Nummerplåt = Skit!!!

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Hallå där alla glada motard-ägare!!!!
Har en liten fråga som nån kanske kan svara på!
Har haft hojen (KTM 640 -04) (Hojkortet också) i typ ett halvår och tänkte plocka ner nummerplåten och sätta den ovanför bakdäcket, i "stänkskärmen". Sitter ju en ful "flärp" där som den sitter på nu!
Har polisen någon koll på detta eller är det bara att tuta å köra....har inget emot att betala en bot eller två men om det blir varje dag kan det bli jobbigt....åker ju i Sthlm City varje dag på sommaren!!!!

Tacksam för svar!

Mvh// Dalmasen!!!

De kommer ta dig om de känner sig utvilade! Sätt nummerplåtsbelysning då kan du bestrida och försöka klara dig ur böterna i rätten, vilket e din medbrogerliga rättighet.

Har förr varit 3-400kr på fel eller felplacerad nummerplåt. Numera är det 2000 vad jag vet så man ska nog akta sig, spec om man kör i stockholm city. Med din trådrubrik trodde jag du syftade på att skita helt i skyllt. :tungan Det funkar det också.

philsson skrev:
2662416 Har förr varit 3-400kr på fel eller felplacerad nummerplåt. Numera är det 2000 vad jag vet så man ska nog akta sig, spec om man kör i stockholm city. Med din trådrubrik trodde jag du syftade på att skita helt i skyllt. :tungan Det funkar det också.

Philson bor du i brasilien:näsblod
Om skylten är tydligt synbar och den är nerflyttad så gör det inget tro jag!

Ktm_exc skrev:
2662446 Philson bor du i brasilien:näsblod
Du skall veta att här är det mycket nogrannare med sånt. Här har vi ägaransvar och fartkamerarna tar kort bakifrån. Gällande trafiken så är de långt längre fram än Sverige. :fakta Sen bor jag inte här... har bara en 8 månaders lång semester. :rolleyes:

Ktm_exc skrev:

Tror jag?
Jag vet. Skylten får inte sitta placerad framför bakre hjulaxeln.

Risken är större att du åker på ombesiktning med felplacerad skylt än om du åker utan. Boten är densamma.

Last edited:
Olsson84 skrev:
2662305 Hallå där alla glada motard-ägare!!!!
Har en liten fråga som nån kanske kan svara på!
Har haft hojen (KTM 640 -04) (Hojkortet också) i typ ett halvår och tänkte plocka ner nummerplåten och sätta den ovanför bakdäcket, i "stänkskärmen". Sitter ju en ful "flärp" där som den sitter på nu!
Har polisen någon koll på detta eller är det bara att tuta å köra....har inget emot att betala en bot eller två men om det blir varje dag kan det bli jobbigt....åker ju i Sthlm City varje dag på sommaren!!!!

Tacksam för svar!

Mvh// Dalmasen!!!

Svar på frågan...ja polisen har koll = böter och troligtvis ombesiktning.

Alla poliser ar inte koll. Bauen o jag blev stoppade i somras, min skylt satt inne i stänkan, synlig bakifrån men utan belysning. Polisen undrade om det fanns belysning till den o jag sa att jag inte hunnit motera på den eftersom jag köpte hojen i detta skick. Han sa att skyltrn var "gränsfall".

Dessa kanske va snälla eller inte kunde reglerna men vi kom undan trots felåplacerad skylt, inga blinkers, slicks, miniskylt.

Kommer nog ändras placering nu till sommarn. Vet inte om jag vågar riskera böterna, men vad jag ville säga va att man kan klara sig men man får väll fundera om det e värt risken. En böter är ju ett nytt bakdäck!

pw skrev:
2662623Jag vet. Skylten får inte sitta placerad framför bakre hjulaxeln.

Du vet ? hur vet du ? har du HÖRT det från någon annan eller har du det svart på vitt ?

för jag har LUSLÄST på www.vv.se - http://www.bilprovningen.se & jag hittar INGENSTANS där det står att en registreringskylt INTE får sitta framför hjulaxeln

jag hittar bara olika vinklar, från vart man skall kunna avläsa skylten

Last edited:
Ktm_exc skrev:

Tror gör man i kyrkan.... jag vet att man inte får ha den där enl. svensk polis.:) (som har olika nivåer på vad de vet om just det ämnet)

Vad det får för konsekvenser beror på var du bor i landet och vilken polis du möter just då. Alltså ett lotteri. Men blir det böter så är de på 2000:-

Jag har blivit stoppad tre ggr och alla har påpekat att den inte skall sitta där..självklart har man argumenterat emot.

Last edited:
har blivit stoppad en gång. oså har polisen kommit fram till mig när jag stått brevid hojen osv.. det enda dom har sagt är att det är 1500 i böter pga att den sitter "otydligt"

Skylten ska sitta där det är tänkt att den ska sitta. Där den sitter när motorcykeln blir regbesiktigad. Om man flyttar skylten och vill ha det lagligt så ska den regbesiktigas igen. Sen så får den inte luta mer än 30 grader och så ska man ju givetvis ha skyltbelysning.

Personligen så har jag lessnat på detta med att flytta skylten eller ha miniskyllt. För ska man vara ärlig så är det inte ett dugg tråkigare att köra bara för att man har en laglig mc, snarare tvärt om. Slippa oroa sig för att man ska bli stoppad bara för att en polis är i närheten. Är jobbigt nog att bara försöka köra lagligt.

Men ibland kan det helt klart vara bra att inte ha någon skyllt alls ;)

wonderwizard skrev:
2662788 Du vet ? hur vet du ? har du HÖRT det från någon annan eller har du det svart på vitt ?

jag hittar bara olika vinklar, från vart man skall kunna avläsa skylten

Ok, ursäkta mig, var faktiskt tvärsäker på att jag läst det, men det enda jag hittar är vinklarnaLÄS HÄR

Kraven på vinklarna och synlighetskraven gör det ju omöjligt att ha plåten i hjulhuset, om inte polizei har snälla dagen när man blir stoppad.

Skiter faktiskt i vilket, eftersom jag inte orkar bråka med dom längre, skyltarna är numera av rätt storlek och på rätt plats.

pw skrev:
2663363 Ok, ursäkta mig, var faktiskt tvärsäker på att jag läst det, men det enda jag hittar är vinklarnaLÄS HÄR

Kraven på vinklarna och synlighetskraven gör det ju omöjligt att ha plåten i hjulhuset, om inte polizei har snälla dagen när man blir stoppad.

Skiter faktiskt i vilket, eftersom jag inte orkar bråka med dom längre, skyltarna är numera av rätt storlek och på rätt plats.

mitt inlägg var inte för att frågesätta dina kunskaper, utan mer att få reda på vart det står att man inte får ha skylten bakom hjulaxeln. så jag hoppas att du inte tar åt dig för mycket

0,2 - 1,5 meter med 30 graders lutning.
då borde ju man kunna få dit en skylt i hjulhuset + sätta dit en skyltbelysning, så är det 100% godkänd

wonderwizard skrev:
2663403 mitt inlägg var inte för att frågesätta dina kunskaper, utan mer att få reda på vart det står att man inte får ha skylten bakom hjulaxeln. så jag hoppas att du inte tar åt dig för mycket

0,2 - 1,5 meter med 30 graders lutning.
då borde ju man kunna få dit en skylt i hjulhuset + sätta dit en skyltbelysning, så är det 100% godkänd

Ingen fara, efter att ha snokat runt som satan här på forumet, verkar det som att till sist är det polismannens godtycke som fäller avgörandet var man får ha sin skylt... Inte vad som kan utläsas av ett väldigt mossigt eu-direktiv.

Men gör man ett seriöst montage med belysning å allt borde det gå:va

nilzz skrev:
2663206 Personligen så har jag lessnat på detta med att flytta skylten eller ha miniskyllt. För ska man vara ärlig så är det inte ett dugg tråkigare att köra bara för att man har en laglig mc, snarare tvärt om. Slippa oroa sig för att man ska bli stoppad bara för att en polis är i närheten. Är jobbigt nog att bara försöka köra lagligt.

Men ibland kan det helt klart vara bra att inte ha någon skyllt alls ;)

Håller med till hundra procent!
Så jävla fult är det väl inte? Samma för alla ändå...
Och göra en egen regskylt, varför? Då är det ju samma böter som att åka utan. :gnissla

Vad kostar det om man saknar röd reflex bak månne? Kan väl ändå inte kosta 1500:- pix? Kan den sitta i hjulhuset? Har nyligen skaffat en exc läpp så det blir lite svårt att placera den under reg skylten.
Tredje gången gillt med nytt arsel på hojen :hihi

Bifogat

• Exc läpp.jpg
    Exc läpp.jpg
    113.3 KB · Visningar: 48
Last edited:
Aphex skrev:
2664441 Vad kostar det om man saknar röd reflex bak månne? Kan väl ändå inte kosta 1500:- pix? Kan den sitta i hjulhuset? Har nyligen skaffat en exc läpp så det blir lite svårt att placera den under reg skylten.
Hmm har aldrig haft det på min hoj, förutom på bes då.
Har blivit stannad med aldrig fått det på pekat eller böter

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...