Ny BMW F800R eller en 2008 CB1000RA

Köp den du tycker är enklast att hantera samt är tryggast. Bry dig inte så mycket om effekten båda hojarna har absolut tillräckligt med effekt för en kurvig väg. Hört många som funderar på att byta ner sig till en 600cc "cbr600" från en liter hoj för att få ut mer på bana. Samt eftersom att ingen av hojarna har kåpa är det inte så kul att ligga i 200 blås på en raksträcka.

Sen eftersom jag har nästan samma hoj kan jag säga att ja den behöver lite mer effekt samt bättre fjädring. Annars en kanon hoj som är väldigt allround därför behåller jag den.
 
Hade inte tänkt smiska kurvor så mycket nu i början eftersom jag är helt grön. Har dock fått som tips från många att man skall inte köpa för litet för man växer snabbt ur det?

Men de menade kanske något mindre än 800? :va

STn verkar ok, men det jag vet är att jag fastnat för de mer nakna hojarna.

Skall du bara köra rakt fram? :va

När många pratar om att man tröttnar på för liten hoj så är det att man köper en ER6 eller Hornet men suktar efter mer drag i lägre varv eller mer knuff i de högre varvtalen.

Det finns 600cc med >120hk och det finns 1700cc med 60hk.

Men för att säga vad jag personligen tycker om de två hojarna du funderar på så tycker jag att BMW F800 är bland det absolut tråkigaste jag kört, otroligt vardaglig i det mesta och riktigt bra på inget är mitt omdöme.
Honda CB1000R är otroligt rolig och det finns tillräckligt med effekt för det mesta.

Som förstahoj vetesjutton om jag skulle rekommendera CB1000R, kan vara att den faktiskt är lite för mycket hoj och att det är bättre att börja med något annat för att sedan växa sig till den istället.
Själv hade jag kollat mer på Honda Hornet eller Kawa ER-6, klart roliga och lätthanterliga.
 
Beror på.. gillar du schack, poesi och vill ha ett transportmedel så BMW:n, ska du ha en potentiell busmaskin och gillar adrenalinkickar så Hondan. Men det är aldrig fel att börja på nåt snällt fordon iofs.
 
Tack för alla tips, tankar och rekommendationer.

Skall ge mig ut i veckan och prova båda, men det känns som att just nu lutar det mot BMWn och sedan efter ett par år byta hoj till den typ av åkning som passar mig bäst.

Låter klokt!

Glöm inte att kolla upp försäkringar, jag vet att Bilsport & Mc är riktigt billiga på tex Bmwn. Kolla även det bolaget som har Bmw's märkesförsäkring, tror det är If..
 
Ny hoj

Hej,när det gäller servicekostaden så har BMW 1000mils intervall-Honda har 600mil.En hoj med 5 års garanti måste servas på auk.verkstad om du vill behålla garantin,så det gäller även den beg.Hondan.Sedan är en 4-cyl.hoj dyrare att lämna in.Tänk på att en hoj med 2500 mil inte är så långt men om två och kanske 4500 mil på mätaren så blir det tuffare att sälja när det finns likvärdiga med kanske 1500mil till salu.
BMW har 85 häst i motorn,det räcker.Jag har sett motarder med 50 köra om sporthojar på bana.Det är inte störrelsen utan görelsen som gör det.

Fundera inte så mycket,bara köp :banana och kör i massor :)
 
Hej,när det gäller servicekostaden så har BMW 1000mils intervall-Honda har 600mil.En hoj med 5 års garanti måste servas på auk.verkstad om du vill behålla garantin,så det gäller även den beg.Hondan.Sedan är en 4-cyl.hoj dyrare att lämna in.Tänk på att en hoj med 2500 mil inte är så långt men om två och kanske 4500 mil på mätaren så blir det tuffare att sälja när det finns likvärdiga med kanske 1500mil till salu.
BMW har 85 häst i motorn,det räcker.Jag har sett motarder med 50 köra om sporthojar på bana.Det är inte störrelsen utan görelsen som gör det.

Fundera inte så mycket,bara köp :banana och kör i massor :)

600milaservicen har blivit option och inte tvingad längre. Så den kan man lika gärna göra själv och du behåller ändå garantin.
(Det är trots allt bara byta olja och filter, vilket man bör göra ändå)
 
Som kompromiss kan kanske Z750 abs vara nåt har mer krut än Bumsen och är betydligt billigare än CB1000. Så kan du byta till nästa säsong och penga förlusten blir inte lika stor.
 
Jag körde en BMW med kardan på 60-talet och har nu haft en Suzuki med kedja drygt 1 år. Rengöra, smörja, sträcka så där var 50-tionde mil. (Körde 500-mil förra året) Och har nu bytt kedja och drev under "vinterlovet".
Jag hade tagit BMWn med remdrift, remdrift som är i det närmaste lika underhållsfritt som kardan.
Om den annars känns OK att köra för dig.
 
Jag jagar en hoj med ABS och det begränsar urvalet av begagnade.

