Ny 600 vs 5-10 år gammal 1000?

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...eb1811-video-gsx-r600-vs-1000s/_/R-EPI-129189

Vad säger ni som har koll? Hur skulle ni ha tänkt vid en given budget?
Det måste väl ändå fortfarande vara så att 600:an inte har en chans vad gäller mellanregistret och att den stora fördelen med 600:an återfinns på banan...eller har utvecklingen gått så mycket framåt att en ny 600 är ett bättre köp vad gäller körglädje än en beggad 1000 kubikare även för oss vanliga hojåkare som åker mest gata?

Körglädje finns det i båda segmenten så att det räcker till och blir över men en literklubba är alltid att föredra vid gatkörning så du slipper växla hela tiden! Nu har jag inte provat nya gixxern i inslaget men i övrigt så är 600cc jobbiga registermässigt för gatåkning.

Sen tycker jag det är bra med en beggad hoj då det oftast redan finns en bra tillbehör och begagnatmarknad. Försäkringsmässigt är en 5år äldre hoj lite billigare!

Samma budget kan knappast gälla för en ny 600 vs en 5år gammal 1000 då det måste skilja runt 30-40kkr i pris och det får du mkt skoj för...

Beror ju lite på vad just du tycker är viktigt.

Tror iofs att för de flesta så är en literhoj "roligare" , särskilt på gata. Det är ju trots allt mer pulver, och även om man inte kör som en gud så är det ju en rätt häftig känsla när man gasar på ordentligt med en 1000cc.

Däremot så kör nog de flesta som vågar varva lite minst lika fort med en 600:a om det är någon sorts tidskörning man är ute efter då 600:orna är så sjukt smidiga och lätthanterliga.

Jag provkörde en ny R6:a förra våren, och efter det så kändes R1:an som att manövrera en torktumlare i jämförelse.

En 5-10 år gammal literhoj kostar väl 30-70k, en ny 600 140k? Lite sne jämförelse.
Själv skulle jag ta en ny 600 alla gånger över en 10år gammal häck, 5 år kan man börja fundera.

Körde en cbr 600 innan min nya och jag har inte märkt nån enorm skillnad, literhoj har bättre drag över hela registret men är också stendöd under 5000 rpm. Jag växlar inte mindre nu(i vår.. :mad:).

Det finns tex nya R6or för ca90k.Skulle jag kunna tänka mig istället för en 4år gammal 1000cc.
Men visst literhoj ser ju tuffare ut framför korvmojjen.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien