Ny dator eller uppgradera lite?

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Visst men när är en vanlig 7200 disk begränsande i hastighet?

Förutom i "jag har störst xxx tävlingar" eller när man bränner i 8x samt packar upp 2 DVD filmer samtidigt....

Jag hade en ett par år gammal S-ATA 7200-disk i mitt system som jag körde i IDE-läge. Den började bli gammal och skraltig. Den flaskhalsade nåt mäktigt. Fräscht när man har überspeed på allt annat men explorer-rutor hänger sig och saker laggar och hackar för att den inte hinner med. Märkes redan i lätta applikationer. Tankade man nåt och hastigheten överskred 600 kbit så laggade hela windows. :tummenupp

Det finns anledningar till varför det säljs 10k rpm-diskar.
På samma sätt som det görs snabbare processorer så måste diskarna uppgraderas för att hänga med.

Last edited:
Ändringar:

PROCESSOR:
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt

DDR2 MINNE:
TwinMOS DDR2 PC5300 2048MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5
(kanske extra av den ovan? +1.399 kr)

HDD:
Samsung SpinPoint T133 400GB SATA2 16MB 7200RPM

GRAFIK:
Gainward GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, PCI-Express, "BP8800GTS-640M-TV-DD"

DVD / BRÄNNARE:
NEC DVD±brännare AD-5170 IDE Silver OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

SUMMA: 16406 kr inkl. skärm

Det finns anledningar till varför det säljs 10k rpm-diskar.
På samma sätt som det görs snabbare processorer så måste diskarna uppgraderas för att hänga med.

Klart men i dagsläget är det väl mycket rånvarning på att betala 1500kr för 74GB bara för att disken är lite snabbare.

Ändringar:

PROCESSOR:
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt

DDR2 MINNE:
TwinMOS DDR2 PC5300 2048MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5
(kanske extra av den ovan? +1.399 kr)

HDD:
Samsung SpinPoint T133 400GB SATA2 16MB 7200RPM

GRAFIK:
Gainward GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, PCI-Express, "BP8800GTS-640M-TV-DD"

DVD / BRÄNNARE:
NEC DVD±brännare AD-5170 IDE Silver OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

SUMMA: 16406 kr inkl. skärm

Dubblera minnesmängden är onödigt 2048 räcker för allt utom Rawkonvertering från hasselbladskameror......

Last edited:
Minnet skall vara 6400, inte 5300.

Och välj gärna WD eller nåt annat framför Spinpointen, den är lite budget. Låter tydligen mer än normalt och så.

För att ha mer än 2 gig ram måste du ha XP 64 bit. Vanliga XP stödjer inte minnesmängd över 2 gig.

Minnet skall vara 6400, inte 5300.

Och välj gärna WD eller nåt annat framför Spinpointen, den är lite budget. Låter tydligen mer än normalt och så.

För att ha mer än 2 gig ram måste du ha XP 64 bit. Vanliga XP stödjer inte minnesmängd över 2 gig.

- Ändrat till Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5

- HDD; någon rekomendation? ca 3-400Gb

- Tar 'bara' 2048Mb RAM =)

edit. fixat en kundvagn.

Bifogat

• fet dator.JPG
    fet dator.JPG
    106.4 KB · Visningar: 40
Last edited:
Om du kör på standard ja. Men klockar man så är det ju mest "bang for the buck"!

Fast han kan ju köra en riktig conroe-kärna tycker jag, eftersom han kan det värsta (nästan) i allt annat.

Det är ju en viss risk att en processor med högre frekvens från fabrik går att klocka längre om det nu är den vägen man vill gå

Jag har inte valt programvara än. Ska man satsa på ett Windows Vista eller prova om ens orginal XP funkar på den nya datorn också. Tänkte mest på att koden är förbrukad på laptopen? =S

Microsoft Windows Vista Home Basic Svensk,Fullversion,DVD - 2.450:-
eller
Microsoft Windows Vista Home Premium Svensk, Fullversion, DVD - 2.850:-

Finns ingen anledning att köra visata i dagsläget, där finns inga program endast avsedda för vista (förutom senaste office) men däremot en massa som inte fungerar med vista.

Koden till ditt orginal xp lär inte fungera men där finns driftiga pojkar som släpper förbättringar till XP så man slipper genuine skräpet.

Ok, jag väntar med Vista. Blir vanliga XP istället.
Ska se när jag ska köpa datorn sen bara. Men nu har jag nog ialla fall allt jag behöver =)

Tack för hjälpen grabbar! :tummenupp

Klart men i dagsläget är det väl mycket rånvarning på att betala 1500kr för 74GB bara för att disken är lite snabbare.

Mjo, men samtidigt är disken numera den absolut långsammaste komponenten i en dator, man tjänar mycket på att uppgradera där. Jag kan mer eller mindre garantera att du kapar en tredjedel av uppstartstiden bara genom att slänga in en raptordisk istf en vanlig 7200rpm.

Yo, Mike. Ska du köra överklock eller vanligt förresten? Överklock är da shizzle men det finns dom som vägrar.

Yo, Mike. Ska du köra överklock eller vanligt förresten? Överklock är da shizzle men det finns dom som vägrar.

Blir i såna fall en Core 2 Duo 1,86Ghz som man kanske klockar lite. Jag har inget emot det så länge det inte sliter på processorn.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka