Ny bilstereo - Ingen bas..

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Hoj
KTM Superduke
Hejsan!
Har nyligen installerat en ny stereo i bilen (civic 92), en Sony CDX-S2220 (4x50). Innan jag en gammal häck, Kenwood.
Där bak har jag 2 st 6*9 högtalare i hatthyllan som tidigare gett riktigt bra bas. Allt är kopplat enligt konstens regler men ändå upplever jag en stor försämring. Basen är inte alls lika "dynamisk, fläskig" som tidigare med den
gamla stereon. Mellan o diskant låter helt ok, men trycket i basen har nästan helt försvunnit. Jag har inget slutsteg inkopplat då det inte behövts tidigare.

Jag har svårt att tro att den nya stereon skulle leverera mindre än den gamla då den är 7-8 år gammal.
Stereon är inställd på max bas, har testat att fasvända där bak men fortfarande lika dåligt.

Några som har några uppslag?

//Ka11e

Kolla så att du inte råkat fasvända de 2 olika högtalarna sinsemellan s.a.s. Dvs så att den ena slår rätt och den andra slår fel. Om båda slår rätt eller båda slår fel blir den endå mer bas.

Sen ska du veta att de 4x50W är rena kallankawatt. De räknas med en impedans på 4 ohm vid en hög brusnivå. Köp ett billit steg för en 500-ing åtminstone.

Det är heller inte otänkbart att din äldre stereo hade mer mos än den nya heller..

P.S. Att ställa in stereon på MAX bas beh inte ge bäst bas. det blir kanske bludrigare och därmed mindre baskänsla. Ha den på FLAT när du jämnför.

Ka11e skrev:
Hejsan!..blabla..Några som har några uppslag?
//Ka11e

Tryck på loud-knappen, ge den en smäll och shifta ljudet från höger till vänster så du vet att du har ljud i båda högtalarna, prova fasvänd en gång till per högtalare bara-för-att, annars kan du ju ringa dit du köpt den.

www.nardik.se har massor av tips och guider

Freddy82 skrev:
Tryck på loud-knappen, ge den en smäll och shifta ljudet från höger till vänster så du vet att du har ljud i båda högtalarna, prova fasvänd en gång till per högtalare bara-för-att, annars kan du ju ringa dit du köpt den.

www.nardik.se har massor av tips och guider
har testat att fasvända båda två där bak, ingen skillnad alls - vilket är konstigt.. loudness knapp behöver jag inte ens tänka på för det finns inte på denna..

Ka11e skrev:
har testat att fasvända båda två där bak, ingen skillnad alls - vilket är konstigt.. loudness knapp behöver jag inte ens tänka på för det finns inte på denna..

Fasvänder du en i taget, då SKA det bli sämre bas. :va

Jag har ett GAS alpha 200 2-kanals steg över, som du kan få för några hundra annars, men det är tveksamt att du inte ska få samma bas som förr.

Här har du annars ett steg, men försäkra dig om att cdn skulle vara kass jämfört med den gamla innan du drar kablar och sätter in steg.
http://www.mds.se/?artnr=RGMF1250

Last edited:
Skrev fel, jag fasvände givetvis bara den ena högtalaren :tomten
Jag vet inte riktigt hur jag ska säkerställa OM det är cd'n??!? Jag får ju bas, men det är bara det att den är inte alls lika fläskig/djup som den var med den förra stereon. Jag får nog helt enkelt ta o köpa ett billigt slutsteg å se om det gör susen. Kan ju hoppas att det är det, så att jag inte står där o slängt en 700:- i havet.

Freddy82 skrev:
Fasvänder du en i taget, då SKA det bli sämre bas. :va

Jag har ett GAS alpha 200 2-kanals steg över, som du kan få för några hundra annars, men det är tveksamt att du inte ska få samma bas som förr.

Här har du annars ett steg, men försäkra dig om att cdn skulle vara kass jämfört med den gamla innan du drar kablar och sätter in steg.
http://www.mds.se/?artnr=RGMF1250

Ka11e skrev:

Är du säker på att det inte finns nån loudnes??

Dom flest brukar ju ha det på ett eller annat vis. Läs manualen annars provar du med selectknappen samtidigt som du trycker på nån av siffrorna 1-6 tror jag det är (kommer inte ihåg vilken det var) så var det då på dom äldre

På bilstereo så brukar loudness alltid finnas enligt mina erfarenheter, på hemstereos så brukar det också finnas men det är numera inbyggt så det är inget man kontrollerar själv. Loudness ska bara vara ikopplat på låg volym.

Hur ser baffeln ut? är utrymmet tätt ner mot bagaget? Annars kan du pumpa in hur mycket watt du vill, du får ingen bas iaf.

Stoppsladd skrev:
Är du säker på att det inte finns nån loudnes??

Dom flest brukar ju ha det på ett eller annat vis. Läs manualen annars provar du med selectknappen samtidigt som du trycker på nån av siffrorna 1-6 tror jag det är (kommer inte ihåg vilken det var) så var det då på dom äldre
Jag är helt säker, http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE84445
Loudness = Nej, plus att jag kollat instruktionsboken.

Skuffen är precis lika stor som tidigare, alltså den enda förändringen som är gjord sen tidigare är att jag bytt till en ny stereo.
Var inne hos en annan radiohandlare idag, och han sa att det är omöjligt att min 8 år gamla bilstereo orkar pumpar mer än min nya som jag precis köpt.
Han trodde att det var fel på stereon.

Last edited:
Din gammla radiola var kanske helt enkelt strömstarkare än denna?
Antar att du provat fippla lite med EQ:n?
//Tobbe

Kan det inte vara så att den är inställd för att ha en subwoofer på den bakre lågnivåutgången och därför delar bort djupaste basen på alla andra kanaler? Brukar gå att ändra i nån meny...

Sen är ju ett par 6"9:or lite väl mycket att driva på det inbyggda slutsteget och de sytrådstunna orginalkablarna i bilen...

Honken skrev:
Sen är ju ett par 6"9:or lite väl mycket att driva på det inbyggda slutsteget och de sytrådstunna orginalkablarna i bilen...

Då det lät bra tidigare borde det vara stereon som det är nåt fel på?

tobbeviking skrev:
Din gammla radiola var kanske helt enkelt strömstarkare än denna?

:fakta

Sony är väl inte kända för att leverera ärliga Watt annars heller? Vill du behålla CD:n så skaffa ett slutsteg - eller låna ett bara för att kolla. Kenwood brukar ha rejält med kräm i sig även om det bara står 25W på stereon och bas kräver mycket ström för att kunna levereras.

Precis som Zee sa ovan så är effekten inte uppmätt som vi konsumenter vill ha den, normalt krämar de på en kanal i taget med - som sagt - låg impendans och hög brusnivå men när man då kopplar på två kanaler eller fler så orkar inte det inbyggda slutsteget med riktigt.

sony är känd för att ha "tunt" ljud, varför vet jag ej men det är samma sak med JVC.
Och om du har otur så kan ett slutsteg göra så det låter som om du hade mindre bas än innan, det är bara för att du då har mer styrka att hålla i membranet så att det inte svänger lika mycket som när du kör högtalaren på stereon.

/Fredrik

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!