NX650 olja ? första MC.

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Stockholm / Söderhamn
Hoj
625, 640, 660, 690 (inte bestämt än)
Hallå!

Nu har jag sökt en massa här på forumet, och läst litegrand om oljor o.s.v men har inte lyckats fått svar på "min" fråga.

Jag fick en NX650 Dominator i förrgår, den har nu på 11mil dragit "lite" olja, dock hård körning i lite skog med den så jag hoppas att det är vevhusventilationen som har gjort sitt.

Så jag tänker fylla på med lite mer olja, (den är lite under low-limit nu), innan så var det någon olja som heter: Motorex Formula 10W-40 i den kunde dock inte hitta någon liknande här i söderhamn där jag bor. Så jag köpte: Superway 10W-40 olja istället, denna olja är för alla moderna bilar står det på framsidan. På baksidan står det: Approvals: ACEA A3/B3, API SL/CF, MB 229.1
i instruktionsboken står det man den måste klara: SE, SF eller SL eller bättre. (gör denna olja det?)

Jag tänte bara fylla på en (1) dl för att få upp nivån litegrand, går detta bra ? (det blir inga komplikationer) ska bara köra den i några timmar innan jag vinter-förvarar den. Båda två är delsyntet. Eller måste jag ha någon speciell motorolja i en NX650 (dominator), är det torr eller våtkoppling ? har inte lyckats hita om det är det i instruktionsboken än.

Tack på förhand.
 
För motorn är det inte skadligt.

Men är det bilolja så kan man ibland få problem med att lamellerna slirar.

Skall du ändå byta snart så mår ju motorn bättre av att gå med rätt oljenivå än för lite.

Sen tror jag inte att 1 dl gör någon enorm inverkan på lamellerna.

Så häll du en dl och kör på,det hade jag gjort.
 
dronkers skrev:
Superway 10W-40 olja istället, denna olja är för alla moderna bilar står det på framsidan. På baksidan står det: Approvals: ACEA A3/B3, API SL/CF, MB 229.1
i instruktionsboken står det man den måste klara: SE, SF eller SL eller bättre. (gör denna olja det?)

Du skriver att det står API SL/CF på baksidan... alltså uppfyller den SL-klass.... Desto högre andra bokstav desto högre krav ställs det på oljan och den har klarat hårdare tester. :tummenupp

Men ska du ställa undan den för vintern? I så fall skulle jag inte alls fyllt på nåt utan bara ställt undan den. I vår när jag skulle ha startat den igen skulle jag ha kontrollerat så nivån var mellan min och max, varmkört den och sedan bytt olja. Varmkörningen skulle jag bara ha gjort för att vara säker på att få ur all olja i den. Om det är så som är det bästa sättet att göra, tvista de lärde troligtvis om, men så skulle i alla fall jag ha gjort. Personligen gillar jag inte tanken att blanda olika oljor om man absolut inte måste.
 
då blir det så! tack så mycket. Det skall alltså vara en "speciell" olja till NX650? (motorcykelolja). Kan det vara skadligt på lamellerna på något sätt, förutom att de nöts mer när de slirar ? (är det torr eller våtkoppling på en NX650?)

Bas_Rutten skrev:
Du skriver att det står API SL/CF på baksidan... alltså uppfyller den SL-klass.... Desto högre andra bokstav desto högre krav ställs det på oljan och den har klarat hårdare tester. :tummenupp

Men ska du ställa undan den för vintern? I så fall skulle jag inte alls fyllt på nåt utan bara ställt undan den. I vår när jag skulle ha startat den igen skulle jag ha kontrollerat så nivån var mellan min och max, varmkört den och sedan bytt olja. Varmkörningen skulle jag bara ha gjort för att vara säker på att få ur all olja i den. Om det är så som är det bästa sättet att göra, tvista de lärde troligtvis om, men så skulle i alla fall jag ha gjort. Personligen gillar jag inte tanken att blanda olika oljor om man absolut inte måste.
vill helst inte köra med för lite oljenivå, ska ju köra i några timmar idag/imorgon tänkte jag :) sedan blir det undanställd i garaget känns inte som om det är värt att köra med för låg oljenivå. Tack för infon!
 
dronkers skrev:
vill helst inte köra med för lite oljenivå, ska ju köra i några timmar idag/imorgon tänkte jag :) sedan blir det undanställd i garaget känns inte som om det är värt att köra med för låg oljenivå. Tack för infon!

menade absolut inte att du skulle köra med för låg oljenivå, men så länge den är över min menar jag så är det lugnt. Missade att det stod att den var strax under low-limit....
 
Bas_Rutten skrev:
menade absolut inte att du skulle köra med för låg oljenivå, men så länge den är över min menar jag så är det lugnt. Missade att det stod att den var strax under low-limit....
okay :) ja, nu ska jag i alla fall ut och hälla i en skvätt. Tack så hemskt myket för hjälpen allihopa! och håll tummarna för mig och min hoj! :) *ber en bön*
 
Som avslut kan jag ju berätta att hojen går utmärkt med lite "annan" olja i , hällt i ungefär 4dl och kört i 2-3h utan några som helst problem med slir på lammellerna eller liknande.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top