Ny bilstereo - Ingen bas..

Cyberdog skrev:
sony är känd för att ha "tunt" ljud, varför vet jag ej men det är samma sak med JVC.
Och om du har otur så kan ett slutsteg göra så det låter som om du hade mindre bas än innan, det är bara för att du då har mer styrka att hålla i membranet så att det inte svänger lika mycket som när du kör högtalaren på stereon.

/Fredrik

Spelar du så konen slår 2 mm med cd-spelaren, och spelar så att den slår lika långt med ett slutsteg, så är volymen högre med slutsteget.

"Och om du har otur så kan ett slutsteg göra så det låter som om du hade mindre bas än innan, det är bara för att du då har mer styrka att hålla i membranet så att det inte svänger lika mycket som när du kör högtalaren på stereon."

Dedär är bara skitsnack. Ju sämre kontroll på konen, desto sämre bas. Punkt slut.

TheDiversion skrev:
Spelar du så konen slår 2 mm med cd-spelaren, och spelar så att den slår lika långt med ett slutsteg, så är volymen högre med slutsteget.

Vad lär sig ungarna på fysiken i skolan nu för tiden? Är konytan och hastigheten (frekvensen) densamma och exkursionen i båda fallen är 2 mm så blir ljudstyrkan också densamma, såklart.

Nu e jag lite sent ute men de kan inte va så att kenwooden va en värsting nr den kom? Jag mennar en 7 är gammal värsting som kosta motsvarande 4000 då lär ju piska en ny budget spelare eller? :va

Richard skrev:
Vad lär sig ungarna på fysiken i skolan nu för tiden? Är konytan och hastigheten (frekvensen) densamma och exkursionen i båda fallen är 2 mm så blir ljudstyrkan också densamma, såklart.

Nej... Renare ljud ger snärtigare bas, som känns mer och upplevs högre. Det handlar om hur bra kontroll steget har på konen.¨

Edit: Ja om frekvensen är densamma så blir det som du säger.. Men musik består av en massa frekvenser som ska återges samtidigt, och klarar inte steget det så blir det bara en röra.

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...