Ny bromspump till behringer 4kolv ok?

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Någon som vet en bra radialpump som lirar perfekt till behringers 4kolvs bromsok?
Just nu så sitter jag med en 11mm icke radialpump som efter lite körning gör de lokala lokförarna avundsjuka i bromssträcka :argpådato.
Har kikat lite på maguras saker än så länge

vet att cbr929 pump ska vara utomordentlig till det oket.

Carpe me skrev:
2315261 Någon som vet en bra radialpump som lirar perfekt till behringers 4kolvs bromsok?
Just nu så sitter jag med en 11mm icke radialpump som efter lite körning gör de lokala lokförarna avundsjuka i bromssträcka :argpådato.
Dom som tävlar kikar oxå på Magura, dom som har råd handlar. Testade en Magurapump med Beringers 6kolvsok idag. Bromsade bra mycket bättre än min Husas originalbromsar.
Martin Lind är grymme nöjd, Engström likaså. Båda kr med Magura både pump och ok.

Carpe me skrev:
2315261 Någon som vet en bra radialpump som lirar perfekt till behringers 4kolvs bromsok?

Beringers egna kanske??

http://www.sunbike.se/BERINGER/beringer.html

man får iaf ha en ganska liten pump iom att kolvarna e ganska små i oket annars blir det för stumt

MANGAN skrev:
2316029 Beringers egna kanske??

http://www.sunbike.se/BERINGER/beringer.html

man får iaf ha en ganska liten pump iom att kolvarna e ganska små i oket annars blir det för stumt

Beringers egna är super. För ca 4000 kr...
(Sidan öppnar sig inte för mig, men jag harför mig det var sjukt dyrt)

Magura är precis lika bra för halva priset :)

Jag har Magura Radial 190 16mm till mitt Beringer 4kolvs ok. Mkt bra känsla. :)

Den enda nackdelen som jag direkt kan säga är att om du har småhänder/korta fingar så funkar inte Maguran bra.
Jämfört med min TLR's brembo grejer är systemet trögbromsat, men som sagt, myket bra känsla i det.
Och jag förutsätter att du har stålomspunnet... :tungan

Statsa på Magura (om du inte har små händer)
:hej

Last edited:
Låg en isr bromspump begagnad på köp och sälj för nån vecka sen såg jag. Verkade fet som :yoparty

Duke Gollum skrev:
2316864 Låg en isr bromspump begagnad på köp och sälj för nån vecka sen såg jag. Verkade fet som :yoparty

jag har en ISR Racing 15,87 kolv til mitt Braking ok o det är helt perfekt,medans polaren köppte en lika dan till sitt lilla beriger ok o det bleev helt kattskit så kan bara säga att den är för stor till det oket så vet ju inte ja iofs va det var för en på köp o sälj

http://www.isr-brakes.se/products/mastercylinders/21-014.shtml

MVH
MANGAN

PutteLiten skrev:
2316188 Beringers egna är super. För ca 4000 kr...

Den enda nackdelen som jag direkt kan säga är att om du har småhänder/korta fingar så funkar inte Maguran bra.
Jämfört med min TLR's brembo grejer är systemet trögbromsat, men som sagt, myket bra känsla i det.

Den låter riktigt intressant, vart fick du tag på den och vad kostar den?

PutteLiten skrev:
2316188 Beringers egna är super. För ca 4000 kr...

Att det är trögbromsat och mycket känsla kan betyda att du egentligen skulle haft en lite mindre pump, antar att Maguran finns i flera olika storlekar. Stor pump=mycket känsla och trögbromsat, liten pump=dålig känsla och lättbromsat, man får kompromissa.

Last edited:
Hur funkar det med pump från en sporthoj till ett Beringer 4-kolvsok?
Pump från CBR 929 nämns ovan, men är den inte väl stor?

Last edited:
Har fått tag på en helt ny magura 195 komplett med behållare för ca 2300:-.

Vad skilljer 190 mot 195 modellen?

Carpe me skrev:
2317252 Har fått tag på en helt ny magura 195 komplett med behållare för ca 2300:-.

Vad skilljer 190 mot 195 modellen?
Nu har jag bara gjort vad du kunde gjort, Googlat. :) Men som jag fattar det så är 190 fräst aluminium och 195 smidd aluminium, 190 är toppmodellen.
Om den du hittat är 16 mm eller större så vill du inte ha den, de verkar mest användas till sporthojar mm enligt http://www.motorrad.magura.com/downloads/190_195_verwendliste.pdf

RookieSM skrev:
2317402 Nu har jag bara gjort vad du kunde gjort, Googlat. :) Men som jag fattar det så är 190 fräst aluminium och 195 smidd aluminium, 190 är toppmodellen.
Om den du hittat är 16 mm eller större så vill du inte ha den, de verkar mest användas till sporthojar mm enligt http://www.motorrad.magura.com/downloads/190_195_verwendliste.pdf

Ah jo hade redan kikat på maguras hemsida, var mest om jag hade missat något.
Så 190 modellen är att rekomendera eftersom den är fräst?
Fanns även med 13mm.