Är 182 lång vilket också påverkar mitt val.

Tänkte efter ett års körning se vart det lutar för min del. Blir det smiska kurvor, köra wheelies, toura eller glida omkring på en HD?

Har ni någon annan bra rekomendation på en bra första hoj med abs?

Ps Kollade försäkringen på Hondan vs BMW. Honda ca 7500 och BMW ca 2500 båda med If märkes försäkring. Ds
 
Min gamla Ducati Monster 1100 ABS står på Mc-kompaniet. Absolut nyskick + massa utrustning. Betalade 5000:- hel/hel på wasa bilsport. Roligare än både BMW och Honda.
Har haft en f800s, bra hoj men tråkig motor. Bild finns i mitt garage.
 
Last edited:
Jag jagar en hoj med ABS och det begränsar urvalet av begagnade.

Är 182 lång vilket också påverkar mitt val.

Tänkte efter ett års körning se vart det lutar för min del. Blir det smiska kurvor, köra wheelies, toura eller glida omkring på en HD?

Har ni någon annan bra rekomendation på en bra första hoj med abs?

Ps Kollade försäkringen på Hondan vs BMW. Honda ca 7500 och BMW ca 2500 båda med If märkes försäkring. Ds

BMW R1200R :
Lättkörd bra hoj med kardan, ABS, billigt att äga, skön och roligt att köra. Trivs du på den har du en kompetent hoj för vardag och långtouring. Kanske inte så hipp men safe. Just nu finns ingen begagnade på blocket.
 
Last edited:
Det är inte vår ännu.. Ha lite is i magen och hitta en fin CB1000R på blocket. Lär nog dyka upp lite nu när det börjar smälta ute. Tror det är den "roligare" hojen av dina två alternativ.
 
If har billigast BMW-märkesförsäkring, jag betalade 311:-/månaden helförsäkring när jag bodde i Växjö, efter flytt till Västerås så ligger den på ca 400:-/mån helförsäkring, helt ok med tanke på att Västerås ligger någon timme ifrån S-holm:o :)
 
Hej,
Kul att gå i hojtankar, jag köpte en F800R ny 2010 och det är min första hoj. Körde ca 600 mil förra sommaren och är supernöjd med den. Jag är 187 lång men har inte haft några problem med min längd, jag valde givetvis den högre sadeln:). 87 hk räcker gott i början, det går lättare att lära sig på en hoj som är mer förlåtande. Och visst går det att piska kurvor med den, jag gör tåskrap med min ibland :yoparty. :D
 
Jag jagar en hoj med ABS och det begränsar urvalet av begagnade.

Är 182 lång vilket också påverkar mitt val.

Tänkte efter ett års körning se vart det lutar för min del. Blir det smiska kurvor, köra wheelies, toura eller glida omkring på en HD?

Har ni någon annan bra rekomendation på en bra första hoj med abs?

Ps Kollade försäkringen på Hondan vs BMW. Honda ca 7500 och BMW ca 2500 båda med If märkes försäkring. Ds

Jag köpte en ny F800ST förra säsongen som jag körde ca 400mil med och på dem milen han jag känna att jag ville ha något annat, efter en ganska kort provkörning av en CB1000RA så var det klart att det var en sån jag ville ha!

Att jag tog BMW:n var den förmånliga försäkringen, bränsleförbrukningen och bra ABS bromsar.

BMW:n är billig att äga och köra, men den gav inte det jag sökte. Vill du spara pengar köp BMW:n!

Att jag bytte till Hondan var att jag tyckte den var riktigt snygg, gick riktigt bra! Och är skitkul att köra!

Hondan är dyrare att försäkra, drar mer bränsle men ger mycket kul åkning! Vill du ha roligt köp Hondan! :banana
 
Haft Hondan och Provkört BMW´n.

Hondan går bra men är extremt jämn i sitt register vilket leder till roligare botten än topp, varvar inte mer än 10500 om jag minns rätt. Cykeln i sig är ju väldigt liten, känns så iaf även fast jag själv är en tvärhand hög, lätt att kasta runt iaf. ABS bromsarna är inte jätteeffektiva om vi pratar bromskraft men o andra sidan kan man ju klämma hur hårt som helst för det mesta utan att strula till det.

BMW´n är trött och extremt mjuk dämpning, även om du är färsk med lappen så tror jag du tröttnar ganska snabbt på effekten. Största pluset i min mening är remdrift och för den delen att handtagsvärmare oftast(?) sitter på som standardutrustning. Sen tycker jag alla reglage på BMW är knepiga:

Gasen galet lätt eller om det var glapp/spel så det blir gärna ryckigt.

Blinkersreglagen har du säkert redan upptäckt.

Växelföraren som känns som en glasspinne och växlarna går i utan någon känsla, klick klick. Lyckades även smeta i friläge mellan tvåan och trean vilket kändes sådär på en cykel som inte gått 100 mil ännu.

För att visa att Honda är skiten:

http://www.youtube.com/watch?v=wUx4aVNE7Co
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top