte.

Det är ju SATA som iaf installationen tydligen inte pallar.

Håller ju nu på med en low format genom SATA-bios-kontroll. 25% på 10 minuter. Så det tar väl en stund till. 120gb hdd.

Swedie skrev:
Hört något om att klicka på F6 under tiden jag mekar .. men jag har inga direkta drivrutiner att installera då jag inte fick något med hårddisken för detta syfte.

Det är ju SATA som iaf installationen tydligen inte pallar.

Håller ju nu på med en low format genom SATA-bios-kontroll. 25% på 10 minuter. Så det tar väl en stund till. 120gb hdd.
Japp, du måste ange drivrutiner till SATA. Gör du det så får du möjlighet att i windows installationsprogram välja hårddisk/partition samt formatera.

Det intressanta är att du inte har någon floppy...kan skapa en del huvudbry det :)

men det går alltså att partitionera och hålla på via installationsmenyn?

Går det att ladda hem några generella SATA-drivisar? Som jag sedan lägger på en CD-skiva?

Jag har en Samsung HD120IJ. Har letat på deras hemsida o de har ett program i dos som ska ligga på floppy. Men den floppyn som sittar i denna dator är kass o fungerar inte som den ska.

Har du ingen floppy kan du inte ladda in sata drivisar under xp/2k installationen tyvär.

Går dock geonom att trixa med ett program (nlite) baka in filerna i installationen och sen skapa en ny cd som har drivrutinen från början.

Sata drivrutinerna ska ha kommit med moderkortet eller finnas på dennes hemsida. Även information om hur man gör en diskett med dem ska finnas där.

Kolla i moderkorts kartongen om du inte fick med en sata till ide konverter. Annars bör din lokala datorbutik ha det. Så kan du installera och partitionera genom installationen utan att bry dig om sata och drivisar.

Last edited:
tack. Jag har inga problem att skapa en bootbar CD med Windows XP SP2 så... att lägga till några filer är ju inga problem. Enda grejen är väl VART exakt jag ska lägga filerna för att de ska inkluderas när installationsprogrammet söker efter SATA drivisar.

Tell me more! :)

yo yo.. enda jag vill veta är vart jag ska placera drivsarna för SATA från min ModerkortsCD på Windows installationsCDn... danke =)

Tyvärr ingen anning om det ens går göra det manuelt.

Men i princip tar du din xp cd du har drar in filerna till hddn startar det programet trycker på knappen lägg till drivrutin bläddrar till sata drivrutinen och klart. Bränner på nytt och allt ska fungera.

Okej, hittade en musdrivrutinsdiskett som jag skickade in drivrutinerna på.

Bootar på CD. Installation. Trycker på F6. Väljer SATA för Windows XP. Fortsätter. Det kommer sen till välj partition osv .. men listan är blank och det finns inget att välja på. Trycker jag på annat än avsluta får jag en blå skärm.

:(

Back