Ny BMW F800R eller en 2008 CB1000RA

Hoppblanning av modeller

Jamen det var väl en jefla tur att det inte var ägarna vi diskutera då :tummenupp

Du talar om fel modell.F800r har blinkersknapp av Japansk typ,cykeln har kedja,ej rem,Motorn ligger annorlunda i ramen bl.a.pga.ny växellåda,
utväxlingen är helt annorlunda än t.ex.F800s(vilken troligen är den du menar)kort sagt:ny modell.förresten,annan fjädring också.:D

Du talar om fel modell.F800r har blinkersknapp av Japansk typ,cykeln har kedja,ej rem,Motorn ligger annorlunda i ramen bl.a.pga.ny växellåda,
utväxlingen är helt annorlunda än t.ex.F800s(vilken troligen är den du menar)kort sagt:ny modell.förresten,annan fjädring också.:D

Men det var då själva f-n vad man inte kan läsa då =) Jo det var S/ST jag hade snöat in på.

Om motorn är densamme så är den fortfarande för trött :tummenupp

Eller så väljer du det förståndiga men lite tråkigare alternativet: Köp en gammal hoj som du lär dig köra på. Första säsongen är nämligen en ren lärosäsong. Du kommer garanterat att göra en hel hög med nybörjartabbar som att tappa hojen stillastående, eller göra någon liten enkel skitvurpa på lite felplacerat grus. Det gör ont i själen och är dyrt att göra detta med en så ny hoj.

Hojar som är äldre än 20 år kan man dessutom helförsäkra för kaffepengar oavsett ålder på förare(c.a. 1500:-).

Nästan alla jag känner vill ändå byta hoj redan andra säsongen, oavsett vad de köpt som första hoj. Det blir därmed ingen merkostnad att köpa en gammal hoj som du kanske byter redan nästa år.

Last edited:
Eller så väljer du det förståndiga men lite tråkigare alternativet: Köp en gammal hoj som du lär dig köra på. Första säsongen är nämligen en ren lärosäsong. Du kommer garanterat att göra en hel hög med nybörjartabbar som att tappa hojen stillastående, eller göra någon liten enkel skitvurpa på lite felplacerat grus. Det gör ont i själen och är dyrt att göra detta med en så ny hoj.

Hojar som är äldre än 20 år kan man dessutom helförsäkra försäkra för kaffepengar oavsett ålder på förare(c.a. 1500:-).

Nästan alla jag känner vill ändå byta hoj redan andra säsongen, oavsett vad de köpt som första hoj. Så det blir ingen merkostnad att köpa en gammal hoj som du kanske byter redan nästa år.

Så sant som det är sagt. Men så är du ju gammal o vis. ;)

Här kommer lite roliga men ändå ekonomiska alternativ i Skåne.

http://www.blocket.se/ystad/Yamaha_YZF_750_R_32463870.htm?ca=11&w=123

http://www.blocket.se/landskrona/Suzuki_GSX_R_750___91_32428556.htm?ca=11&w=123

http://www.blocket.se/ystad/Suzuki_sv_650_s__Som_ny__32395500.htm?ca=11&w=123

Har funderat på ett äldre begagnat alternativ också.

Problemet med det är att jag gärna vill ha ABS för frun och familjens skull. Då begränsas marknaden för begagnat markant.

Är inne på att provköra en hel del innan jag bestämer mig och junt nu i Malmö så är det lite kallt men helt ok vägar.

Hur är FZ1 samt BMW K1200R som nybörjar hoj?

Last edited:
Om du tittar på nakna hojar och väger in ägarkostnader och "kulfaktor", ta då en titt på Triumph's Street Triple (R). Den är lätt (ca 160 kg torr med arrowsystem). Motorn är väldigt trevlig och insprutningen hur mjuk som helst för stadstrafik. Du får närmare 115 hk med Arrow-system ur 675 cc och försäkringskostnaden är inte övermäktig.

Jag provkörde ett antal olika hojar innan jag köpte min Triple R till förra säsongen. Däribland CB1000RA. Har kört STR:en på både storbana och gocartbanor i somras med mycket gott resultat. Så missa inte att provköra den iaf. ;)

Beggad demo, endast 160 mil, med en del godis på:
http://www.blocket.se/orebro/Triumph_Street_Triple_R__Demo__mkt_utrustning_32176209.htm?ca=9&w=3

EDIT: Tyvärr finns den inte med ABS ännu. Så det är något att väga för/mot om det är ett "skall ha"-krav för dig. Annars har jag inget negativt att säga.

Last edited:
Har funderat på ett äldre begagnat alternativ också.

Problemet med det är att jag gärna vill ha ABS för frun och familjens skull. Då begränsas marknaden för begagnat markant.

Är inne på att provköra en hel del innan jag bestämer mig och junt nu i Malmö så är det lite kallt men helt ok vägar.

Hur är FZ1 samt BMW K1200R som nybörjar hoj?

Båda funkar bra men tror inte att du kommer hålla stumt särskilt mycket på dessa hojar. I alla fall inte om du skall tänka på familjen.

Hävdar fortfarande att du skall lyssna på Ragge då du troligtvis kommer byta hoj. Vill du nödvändigtvis ha en liter hoj kolla Z1000 betydligt billigare. Här har du ett alternativ.

http://www.blocket.se/kristianstad/Kawasaki_Z1000_ABS_31043899.htm?ca=11&w=3

Ett högst respektabelt argument. Även Yamaha Fz6 och Kawa ER6 går väl att få med ABS vill jag minnas, men det verkar som om du är ute efter större motorer.

Last edited:
Då e jag tvärtemot alla då.

Jag har provkört båda och jag skulle välja BMWn alla dar i veckan, rolig, lätthanterlig och den vita e porrigt.

Hondan, eeee, vete fan, besviken blev jag.

Lyssna till dig själv och välj det du vill ha, blir dyrt annars om man tar omvägen genom en massa hojar man inte riktigt ville ha till att börja med.

Gsr750 kommer långt in på sommaren vad jag har hört. Jag lägger också min röst på Street Triple :-)

Nu har jag provkört en hel hög av motorcyklar och kommit fram till att det blir en Honda CB1000RA för min del.

Det gick ju inte att jämföra de här två motorcyklarna över huvudtaget.

För min del var Hondan överlägsen. Nu skall jag bara hitta "rätt" CB1000RA.

Tackar för alla kommentarer i min tråd och vi ses på gatan. :yoparty

Jag tror att det krävs rätt mycket innan man ska växa ur t ex en ER-6 (som jag i dagsläget åker).
För att göra det så måste man endera köra samma väg varje dag, eller enbart smiska rätt fram?

För er som ständigt känner att ni växer ur hojen, testa kör en annan väg istället istället för att byta hoj - jag lovar, upplevelsen är densamma ;)

Med det sagt menar jag inte att jag inte suktar efter en ny Z1000 :D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...