Nurburgring med Motorrad 1-2 september!

Hur länge stannar du i Nurburgring?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Åker från Motala och tar färjan den 30 aug, hem den 5 sep. Var med förra året och ser verkligen fram mot detta.
 
Sitter nu på Kielfärjan för att åka ner på bilsemester och vi skall bo på Blau Ecke, givetvis blir det bilkörning på ringen i vanlig ordning. Ser fram emot att vi blir ett antal som kör hoj ner tillsammanns till kursen.

Jag tar för givet att du filmar ett perfekt varv på ringen i HD-format så vi kan sitta på båten o kolla sen, eller hur?! :)
 
Last edited:
Hej på er, nu är det bara en månad kvar och jag vill åka nu!

Jag och Fredrik åker skåpbil från Malmö på morgonen den 31/8, vi var båda med förra året och stannar tom Jan Leeks lilla utflykt.

Nu letar jag tv-spel eller annat med Nürburgring på.

Vi ses// Roger
 
Hej på er, nu är det bara en månad kvar och jag vill åka nu!

Jag och Fredrik åker skåpbil från Malmö på morgonen den 31/8, vi var båda med förra året och stannar tom Jan Leeks lilla utflykt.

Nu letar jag tv-spel eller annat med Nürburgring på.

Vi ses// Roger

Berätta om du hittar några bra spel eller filmer! :hoppa
 
Vi är 4 st som kör ner från Malmö 1/9 och hem 5/9 vi ska bo i Senheim på hotell Zur Brücke ca 5 mil från nordslingan. Nu är det så att vi var 6st från början men pga körkorts förlust kan bara 4st åka, så min fråga är om det finns någon som vill köra med oss ner eller om någon saknar boende så har vi ett rum över. PM mig om du är intresserad.
/Micke
 
Jag laddade ner pc-versionen av GTR Evolution, tycker det funkat bra för att lära mig sträckningen i varje fall! Hur mycket det är värt när vi väl kommer dit ner återstår att se. :)

Ska kika på det spelet! Håller på att leta efter den optimala ringenfilmen på Youtube med hög kvalitet och ett helt varv utan andra fordon...
 
Ett tips är att när man spelar spelen (jag körde mycket forza på xbox när jag själv lärde mig kurvorna) är att stänga av alla karthjälpmedel så man blir tvungen att lära sig hur allting svänger och inte kan tjuvkika på någon karta.
Man ska även ha i åtanke att alla krön är 100ggr värre i verkligheten än i spelen så att man verkligen ser till att lära sig vilka krön man kan hålla stumt över - jag tycker det är på sådana ställen man tappar mest tid som ny på banan..
 
Ibland besvaras ens böner :) - Tim Röthig med en gyrokamera monterad på en ZX10:a via Motorrads egen länk på första sidan här på SH;

Ringen på under 8 minuter med hoj! Bara att plugga in! :D

Den här filmen i kombination med att nöta ditt spel borde göra susen, och så har man ett bra tempo i kroppen när man kommer på plats! :rolleyes:

Förresten, vad är en normal tid för en banåkare som besöker ringen första gången och har någorlunda fritt spår under ett varv?
 
Last edited:
Har bara kört 2 varv där och är ingen banåkare.... Tyckte jag låg på så gott det gick :) och fick tiden 10min 30sek ca..så en banåkare borde vara lite snabbare än så ;)
 
Har bara kört 2 varv där och är ingen banåkare.... Tyckte jag låg på så gott det gick :) och fick tiden 10min 30sek ca..så en banåkare borde vara lite snabbare än så ;)

E väldigt nyfiken på upplägget och hur mycket köra det blir. Jag antar att man skall vara rätt ödmjuk inför sitt första besök på ringen och bara hoppas på bra väder, men visst drar fantasierna iväg när man ser filmerna från ringen! :)
 
E väldigt nyfiken på upplägget och hur mycket köra det blir. Jag antar att man skall vara rätt ödmjuk inför sitt första besök på ringen och bara hoppas på bra väder, men visst drar fantasierna iväg när man ser filmerna från ringen! :)

Jag är också nyfiken på hur fort det kommer att gå. Ni som var där förra året, hur är tempot jämfört med t.ex. SMC storbanekurs? För mig känns flyt och spårval betydligt viktigare än varvtider, men i den mån tidtagning över huvud taget förekommer har jag 10:08 som riktmärke. Så fort körde Sabine Schmitz runt ringen i en Ford Transit. Diesel. :)
 
Viktigast är att lyssna på instruktörerna och göra exakt så som de säger. Gör man det kommer hela gruppen upp i tempo och det blir bra flyt. Då går det givetvis automatiskt snabbare för varje varv.
Fokusera på mjuk, avslappnad körning, så går det som tåget. :-)

Spelrekommendation X-box; Forza Motorsport 3. Eller kolla på filmklipp etc. Det bästa är ändå att "nollställa" sig själv för att ta in allt det som instruktörerna lär ut.

Övrigt:
Att själv gå igenom sin mc är inte heller så dumt. Jag har märkt att min Italienska kvalitéts hoj verkar ha en viss förkärlek till att kasta bort sina skruvar. Hon verkar vara en riktig bitch. (Uppfostring via smisk?) Hrm... Tror att Loctite 243 kommer bli min bästa vän.
 
Viktigast är att lyssna på instruktörerna och göra exakt så som de säger. Gör man det kommer hela gruppen upp i tempo och det blir bra flyt. Då går det givetvis automatiskt snabbare för varje varv.
Fokusera på mjuk, avslappnad körning, så går det som tåget. :-)

Spelrekommendation X-box; Forza Motorsport 3. Eller kolla på filmklipp etc. Det bästa är ändå att "nollställa" sig själv för att ta in allt det som instruktörerna lär ut.

Övrigt:
Att själv gå igenom sin mc är inte heller så dumt. Jag har märkt att min Italienska kvalitéts hoj verkar ha en viss förkärlek till att kasta bort sina skruvar. Hon verkar vara en riktig bitch. (Uppfostring via smisk?) Hrm... Tror att Loctite 243 kommer bli min bästa vän.

Ja ska du hålla fullt uppställ i betongkurvan på ringen så behöver du nog dra åt ett par skruvar om du kör italienskt! :D Har du bestämt dig vilken hoj du tar - R1200R e ju inte helt fel heller?
 
E väldigt nyfiken på upplägget och hur mycket köra det blir. Jag antar att man skall vara rätt ödmjuk inför sitt första besök på ringen och bara hoppas på bra väder, men visst drar fantasierna iväg när man ser filmerna från ringen! :)

Vi åker ner och kör själva alltså inga instruktörer osv, bussar och bilar med husvagn på banan får man beredd på :) så vi kör så många varv vi orkar eller har råd med ;) Såg filmen med Sabine innan jag var där nere första gången och satt och skrattade åt att hon körde om motorcyklar.... nu skrattar jag inte längre :tungan. Där är en djup svacka i banan som jag hört att man ska akta sig för alltså inte hålla fullt när man kommer ner, annars är det svårt att hitta bromspunkter pga alla backar och krön (tycker jag)
 
Ja ska du hålla fullt uppställ i betongkurvan på ringen så behöver du nog dra åt ett par skruvar om du kör italienskt! :D Har du bestämt dig vilken hoj du tar - R1200R e ju inte helt fel heller?

Det blir Multistrada. Jag har inte kvar min R1200R, annars så är det en suverän hoj! världens bästa??:tungan (Undrar hur den vattenkylda kommer att bli i framtiden?)
Det finns en annan boxer i garaget som reservplan, fast det får bli pizza-buds-racer i år.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top