Ny Benelli SuMo

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Schnygg !!!

big_eicma07_41.jpg

big_eicma07_43.jpg

Vi slår till på ett par bilder med knotterhjul oxå...

big_eicma07_42.jpg

big_stand_benelli_eicma01.jpg

Last edited:
MKT snygg måste jag säga, vilken cc är det på den?

Kommer som 450 och 505 om jag kommer ihåg rätt. Återkommer om det visade sig vara fel...

EDIT: Här är texten från en Brittisk sida
Benelli’s first ever motocross and enduro bikes are now production ready, as these pictures show.

The BX449 Cross was revealed at the Cologne show in 2006 in prototype form, and in the year since the bike has moved from a clay model to a tested and completed machine ready to go into amateur-level motocross racing.

The bike is all Benelli’s design – the 450 four-stroke single is all new and features a clever one-piece crankcase design, which allows for the crank and gearbox to be slotted in from the side.

The frame is an aluminium beam design, but it has a removable top engine mount made from carbon fibre. Benelli will offer alternative mounts of varying rigidity to allow riders to tune chassis flex and feel.

The BX505 is an enduro version of the BX449 with a 56cc larger engine, and a revised chassis and setup designed for the different demands of enduro riding and racing. It also comes with lights and a small number plate holder to make it fully enduro legal.

Och avslutar med ett par studiobilder :)
505 Enduro
benelli505enduro.jpg

450 Cross
benellibx449cross.jpg

Last edited:
När man är van vid att se crossen måste jag säga att supermoton var en riktig besvikelse men det är ju bara plast så vafan det går ju att fixa till igen. :)

Är det inte lite tidigt att säga det innan den ens kommit ut på marknaden?

Jag tror inte det kommer vara värre än något annat, är väl inget revolutionerande i motorn och konstruktören de använt har erfarenhet på motortypen.

Är det inte lite tidigt att säga det innan den ens kommit ut på marknaden?

Jag tror inte det kommer vara värre än något annat, är väl inget revolutionerande i motorn och konstruktören de använt har erfarenhet på motortypen.

jo det e klart det e tidigt o dömma ut den modellen.. men har inte nått vidare bra intryck av benelli. har läst 3 provkörningar i olika tidningar av deras tornado (tror jag den heter) o i samtliga har den pajjat. paja inte deras tnt när bike provkörde den oxå?

jo det e klart det e tidigt o dömma ut den modellen.. men har inte nått vidare bra intryck av benelli. har läst 3 provkörningar i olika tidningar av deras tornado (tror jag den heter) o i samtliga har den pajjat. paja inte deras tnt när bike provkörde den oxå?

De 3 cylindriga Benellimodellerna har inte varit helt tillförlitliga innan.
Svårt å dra alla Benelli över samma kam dock när denna inte ens släppts plus att det är helt andra personer som varit inblandade i konstruktionen.
De som gjort mycket av motorn på den här har skapligt mycket erfarenhet av å bygga stånkor.

Så det återstår väl å se när det börjar dyka upp hojar för tester ...

Ett par rätt colla bilder:tummenupp

780421-Benelli_2008-1.jpg

780421-Benelli_2008-2.jpg

780421-Benelli_2008-4.jpg

För er (oss) som inte visste det är Benelli kinesägt sedan 2005....

Från thekneeslider 15 September 2005:
China’s Qianjiang Group Co. Ltd has purchased Benelli, the Italian motorcycle manufacturer:

China’s Qianjiang Group Co. Ltd has clinched a deal with Gruppo Merloni for the purchase of celebrated Italian motorcycle maker Benelli, reports said Thursday.

The deal follows assurances from Qianjiang’s management that Benelli scooters and motorcycles will continue to be built at its Pesaro factory in central Italy.

Qianjiang is China’s biggest motorcycle maker and the deal represents its first acquisition in Europe.

Established in 1911 by Teresa Benelli, a widow, in the hope of providing work to her six sons, the company started as a car and motorcycle repair garage and built its first motorcycle in 1921.

Benelli motorbikes won a number of championship titles both before and after World War II and by the early 1960s, the company was producing around 300 motorcycles daily.

Benelli then suffered badly from competition from Japan but enjoyed a revival in the 1990s, when it was taken over by Italian electrical appliance maker Merloni.

Fastbikes.se preenterar nu lite mer fakta om Benellisarna

Om enduron skrivs såhär
BX Enduro drivs av en vattenkyld stånka på 505 kubik, konstruktionen är modern men långt ifrån unik. Vi noterar ventiler av titan och elektronisk insprutning. Borr och slag är 104 X 59,5 millimeter och kompressionen är 11,5:1. För en gångs skull anges även toppeffekt och maximalt vrid trots att det är fråga om en racer. Motorn levererar hela 60,5 hästar vid 8 500 varv och 50 newton vid 5 750. En hydraulmanövrerad sjuskivig våtkoppling och en sexväxlad låda ska hjälpa till att föra kraften från motorn till bakhjulet.
Elstart är standard liksom kick, så det borde gå att få snurr på motorn i alla lägen, i varje fall så länge den nio liter stora bränsletanken är fylld. BX Enduro väger 110 kilo torr.

Om crossen (450) skriver farbror Weimer:
BX Cross har i grunden samma motor som BX Enduro men här är borrningen 98 millimeter istället för 104 och det ger en cylindervolym av 449 kubik. Kompressionen är högre, närmare bestämt 12,5:1. Toppeffekten är imponerande 56 hästar och dessa levereras vid 9500 varv. Maximalt vridmoment är 45 newton vid 7 000.
Istället för insprutning används förgasare i form av en Keihin FCR MX på 41 millimeter. Kopplingen är likadan som på BX Enduro, det innebär en hydrauliskt manövrerad sjuskivig våtkoppling. Andra skillnader är att BX Cross bara har kick som startsystem och att lådan är femväxlad. Bränsletanken rymmer nio liter precis som på BX Enduro men torrvikten är två kilo lägre, mer exakt 108 kilo.

Här verkar det som om enduromodellen får 505cc medans crossen får 450. Detta tror iaf inte jag på utan båda modellerna lär komma i båda storlekarna. För att inte tala om motardutförandet. Jag läste dessutom på ett annat forum om en 570cc men det ryktet placerar vi i korgen för "mycket osäkert" så länge ;)

För att inte tala om motardutförandet. Jag läste dessutom på ett annat forum om en 570cc men det ryktet placerar vi i korgen för "mycket osäkert" så länge ;)

Pratet om en 570cc dyker upp från flertalet källor, inkl. folk som verkar umgås rätt hårt med bröderna Vertemati, så det är nog inte allt för otroligt om det skulle inträffa :)

Informationen från Benelli är knapphändig men deras nya BX 570 Motard lär vara på gång. Motorn ska lämna hela 67 hästar... BX 570 Motard är byggd BX 505 Enduro, men här är motorn uppborrad till 570 kubik och antalet hästkrafter ska ha ökat från 60,5 till 67. Breda 17-tumsfälgar, kraftigare frambroms och huvudram i svart är väl synliga signum som gör det möjligt att skilja BX Motard från BX Enduro.

http://www.fastbikes.se/index.php?option=com_content&task=view&id=259&Itemid=1

Läste just på fastbikes det som Movie skriver. Jag hade fel!

Ett av de roligaste felen jag gjort :D

Fi satan om det stämmer med 67hästar ur 570cc. Ska bli intressant att se/läsa/höra om jämförelser med befintliga välkända cyklar...

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti