Ny dator eller uppgradera lite?

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date

MikkE

Guest
Hej.

Har funderat lite på om man ska köpa ny dator eller kanske uppgradera den dator jag har istället. OM jag nu kan det förstås! Skulle i såna fall vara grafiken mest?

Jag tycker om att lira spel och hålla på med bilder framförallt!
Men med tanke på att spelen som kommer nu framöver, som t.ex. Crysis, verkar kräva en dator som kan jämföras med NASAs värstingar så kommer troligen inte min att räcka till.

Den jag har nu är en: Fujitsu Siemens Amilo (laptop)
- AMD 3000+
- 1024 Mb RAM
- Mobility Raedon 9600/9700
- 5400 rpm hdd

Har kollat på datorbutiken.se med deras speldatorerpaket och de verkar mkt lovande. Att bygga en egen verkar lite overkill för min del som inte är så haj på alla moderkort osv.
Ska jag köpa en helt ny kan man lika gärna köpa in de lite värre grejerna.

- Core 2 Duo
- minst 2048 Mb RAM
- minst 256 grafik
- en 10.000 rpm hdd plus en till (behöver inte så megamkt utrymme. 200gb räcker långt!)
- Stilrent chassi
- minst 20" platt widescreen

Någon som har idéer på vart man ska handla i såna fall, rekomendationer? Datorburiken, Dell?
Behöver heller inte kosta alltför mkt :tungan

Tack på förhand

Last edited:
Datorbutiken vill du inte köpa nåt ifrån, tro mig och alla andra som har blivit blästrade nakna av datorbutikens hat mot sina kunder.

www.komplett.se har allt du behöver och är dina vänner.
Personligen anser jag att datorbutiken.se behöver sig en bitch-slap av Sverker.

Datorbutiken vill du inte köpa nåt ifrån, tro mig och alla andra som har blivit blästrade nakna av datorbutikens hat mot sina kunder.

www.komplett.se har allt du behöver och är dina vänner.
Personligen anser jag att datorbutiken.se behöver sig en bitch-slap av Sverker.

Å fan, där ser man. Jag har själv inte erfarenheter av dem. Men tack för att du sa som det är =)

Kollar in komplett istället då.

Har konfigurerat lite på en färdig speldator som komplett.se har ( http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10180 )

Ser nu ut såhär:

CHASSI:
Cooler Master Mystique 631, Svart Aluminium, Window (utan nätagg)

NÄTAGGREGAT:
NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm fläkt, 12-17dBA, 4xSATA, SLI, 20/24pin

MODERKORT:
MSI K9N SLI-2F, nForce 570 SLI, DDR2, Socket-AM2, 2xGbLAN, ATX, 2xPCI-Ex16

PROCESSOR:
AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/fläkt

DDR2 MINNE:
TwinMOS DDR2 PC5300 2048MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5

HDD:
Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM
Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM

GRAFIK:
Sapphire Radeon X1950XT 256MB GDDR3, PCI-Express,ViVo/HDCP,2xDVI, Lite-Retail

DVD / BRÄNNARE:
Samsung DVD-brännare SH-S182D Svart OEM

KORTLÄSARE:
USB2 multikortläsare 3.5" svart/silver, för CF I/II,SM,MMC/SD,MS,xD (bulk)

SKÄRM:
Samsung 20" LCD Syncmaster 205BW TCO03 Silver, 1680x1050, 6ms, VGA/DVI, 600:1

SUMMA: 15.336 kr inkl. skärm

Någonting jag kanske ska passa på att uppgradera för mindre peng eller byta osv? Utan skärmen landar jag på ca 12.000 kr.

Last edited:
Har konfigurerat lite på en färdig speldator som komplett.se har ( http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10180 )

Ser nu ut såhär:

CHASSI: Cooler Master Mystique 631, Svart Aluminium, Window (utan nätagg)
NÄTAGGREGAT: NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm fläkt, 12-17dBA, 4xSATA, SLI, 20/24pin
MODERKORT: MSI K9N SLI-2F, nForce 570 SLI, DDR2, Socket-AM2, 2xGbLAN, ATX, 2xPCI-Ex16
PROCESSOR: AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/fläkt
DDR2 MINNE: TwinMOS DDR2 PC5300 2048MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5
HDD: Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM
Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM
GRAFIK: Sapphire Radeon X1950XT 256MB GDDR3, PCI-Express,ViVo/HDCP,2xDVI, Lite-Retail
DVD / BRÄNNARE: Samsung DVD-brännare SH-S182D Svart OEM
KORTLÄSARE: USB2 multikortläsare 3.5" svart/silver, för CF I/II,SM,MMC/SD,MS,xD (bulk)
SKÄRM: Samsung 20" LCD Syncmaster 205BW TCO03 Silver, 1680x1050, 6ms, VGA/DVI, 600:1

SUMMA: 15.336 kr

Någonting jag kanske ska passa på att uppgradera för mindre peng eller byta osv?
Det bär emot att erkänna det men Intels core duo är bättre än AMD just nu framförallt till PS.