Carpe me skrev:
2317442 Ah jo hade redan kikat på maguras hemsida, var mest om jag hade missat något.
Så 190 modellen är att rekomendera eftersom den är fräst?
Fanns även med 13mm.
Undra om man märker skillnad på 190/195 förutom färgen, jag hade valt den som var billigast. :)
Har du provat byta bromsvätska? Visst är orginalpumpen svampig men inte brukar den väl gå varm, prova byta belägg också kanske, finns jävla stort utbud till dem där eftersom det är samma som några GSXR mfl.
Annars tror jag också på någon av 12-13 mm.

Last edited:
Carpe me skrev:
Magura 16mm eller Honda 929-ans fungerar bäst.

RookieSM skrev:
2316961 Att det är trögbromsat och mycket känsla kan betyda att du egentligen skulle haft en lite mindre pump, antar att Maguran finns i flera olika storlekar. Stor pump=mycket känsla och trögbromsat, liten pump=dålig känsla och lättbromsat, man får kompromissa.

Jag vet, men jag köpte den begagnad så det fanns inga valmöjligheter. :tungan

Jag har dock heldre trög och med känsla än lätt och okänslig. Jag hade dock trög och okänslig innan maguran :hihi

RookieSM skrev:
2317485 Undra om man märker skillnad på 190/195 förutom färgen, jag hade valt den som var billigast. :)

Jag har för mig att 190an är den förra modellen och 195 den nya modellen. De ser ganska olika ut, men det behöver ju inte betyda att det är någon funktionell skillnad.
Dock så har jag hört att det nya Magura systmet rockar (fast då var det med Magura ok också)
Jag hade köpt den billigaste. Skillnaden är väll från mycket bra till super bra... :hihi

Carpe me skrev:
2316944 Den låter riktigt intressant, vart fick du tag på den och vad kostar den?

Jag köpte min begagnad av Barret här på forumet.
Vet tyvärr inte vilka som är återförsäljare.

PutteLiten skrev:
2318008
Jag köpte min begagnad av Barret här på forumet.
Vet tyvärr inte vilka som är återförsäljare.

Aha ok, får köra på 195 modellen då.
Föresten, är det någon som vet exakta modellen på beringer oket jag har?
Hade en katalog förut men den vart tydligen kastad.
Eller så skulle jag mer än gärna vilja veta villka carbonLorraine c43 belägg som passar rakt på.

Edit: Jo vad är det för sorts koppling på bromshandtaget till slangen?
Ser inte ut som en vanlig banjo koppling så jag får väll ta och fixa en ny slang?

Last edited:
jag köpte en 13mm magura till min. fick först en 16mm o då gick det knapt att bromsa. Stum som fan o extremt dålig verkan. så 13 ska det vara. Fortfarand ganska "manligt" motstånd i handtaget men det tar bra. Personligen hade jag nog tyckte det var bättre med lite mindre pump. 12 hade kanske varit perfekt. som någon tidigare skrev så får man kompromissa lite efter egen smak. men 16mm går fetbort. får använda båda händerna nästan om du vill ha stop på hojen.

:hihi

Du får träna upp handstyrkan :hihi
Är bra också när man skakar hand. Ger ett manliare intryck med fast handtag... :lol

Jag kan lätt göra stoppies med mitt 16mm. Jag har dock själv funderingar på 13mm, men den jag fick tag på är fin fin. :)
Tog en vecka att vänja mig.

Carpe me skrev:
2319327 Aha ok, får köra på 195 modellen då.
Föresten, är det någon som vet exakta modellen på beringer oket jag har?
Hade en katalog förut men den vart tydligen kastad.
Eller så skulle jag mer än gärna vilja veta villka carbonLorraine c43 belägg som passar rakt på.

Edit: Jo vad är det för sorts koppling på bromshandtaget till slangen?
Ser inte ut som en vanlig banjo koppling så jag får väll ta och fixa en ny slang?

Om du har det vanliga 4 kolvs oket så borde du ha Art nr: "RH02"
Det är det jag har.

Jag kör med Beringers belägg (sintered metal pads)
Borde vara dessa: Art Nr: 2654S

Tänk på att Magura inte har elektrisk broms kontakt på bromshandtaget. Om du inte får en med i paketet så behöver troligen köpa ne ny en hydralisk. Ser likadan ut som en vanlig men med två sladdar som sticker ut ur den.

Jag har vanlig banjo på min. Använde till och med samma som jag hade innan.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT