Ny data, tips

Hanky

Roligt de är med sommar
Gick med
13 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750 -96
Hallå jag tänkte beställa mig en ny dator för runt 10000-12000
Det jag ska ha den till är att spela så klart å att surfa.
Att surfa de vet ja att den duger till, så långt är ja med men jag vet inte riktigt vilket grafikkort man skulle kunna tänka sig att använda.
Är lite sugen på ett ATI 9800 PRO 256MB, men vet inte hur bra det är.

Resten av datorn ser typ ut så här:

EPoX eX5 (barebone)
80gb sata disk (behöver inte mer, har en filserver står)
1024MB PC3200 minne (2*512)
3,2 Ghz Pentium 4
NEC ND-3500 dvd brännare

Har ni några bra tipps eller idér ???
mvh Hanky

Dual layer brännare finns egentligen inget behov av då komprimeringsprogram för DVD filmer finns och dual-layer media fortfarande är dyra 100kr+ för en skiva. Spara in där och lägg mer krut på processorn. Näst bästa processorn brukar vara en bra regel. Hårdisk är billigt per GB så öka gärna där också.

10000-12000 kr. fan va tur du har alltså.
Det börjar ju komma in mer & mer klagomål nu på barbone chassin pga att dom blir för varma. Du ska inte överväga att köra med ett ATX chassi ???

Abit IC7-MAX3 I875P,SATA,FSB800
Intel P4 2,8 Ghz 800Mhz BOX Retail
Geforce 6800 GT 256 MB GDDR-3 & FAR CRY
ANTEC SONATA 380W Piano Black 2x120mm FAN Mid Tower
Creative SB Audigy 2 ZS
NEC 16X DVD-brännare IDE ND-3500 DL Silver
Seagate Barracuda 7200.7 80GB SERIAL ATA/150
Twinmos 2x512mb PC 3200

Plus kanske 2 x 120 mm fläktar, vet ej om du behöver allt detta, du kanske har ljud kort osv. Men denna PC är rätt potent. Skulle du nu välja bort saker så kan du ju uppgradera CPU.

Men jag har en 2,8 med ABIT AI-7 Moderkort, jävulskt nöjd, utan justering på vissa saker så klockar du upp den till en 3.3.

Anders R skrev:
Dual layer brännare finns egentligen inget behov av då komprimeringsprogram för DVD filmer finns och dual-layer media fortfarande är dyra 100kr+ för en skiva. Spara in där och lägg mer krut på processorn. Näst bästa processorn brukar vara en bra regel. Hårdisk är billigt per GB så öka gärna där också.
En dual layer brännare mot en vanlig brännare skiljer endast någon hundralapp..

Mao så skulle jag absolut INTE rekommendera någon att köpa en brännare som EJ stödjer DL i dagsläget. Helt enkelt för att även om skivorna kostar mycket nu, så är det stor chans att de så småningom kommer ramla ner till humanare priser, precis som med vanliga enkellagerskivor. De var också snordyra till att börja med.

Så se till att få en med stöd för DL redan nu, så slipper du köpa en ny senare när skivorna har fått rimliga priser.

Back