Det bär emot att erkänna det men Intels core duo är bättre än AMD just nu framförallt till PS.

Ja. jag har också hört att folk tycker bättre om Intel. Dock fanns det inte i detta paketet. Ska leta vidare. Har dock haft AMD själv nu ett bra tag och det har inte vart några problem.... än?

Du vill lira tunga spel låter det som?

Satsa på Intels processorer, mer prisvärda/kr får du inte nu! Ta en e6600 om du vill lägga ut 3000kr på den. Om inte så ta en e4300 och klocka den (vilket är ett måste för denna summa, 1500kr). Sedan grafikkortet är viktigare än processorn vid spel. Så lägg hellre mer pengar på denna del. Just nu är det värsta 8800gtx. Känns det för mustigt så finns det billigare 8800gts vilket är väldigt bra också! RAM-minnet, där skaffar du 2GB pc6400 (800MHz).

Jag satte ihop ett kit åt dig för 17 000. Är det lagom? :rolleyes:

Edit: Då är annan kylare till CPU:n inräknad. Den prollen i kombination med det moderkortet och minnena kan du köra 3,0 Ghz till vardags utan problem.

10 000 rpm-disk ger überscnabb access. 70 gig räcker till alla program utan prob.
Übergrafik.
USB-disk är the shit för lagring.

AMD = NEJ
Kitbundlade moderkort = NEJ

Finns ingen anledning att köpa en E6400 framför en E6300. Eller en annan Core2 för den delen. Prestandaskillnaden är marginell. E6300 går att klockas upp till 3,8 Ghz. 400an klockar snäppet lägre.

Och minnet i videokortet är inte allt!

Bifogat

• mikkes datorkit.JPG
    mikkes datorkit.JPG
    130.8 KB · Visningar: 46
Last edited:
Ja. jag har också hört att folk tycker bättre om Intel. Dock fanns det inte i detta paketet. Ska leta vidare. Har dock haft AMD själv nu ett bra tag och det har inte vart några problem.... än?

AMD var bäst fram till dubbelkärnekriget drog igång nu är intel snabbare och mer prisvärda.

Fan. Fanns ju ett paket med Intel istället =)

Ok, samma grejer i datorn, men skillanden är:

PRECESSOR:
Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt

GRAFIK:
Gainward GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, PCI-Express, "BP8800GTS-640M-TV-DD"

Och summan landade på 18.111 kr inkl. skärm

edit. Shit... 640Mb graffe haha!

Du vill lira tunga spel låter det som?

Satsa på Intels processorer, mer prisvärda/kr får du inte nu! Ta en e6600 om du vill lägga ut 3000kr på den. Om inte så ta en e4300 och klocka den (vilket är ett måste för denna summa, 1500kr). Sedan grafikkortet är viktigare än processorn vid spel. Så lägg hellre mer pengar på denna del. Just nu är det värsta 8800gtx. Känns det för mustigt så finns det billigare 8800gts vilket är väldigt bra också! RAM-minnet, där skaffar du 2GB pc6400 (800MHz).

Eller så tar man en E6400 för 2000 helt klart mest pang för pengarna

Fan. Fanns ju ett paket med Intel istället =)

Ok, samma grejer i datorn, men skillanden är:

PRECESSOR:
Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt

GRAFIK:
Gainward GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, PCI-Express, "BP8800GTS-640M-TV-DD"

Och summan landade på 18.111 kr inkl. skärm

edit. Shit... 640Mb graffe haha!

Är du beredd att satsa 18000 på en dator så är det ett bra paket.

Last edited:

Är du beredd att satsa 18000 på en dator så är det ett bra paket.

Mjaaa. Kanske det. Skärmen för 3.000 kr är också inräknad.
Jag tänker mest på framtiden med att man lite gärna kan lägga till extra 4.000 kr för att få kraftigare grejer då bl.a. spelen blir mer avancerade.

Gav nästan 17.000 för min laptop som jag har nu och den har hållt i sig bra. Så en dator för nästan 18.000 är nog ok för min del.

Ska man kanske skära ner lite på processorn? 1.84Ghz som FreddaGädda gjorde i hans paket? (se bilden ovan)

Kör en Intel DUO, ett av de bättre valen du kan göra. Köper du ett bra överklockskort så kan du tjäna jävligt mycket på det.

I överklockningssamanhang så är Intel att föredra. Alla intels jag har haft har jag iaf överklockat 30% minst och de har fungerat minst lika bra. Gör det med en AMD och du får oftast problem

Ska man kanske skära ner lite på processorn? 1.84Ghz som FreddaGädda gjorde i hans paket? (se bilden ovan)

Ja, det ska du. Och säger nån något annat så är jag beredd att försvara det med nävar och tänder.
Jag har spenderar timmar och timmar och timmar läsandes tester, plus att jag haft grejerna själv. I det här sammanhanget vill jag påstå att mina och anders brinks ord är lag.

I överklockningssamanhang så är Intel att föredra. Alla intels jag har haft har jag iaf överklockat 30% minst och de har fungerat minst lika bra. Gör det med en AMD och du får oftast problem

Hej och hå, min herre. Välkommen till Core2Duo.
Man kan klocka en E6300 50%(2,8 Ghz) på originalvolt med en knappt märkbar ökning i temp. Jag körde min i 3,15 ett tag men fann det överflödigt.

Last edited:
Mjaaa. Kanske det. Skärmen för 3.000 kr är också inräknad.
Jag tänker mest på framtiden med att man lite gärna kan lägga till extra 4.000 kr för att få kraftigare grejer då bl.a. spelen blir mer avancerade.

Gav nästan 17.000 för min laptop som jag har nu och den har hållt i sig bra. Så en dator för nästan 18.000 är nog ok för min del.

Nu vet jag inte vad du huvudsakligen använder datorn till men jag hade snarare skurit i grafiken då de sista kronorna som satsas där i dagsläget ger väldigt lite prestandavinst i spel och noll i win samt PS.

Sen hade jag skurit i 10krpm disken då det i dagsläget är väldigt ovanligt att läshastigheten sätter gränsen för spelprestandan.

Nu vet jag inte vad du huvudsakligen använder datorn till men jag hade snarare skurit i grafiken då de sista kronorna som satsas där i dagsläget ger väldigt lite prestandavinst i spel och noll i win samt PS.

Sen hade jag skurit i 10krpm disken då det i dagsläget är väldigt ovanligt att läshastigheten sätter gränsen för spelprestandan.

Det är inte läshastigheten man vill åt. Accesstiden och responsen. Kan bli tämligen nödvändigt vid multitasking.

Edit: De som idag köper AMD för att de är övertygade om att de fortfarande är snabbast, oavsett vad verkligheten säger, har inte alla fåglar i holken.
Jag känner minst en AMD-frälst kille som vägrade köpa Intel och dementerade att AMD var bättre och överklock var nåt för jävulsdyrkare.

Last edited:
Det är inte läshastigheten man vill åt. Accesstiden och responsen. Kan bli tämligen nödvändigt vid multitasking.

Visst men när är en vanlig 7200 disk begränsande i hastighet?

Förutom i "jag har störst xxx tävlingar" eller när man bränner i 8x samt packar upp 2 DVD filmer samtidigt....

Ja, det ska du. Och säger nån något annat så är jag beredd att försvara det med nävar och tänder.
Jag har spenderar timmar och timmar och timmar läsandes tester, plus att jag haft grejerna själv. I det här sammanhanget vill jag påstå att mina och anders brinks ord är lag.
Jag lyssnar =)
Tack för tipsen, ska in i min textdokumentmapp och redigera lite...

Det kommer att bli en hel del spelande. Men jag håller också på med bilder. Vill därför att det ska flyta på med kopieringar av filer och läsning av bilder i t.ex. Photoshop. Snabbt ska det gå!

Jag lyssnar =)
Tack för tipsen, ska in i min textdokumentmapp och redigera lite...

Det kommer att bli en hel del spelande. Men jag håller också på med bilder. Vill därför att det ska flyta på med kopieringar av filer och läsning av bilder i t.ex. Photoshop. Snabbt ska det gå!

För PS är det processor som gäller före allt annat, du kan köra PS med i princip vilket skräpgrafik som helst och kör du 2048 intern finns där ingen anledning att ha en snabb disk.

Spelprestandan är uteslutande avgjord av graffekortet och därför tycker jag att det är vettigt att skära bort 1500 från 10kRPM disken och antingen spara det helt eller lägga det på graffekortet.

För PS är det processor som gäller före allt annat, du kan köra PS med i princip vilket skräpgrafik som helst och kör du 2048 intern finns där ingen anledning att ha en snabb disk.

Ålrajt! Då skippar jag 10.000-varvaren och satsar på en 400Gb 7200 rpm istället.
Kanske 4000Mb RAM?

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...