Ny 690 Duke eller beg. Superduke?

Jag har haft både SuperDuke (07a som jag körde 1600 mil på) och 690SM (07 -250mil).
I ditt fall skulle jag säja SuperDuke. Pendlar du lite så är SuperDuken att föredra. Den är roligare på vägen eftersom du alltid har kraft. Powerwheelar lätt på 1-2an och är inga problem att gunga upp även på 3an upp till ca 140. det roliga med Superduken tyckte jag var när man körde en vanlig krokig 70-väg att bara kunna gasa och rycka till lite lätt i styret för att kunna lägga en lite lagom wheelie fram till nästa sväng. Den framkallar dock gärna ett lite omoget beteende... Körglädje helt enkelt.
690 känns lätt lite trött i farter +120.
Kör du dock mest kortare sträckor i stan, eller på lite knixigare banor (inte Anderstorp och Mantorp) så är 690 minst lika kul och okompliserad. Liten och lätt är = kul.
Jag tycker att Superduken är den bästa hoj jag haft, men ändå skulle jag nog köpa en 690 för min egen del nästa gång. Svårt att beskriva men den passar nog min körning bättre helt enkelt.

Mina 50c
 
Last edited:
Jag har haft både SuperDuke (07a som jag körde 1600 mil på) och 690SM (07 -250mil).
I ditt fall skulle jag säja SuperDuke. Pendlar du lite så är SuperDuken att föredra. Den är roligare på vägen eftersom du alltid har kraft. Powerwheelar lätt på 1-2an och är inga problem att gunga upp även på 3an upp till ca 140. det roliga med Superduken tyckte jag var när man körde en vanlig krokig 70-väg att bara kunna gasa och rycka till lite lätt i styret för att kunna lägga en lite lagom wheelie fram till nästa sväng. Den framkallar dock gärna ett lite omoget beteende... Körglädje helt enkelt.
690 känns lätt lite trött i farter +120.

Kör du dock mest kortare sträckor i stan, eller på lite knixigare banor (typ Anderstorp och Mantorp) så är 690 minst lika kul och okompliserad. Liten och lätt är = kul.
Jag tycker att Superduken är den bästa hoj jag haft, men ändå skulle jag nog köpa en 690 för min egen del nästa gång. Svårt att beskriva men den passar nog min körning bättre helt enkelt.

Mina 50c

Låter ju jävligt skoj!:tummenupp
 
Jodå, jag har kikat på dem med. Tycker dock SD:n ser råast ut :crash.

Hehe ja den ser ju ut som den ser ut


Prova en sm eller smr innan du väljer. En fin 990sm ligger från 65 och 990smr från 75. Vi är alla olika men jag sitter och ler/skrattar ondskefullt mest hela tiden när jag kör min.. Körglädje!

Det bästa av allt. SD,SM,SMT,SMR det går att få dom jättetrevliga med enkla modifikationer:fakta
 
Last edited:
Har själv haft en SV1000s för några år sedan och kan lugnt konstatera att satan vad mycket roligare Superduken är på alla sätt och vis. :yoparty
Köp en SD, du kommer inte att ångra dig. :fakta
 
Jag har haft både SuperDuke (07a som jag körde 1600 mil på) och 690SM (07 -250mil).
I ditt fall skulle jag säja SuperDuke. Pendlar du lite så är SuperDuken att föredra. Den är roligare på vägen eftersom du alltid har kraft. Powerwheelar lätt på 1-2an och är inga problem att gunga upp även på 3an upp till ca 140. det roliga med Superduken tyckte jag var när man körde en vanlig krokig 70-väg att bara kunna gasa och rycka till lite lätt i styret för att kunna lägga en lite lagom wheelie fram till nästa sväng. Den framkallar dock gärna ett lite omoget beteende... Körglädje helt enkelt.
690 känns lätt lite trött i farter +120.
Kör du dock mest kortare sträckor i stan, eller på lite knixigare banor (typ Anderstorp och Mantorp) så är 690 minst lika kul och okompliserad. Liten och lätt är = kul.
Jag tycker att Superduken är den bästa hoj jag haft, men ändå skulle jag nog köpa en 690 för min egen del nästa gång. Svårt att beskriva men den passar nog min körning bättre helt enkelt.

Mina 50c

Håller till viss del med dig. Men Anderstorp är väll inte en liten knixig bana ;)
 
06an har lite brantare gaffel och något råare gång men mindre tank som nån sa. 07 ochframåt har dessutom snyggare lyse och från 08 är det svart sving. Tänkte mest på att du sparar lite pengar men får en lika kul hoj.
 
Sm:en är en helt annan hoj kör mässigt, tänk supermotard vs streetfighter.
 
Jag behöver placera in KTM:erna i fack nu!
Superduke - Streetfighter
SM R - Motard
SM T - Touringmotard
Är detta rätt uppfattat? :va
 
Då antar jag att SM R ska vara den absolut busbenägnaste och mest lättslangad av de tre? Tvåa i busighet SM T?

Lilleduken är bra busig den med.
den är ju lite lättare å handskas med.
men du har ju lite mer mos i SMR:en

ingen av hojarna är direkt obusig.. alla går bra å hjula med.
 
Fan va in i helvete velig jag är när jag funderar på att byta hoj :rolleyes:! Jag gick igenom exakt samma process när jag skulle lämna Intrudern :).
 
Prova allihopa innan du väljer. Skillnaden mellan sm och smr är hälften av fjädringsvägen, monoblocks bromsok, mindre tank och andra färger på kåporna. innan -12 så har de även lättare fälgar. Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag var helt inställd på smr när jag skulle handla men var inte nöjd med det jag åkte och tittade på (säljare som undanhöll MYCKET information). En snabb sökning på mobilen resulterade i att jag åkte och tittade på sm dagen efter. Tog ut den på den allmänt håliga skitvägen för en provtur och.. Den var såld. :) Fint när man dundrar igenom kurvor med tjälskott och annan skit att allt är så lätt att kontrollera och den är så förutsägbar.. Jag valde bort SD:n på grund av försäkringskostnaderna och lite på utseendet.
 
Du går aldrig fel med en superduke! Funkar till allt! Bra körställning och ok försäkringspremier.
Sen låter dom ju groteskt härligt med ex akra på. Ljudnivån kan dock i långa loppet bli störande/jobbigt och
drar åt sig poliser som flugor på en komocka....
 
Jag behöver placera in KTM:erna i fack nu!
Superduke - Streetfighter
SM R - Motard
SM T - Touringmotard
Är detta rätt uppfattat? :va

Svar : JA ! :)

Superduke eller Smt för dig Känns det som :banana

Jag har provat Triumph Speed T och den e rätt nice dock en hel del tyngre 20kg+ och klen/mjuk framgaffel i jämförelse .

05-06 är de snabbaste av Std Dukarna dock irriterande liten tank .. och lite nervösa .
07 och fram är säkert din melodi .

Din Liknar en Sv jag sett på Tuvängen ..inte samma väl :va
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top