Nurburgring på 7:57 - hur snabb är en BMW K1200S?

RacerKeld

what
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
3/4L GSXR
Har fått detta link från en "BMW-orienterad" kompis. Det finns en länk till en filmbit, där en BMW K1200S kör Nurburgring på 7:57.

Är detta möjligt? Tycker filmen ser ut att vara lite väl mycket fast forward, men om den verkligen är så snabb får jag nog fundera lite mer över min uppfattning av BMW.

http://www.bmwk1200s.com/video.htm

Är sant så vitt jag vet och absolut ingen omöjlighet.
Man kan säkert få ner tiden en del till på en annan hoj, men mångas bild av BMW-Motorrad är ganska förlegad och har ingen vidare verklighetsanknytning :)

Föraren (vars namn jag har glömt) tillhör den tyska SS600-eliten och BMW K1200S är grymt kompetent på en bana som Ringen. Är mkt nyfiken på hur fort samme förare skulle köra med nya R1200S (boxern) som i mitt tycke är en grymt ball hoj.

Bifogat

• KB35Kapelle.jpg
    KB35Kapelle.jpg
    46.5 KB · Visningar: 214
  • r1200s-2.jpg
    r1200s-2.jpg
    105.5 KB · Visningar: 167
Last edited:
Nyteknik skrev:
Föraren (vars namn jag har glömt)
Markus Barth heter han.
(Han har lagt ett antal varv på "ringen", men det gör inte hans prestation med K1200S mindre...)

Låter rimligt efter att ha sett den kvinnliga instruktören dra ett varv på precis över 10 minuter med en Ford Transit Diesel ( helt orgial förutom lättade på reservhjul o sånt ) på TopGear ;). Hon hade inga glada åsikter om dom slöa engelska hojåkarna ;)

gluffis skrev:
2050459 Låter rimligt efter att ha sett den kvinnliga instruktören dra ett varv på precis över 10 minuter med en Ford Transit Diesel ( helt orgial förutom lättade på reservhjul o sånt ) på TopGear ;). Hon hade inga glada åsikter om dom slöa engelska hojåkarna ;)
Haha det var så kul,

undrar vad dom tänkte när dom blev omkörda av en diesel skåpbil på sina hojar :rofl

När vi var nere på ringen för två år sedan hade bmw introduktion av just nya k1200s där de bl.a. visade filmen som en del av jippot. Vi pratade med en av gubbarna från BMW och enligt honom var det en förseriehoj man kört med, inget trim eller så, däremot packad med kamerautrustning.
Det var ganska kul att se filmen precis efter att man själv vinglad runt i knapp styfart precis innan, viss skillnad kan man säga.

Pebl skrev:
2050578 När vi var nere på ringen för två år sedan hade bmw introduktion av just nya k1200s där de bl.a. visade filmen som en del av jippot. Vi pratade med en av gubbarna från BMW och enligt honom var det en förseriehoj man kört med, inget trim eller så, däremot packad med kamerautrustning.
Det var ganska kul att se filmen precis efter att man själv vinglad runt i knapp styfart precis innan, viss skillnad kan man säga.
Jag var nere för två år sedan då BMW hade handlarutbildning på K1200S, det var innan den släpptes i butikerna så det var kul att se så många (minst 20) på banan. De körde både bland oss andra och hade egna sessioner då ingen annan fick köra, några av förarna körde mycket hårt. Vid startområdet hade de tält m m och många hojar stod där så vi släntrade över och räknade med att bli bortmotade men i stället kom trevligt BMW-folk och snackade mer än gärna om hojen och vi fick provsitta m m. Mycket kul. :tummenupp

Den nya R1200s i nyaste motociclismo :yoparty

Bifogat

• 0.84.jpg
    0.84.jpg
    122.9 KB · Visningar: 94
Fürstenhoff skrev:
2050301en MYCKET imponerande tid på denna klumpeduns till mc!!

Aj då, då får jag pröva en sån hoj. Har du kört en sån? Hur pass mycket klumpeduns är den? Går den att ha kul med på små vägar?

Neutral skrev:
2050638 Jag var nere för två år sedan då .......Mycket kul. :tummenupp

Japp, det var samtidigt som jag var nere, Hela Eifelomdådet vimlade dessutom av BMW:s som kom åkandes i pärlband på småvägarna.
Vi fick en gansk grundlig genomgång av BMW-nissarna, ett tag trodde jag nästan att vi skulle få ta en runda men icke sa nicke.
De var dock genomtrevliga och tog sig mycket tid med oss vanliga dödliga.

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda