Nummerskyltsbelysning??

NyMaN!

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
-
Måste fixa nummerskyltsbelysning inför besiktningen i vår.....

Har sett att det finns lite olika typer av "diod skruvar" som man fäster nummerskylten med.
Typ dessa: http://bneed.bikersneed.se/contents/sv/d229.html

Nån som använder dessa eller några liknande? Lyser dom bra?
Nån som har bilder att lägga upp på hur ni gjort & gärna hur det ser ut när dom lyser.....??

Tips på andra ställen som säljer prisvärda belysningar???

Jag hade liknande den andra uppifrån, han jag köpte hojen av hade monterat den men den var enligt honom inte godkänt vid besiktningen. Ljuset är inte det bästa på den jag hade, men det finns väl olika varianter

måste inte nummerskyltsbelysningen vara e-godkänd? I så fall har jag svårt att tro att någon av dessa diodhistorierna är godkända.

Hittade en diodlampa på Lelles. De klagade i alla fall på besiktningen, den lös vitt och det syntes bakifrån, måste avskärmas eller lysa rött- de föreslog lite sprayfärg :-)

Nummerskyltsbelysningen skall väl inte lysa rött?!
Det är ju därför standardlampglas är röda med en transparent del neråt mot nummerskylten...

Vad jag vet så räcker det med att man baklyset lyser upp nummer plåten och den är ju röd...

Och en nummer skyllts belysning får inte lysa bakåt om den är tex vit..
Antaligen därför besiktningsmannen föreslog att dra på röd färg då blir det som ett baklyse..

Bra tråd :tummenupp ska snygga till bakpartiet på supermotarden och jag vet inte var jag ska klämma in belysningen.... men ska borra hål i plåten då eller? :)

Köp inte skruvarna, bara skräp och dom e inte godkända, i nästan alla fall. Sen är de väl såklart att det får vara vitt ljus i bak. Bara rikta lampan rätt, om den nu skulle lysa rakt bak så skulle det ju endå inte lysa på nr plåten?... Köper du något som inte är e-godkänt och du går igenom besiktning så kan du fortfarande åka dit på de om du får en kontrollbesiktning av farbror blå. Så lika bra att skaffa e-märkt från början.

Kolla valtermoto's sortiment, dom har en lite snyggare mindre. Dinmc har den

Last edited:
Vad jag vet så räcker det med att man baklyset lyser upp nummer plåten och den är ju röd...

Och en nummer skyllts belysning får inte lysa bakåt om den är tex vit..
Antaligen därför besiktningsmannen föreslog att dra på röd färg då blir det som ett baklyse..

När du "vet" något. Hur säker är du på det då?

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS/TSFS 2009_89.pdf?epslanguage=sv

15. Skyltlykta som belyser registreringsskylt med vitt ljus,

Sporthoj i ett nötskal.
TS vill ha tips om nummerplåtsbelysning inför besiktningen och har hört talas om diodlampor som verkar fina.
Efter 15 svar så är det en som undrat om det inte är krav på E-märkning och en som skickat upp en länk som gäller "Transportstyrelsens föreskrifter
om ändring i Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar;".
Varför svara på nåt man inte vet nåt om?
Om man däremot säger att inget vitt ljus får lysa bakåt på något motorfordon och att alla skyltlyktor skall lysa upp nummerskylten med vitt ljus och vara E-märkta så att man vet att de motsvarar kraven för skyltbelysning så är man kanske lite närmare ett gott råd. Kan man dessutom länka till det det verkligen gäller så är det kanske ännu bättre.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949579
Sen är det förstås så att det finns snygga lampor eller dioder som är bra att få tips om men inte just till besiktningen. Iofs så följer ju inte alla besiktningsmän alla regler så det kan ju gå bra att besikta me en eller ett par dioder men vem vet det innan det hänt egentligen?

Nån som vet om nån typ av nummerskyltsbelysning som är både snygg & laglig? (E-märkt)
Länk?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...