Ny Cykel Många Mil?

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Hoj
Buell XB12SS 2009
Någon fler än mig som känner lite panik när man köpt en splitter ny cykel? Jag köpte min 10a den här tiden förra året nu har den gått 700 och efter sommarn har den garanterat gått 1700-2000.. jag vet ju att tidigare när jag köpt några beg hojar så har jag alltid försökt fått dom under 2000mil.. men nu när hojen e en 05 och jag tycker så inihelvete om den, hur gör man då? om två tre år kan den ju ha gått uppåt 5000 å då är den ju osäljbar eller??

???

Japp den är osäljbar då. Bäst du skänker den till mig. Tänk på att jag stod ut med dig en hel säsong! :pannkyss
Lundh har nog bra svar på din fråga. Han lyckades ju sälja sin gamla gixxer som bara gått knappa 2000 mil.
Så ut med dig o kör nu o glöm inte bort att hälsa på i Halmstad i sommar. Har redan bokat bord på tylösand så att vi kan parta loss!!! :fyllisar

Jompas skrev:
2142505 Någon fler än mig som känner lite panik när man köpt en splitter ny cykel? Jag köpte min 10a den här tiden förra året nu har den gått 700 och efter sommarn har den garanterat gått 1700-2000.. jag vet ju att tidigare när jag köpt några beg hojar så har jag alltid försökt fått dom under 2000mil.. men nu när hojen e en 05 och jag tycker så inihelvete om den, hur gör man då? om två tre år kan den ju ha gått uppåt 5000 å då är den ju osäljbar eller??

???

tänker samma jag med men tror jag ska skita i att bry mig

#Köra mindre
#Koppla bort mätaren
#Inte bry sig i att milen sticker och bara ha kul (dock kommer bli svårsåld)
#köpa bikersneed grej och inbilla cykeln att du ändrat drevningen så får du halva hastighet och mil :hihi

Där har du lite att välja bland, jag posör åkt 300mil på 2.5 vecka och de kommer fortsätta så men de är så kul så den får gärna bli svårsåld :tummenupp

Mr Helmut skrev:
2142515 tänker samma jag med men tror jag ska skita i att bry mig

#Köra mindre
#Koppla bort mätaren
#Inte bry sig i att milen sticker och bara ha kul (dock kommer bli svårsåld)
#köpa bikersneed grej och inbilla cykeln att du ändrat drevningen så får du halva hastighet och mil :hihi

Där har du lite att välja bland, jag posör åkt 300mil på 2.5 vecka och de kommer fortsätta så men de är så kul så den får gärna bli svårsåld :tummenupp

Ja det där var ju seriösa alternativ!!!, köra utan mätare osv... jag tror jag också bara skiter i det! - Det är ju så satans kul...

5000 mil är ingenting på en nyare hoj (första stora servicen är ju på många först vid 4000).

Så bara kör, kör, kör....

Edit: Givetvis förutsatt att service har skötts korrekt.

Last edited:
pjohan skrev:
2142530 5000 mil är ingenting på en nyare hoj (första stora servicen är ju på många först vid 4000).

Så bara kör, kör, kör....

Tusen Tack.....

Jompas skrev:
2142537 Tusen Tack.....

haha du ville bara höra "kör" "kör"

Tyckte altenativen va seriösa sen är de ju upp till var och en hur man vill göra, även fast du kanske inte ser det så förekommer det mycket sånt (tror då jag)

aja hade bra

Jompas skrev:
2142505 Någon fler än mig som känner lite panik när man köpt en splitter ny cykel? Jag köpte min 10a den här tiden förra året nu har den gått 700 och efter sommarn har den garanterat gått 1700-2000.. jag vet ju att tidigare när jag köpt några beg hojar så har jag alltid försökt fått dom under 2000mil.. men nu när hojen e en 05 och jag tycker så inihelvete om den, hur gör man då? om två tre år kan den ju ha gått uppåt 5000 å då är den ju osäljbar eller??

???

