Nuuuu

• Thread starter Thread starter Canoly
  • Start date Start date

Canoly

Guest
Gissa vad jag håller i min händer

(Kurvmakaren tog bilden med min "gamla" kamera)

Bifogat

• tio david.jpg
    tio david.jpg
    66.6 KB · Visningar: 1,021
Last edited:
Din nya Cannon EOS 10D-digitalkamera. Underbar pryl!

Får jag gissa på att du är stolt? :tummenupp

John skrev:
Din nya Cannon EOS 10D-digitalkamera. Underbar pryl!

Får jag gissa på att du är stolt? :tummenupp

Nattsömnen är förstörd, batteriet står på laddning och nu skall det läsas instruktionsbok :tummenupp

Fin. Har totalt missat den där.

Är du nöjd?

digital systemkamera med 6,3 effektiva megapixels...
7 punkters auto focus...

Canon EOS 10D har en CMOS-sensor med hög ljuskänslighet och 6,3 megapixels, 7-punkts autofokus med bred mätyta och kamerahus av AlMg-legering.

Med EOS 10D har det blivit möjligt för alla ägare av EOS objektiv att använda dem på en digitalsystemkamera till en rimlig kostnad. Kameran bygger i mångt och mycket på den populära EOS D 60 men har en rad förbättringar (se produktbeskrivning). EOS EOS 10D har en CMOS-sensor med 6,3 effektiva megapixels som arbetar tillsammans med Canons kraftfulla bildprocessor DIGIC. Kameran kan ta upp till 9 bilder med full upplösning och frekvensen 3 bilder per sekund. CMOS sensorn är lite mindre än ett 24x36 negativ och ger därför en brännviddsförlängning på 1,6x.

EOS 10D kan registrera bilder i RAW- och JPEG-format samtidigt. Kameran har också sex alternativ för JPEG-filens storlek. Den ökade ljuskänsligheten till området ISO 100-1600 är möjlig tack vare Canons nya teknik för brusreducering. För fotografering i mycket svagt ljus finns också en inställning motsvarande ISO 3200.

För ett större urval av registrerbara färger har EOS 10D både Adobes RGB-färgrymd och sRGB.
EOS 10D har också en mycket mångsidig vitbalansering. Förutom lägen för automatisk inställning, manuell inställning och fasta lägen för dagsljus, skugga, molnigt, elljus, lysrör och blixt kan man mata in ljusets färgtemperatur direkt inom området 2800-10000 K i steg om 100 K.

najs kamera...har själv en s45
PSs45.jpg

Last edited:
DumDum skrev:
Fin. Har totalt missat den där.

Är du nöjd?

Hoppas att jag blir nöjd, det är så att säga tredje gången gillt. Började först fundera på en Eos D30 för ett par år sedan. Därefter kom D60 med lägre pris än D30 hade från början. Nu kom EOS 10D, både prestandamässigt bättre och dessutom billigare än D60 var från början.
Förutsättningar för bildlycka finns med andra ord.

Canoly skrev:
Nattsömnen är förstörd, batteriet står på laddning och nu skall det läsas instruktionsbok :tummenupp

*skratt*

Nästa vecka blir ungefär likadan för mig. Då dimper en Fujifilm s602 ner i brevlådan. Förhoppningsvis. :crash

Själv har jag en Sony DSC-P9...4,1 MP... Fast det är ju ingen systemkamera, men det räcker för oss nybörjare...

Canoly skrev:
Gissa vad jag håller i min händer

(Kurvmakaren tog bilden med min "gamla" kamera)

ÅÅååååhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.... *avundsjuk*
Fy fan va keeeoooolll!! Lyckans dig!!!

Ska bli jäkligt intressant att se bilderna från den!!! *längtar*

Grattis till den efterlängtade kameran!!!

Ska bli spännande att se bilder som är tagna med den.

//Nichlas

nu måste jag bara få ihop min hoj till träningen på tisdag.. för jag förmodar att du kommer dyka upp där?! Jädrans va fina bilder du kommer at ta nu Canoly *avis* :tummenupp

Jävlig fin maskin det där!! :tummenupp

Den borde t.o.m. vara snabb nog att fånga mig när jag susar rundor i sommar :D

kommer "ni" till sturup på söndag? *hoppas* :rodnar

kajlyl skrev:
Jävlig fin maskin det där!! :tummenupp

Den borde t.o.m. vara snabb nog att fånga mig när jag susar rundor i sommar :D

kommer "ni" till sturup på söndag? *hoppas* :rodnar

Med "ni" hoppas jag innerligt att du menar mig och kameran d.v.s vi två, annars blev jag så oerhört gammal att jag knappt står ut med mig själv.

Det är mycket möjligt att jag provskjuter den just på Sturup och kanske redan på söndag

Canoly skrev:
Med "ni" hoppas jag innerligt att du menar mig och kameran d.v.s vi två, annars blev jag så oerhört gammal att jag knappt står ut med mig själv.

Det är mycket möjligt att jag provskjuter den just på Sturup och kanske redan på söndag

Jepp var du o kameran jag menade ;)
Hoppas ni kommer iaf...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back