Det är väl logiskt och rättvist att den som använder en hoj också betalar för det ?
Det är väl så vi alla vill ha det ?
Att använda sina pengar utan att lönen tar slut, är som bekant en omöjlighet...

Om alla skulle manipulera sina mätare, så blir vi ju alla lurade till slut.
Ingen bra idé.

mikael n skrev:
2142601 Det är väl logiskt och rättvist att den som använder en hoj också betalar för det ?
Det är väl så vi alla vill ha det ?
Att använda sina pengar utan att lönen tar slut, är som bekant en omöjlighet...

Om alla skulle manipulera sina mätare, så blir vi ju alla lurade till slut.
Ingen bra idé.

mm det är väl bara ca 60% av oss som blivit lurade hittills :)
alltså lägg ner det där med mil..kör o ha kul fan, behöva bry sig om mil på en hojj och fundera på hur mkt man kan köra innan den är värd nada, bara för att alla tror en -95á inte gått mer än 2500 mil och det där med 2500 mil verkar vara ett heligt tal för alla cycklar under -03

Mr Helmut skrev:
2142551 haha du ville bara höra "kör" "kör"

Tyckte altenativen va seriösa sen är de ju upp till var och en hur man vill göra, även fast du kanske inte ser det så förekommer det mycket sånt (tror då jag)

aja hade bra
Det är just därför det finns så många hojar som gått mindre än 500 mil trots att dom är ett gäng år gamla... eller 96or som bara gått 2000. På tok för lätt att manipulera dom siffrorna.

Folk måste lära sig att bortse från milen och gå mer på skicket.

Edit: Ja det FINNS folk som kör så lite på riktigt men tillräckligt ofta är det bluff för att milen ska vara en väldigt osäker faktor att värdera efter.

Last edited:
Som Pjohan säger ... titta på skicket, om servicen är skött, osv snarare än att bara kolla på milen!
En hoj som buskörts, gått mycket på bara bakhjulet eller med stoppie och som gått t ex 600 mil är oftast mer illa åtgången än en hoj som gått 3000 mil, är välskött och "snällt körd".
Det finns äldre lågmilare som gått snällt också, men då ska man också kolla skicket noggrant eftersom ägaren som inte använt sin hoj förmodligen inte är så intresserad vare sig av att köra eller att hålla efter hojen.

Last edited:
Sen kan man ju misstänka att det väl ytterligare en anledning till att folk är rädda för långmilare. Tittar man annonser av gamla hojar (på den tiden det var enklare att skruva med mätare även om det inte är omöljligt nu) så verkar det som dom "stannade" på 5000 mil (dvs man hittade ganska sällan hojar över detta magiska miltal som man kan misstänka att folk skruvar tillbaka mot för att det inte ska verka som en riktig långmilare), och om någon får ras med en hoj som har 5000 på mätaren så tror man att det är en övre gräns även om den i själva verket kanske har gått 12000.

pjohan skrev:
2143784 Sen kan man ju misstänka att det väl ytterligare en anledning till att folk är rädda för långmilare. Tittar man annonser av gamla hojar (på den tiden det var enklare att skruva med mätare även om det inte är omöljligt nu) så verkar det som dom "stannade" på 5000 mil (dvs man hittade ganska sällan hojar över detta magiska miltal som man kan misstänka att folk skruvar tillbaka mot för att det inte ska verka som en riktig långmilare), och om någon får ras med en hoj som har 5000 på mätaren så tror man att det är en övre gräns även om den i själva verket kanske har gått 12000.

jo som sagt den dom riktiga milen ligger nog en bra bit över vad som står på mätaren, men som sagt skick samt hur den låter och om den är bra att köra
skall man gå efter på lite äldre hojjar,fan polarens gammla zx750r -93 hade ärliga 10000 mil på mätaren gick hur fint som helst.

Jag har fuskat med mätaren på min hoj :tomten

(ja, vajerjäveln släppte så jag körde försiktigt hem 3-4 mil och skruvade tillbaka den)

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back