Nu var det min tur

DJM skrev:
jaa? dom kan väl inte stå för ny cylinder m.m för att en lampa är sönder. Pga av det så skär den?

Nej nej..

Det första leder till det andra.
Det första var deras fel.

Men jag blir inte förvånad om det inte går på garantin. Dock så kanske han kan fixa lite rabatt på cylindern.
Kan jag a en sån tur att bara en ring har gått?
Eller kanske bara kolven?

Hur brukar det sluta när hojen inte får olja?

Stiftet var inte vitt utan det var som det brukar dvs lite svart för att den går lite fett.
Det skramlar inget eller så utan det är enbart ingen komp i den.
 
Svanen skrev:
Det första leder till det andra.
Det första var deras fel.

Men jag blir inte förvånad om det inte går på garantin. Dock så kanske han kan fixa lite rabatt på cylindern.
Kan jag a en sån tur att bara en ring har gått?
Eller kanske bara kolven?

Hur brukar det sluta när hojen inte får olja?

Stiftet var inte vitt utan det var som det brukar dvs lite svart för att den går lite fett.
Det skramlar inget eller så utan det är enbart ingen komp i den.



Kan mycket väl vara så att bara kolven går åt helvete när hojen skär.
Troligtvis är det inte bara en kolvring som har gått åt helvete, det är nog kolven.

När hojen inte får olja så resulterar det i att hojen skär.
 
Hmm gäller inte bara garantin motorn? Alså att den får rätt olja och så vidare är upp till dig att sköta?

Annars skulle du ju kunnat få ut en ny hoj om din baklampa smällde och bilen bakom dig körde på dig och total kvaddade din hoj på kvällen. :hihi
 
Svanen skrev:
Det första leder till det andra.
Det första var deras fel.

Men jag blir inte förvånad om det inte går på garantin. Dock så kanske han kan fixa lite rabatt på cylindern.
Kan jag a en sån tur att bara en ring har gått?
Eller kanske bara kolven?

Hur brukar det sluta när hojen inte får olja?

Stiftet var inte vitt utan det var som det brukar dvs lite svart för att den går lite fett.
Det skramlar inget eller så utan det är enbart ingen komp i den.

Om den bara har nypt lite kan du troligtvis hona den. Annars måste du nicalisera om den. Går på mellan 1500-2500 om det behöver svetsas eller ej...
Man kan ju alltid Testa att dra i en ny kolv, du märker ju om det inte fungerar som sagt... :7peta

Kolven nyper före lagren. Men det är ju inte speciellt bra för lagren att gå utan olja. Det enda du kan göra om du vill veta är att öppna och kolla. Men tänk på garantin...
 
Last edited:
AndersJohansson skrev:
Om den bara har skurit lite kan du troligtvis hona den. Annars måste du nicalisera om den. Går på mellan 1500-2500 om det behöver svetsas eller ej...
Man kan ju alltid Testa att dra i en ny kolv, du märker ju om det inte fungerar som sagt... :7peta

Kolven nyper före lagren. Men det är ju inte speciellt bra för lagren att gå utan olja. Det enda du kan göra om du vill veta är att öppna och kolla. Men tänk på garantin...

Jag frågade han om det var ok att jag öppnade och kollade först så att den verkligen hade skurit, och det var OK!

Jag ska ta isär ikväll och kolla och om det bara är kolven vart handlar jag den då?

Jag börjar tvivla starkt på att det går på garantin utan han jag köpte den av vill enbart att jag ska lämna in den hos honom..

Vart är det lämpligast att tappa ur kylvattnet?
Ska jag tänka på något när jag lyfter upp cyllen från kolven, kan t.ex. något ramla ner i vevhuset?
Vart köper man en komplett kolv?
Vart köper man en piratcylinder?
 
Svanen skrev:
Jag frågade han om det var ok att jag öppnade och kollade först så att den verkligen hade skurit, och det var OK!

Jag ska ta isär ikväll och kolla och om det bara är kolven vart handlar jag den då?

Jag börjar tvivla starkt på att det går på garantin utan han jag köpte den av vill enbart att jag ska lämna in den hos honom..

Vart är det lämpligast att tappa ur kylvattnet?
Ska jag tänka på något när jag lyfter upp cyllen från kolven, kan t.ex. något ramla ner i vevhuset?
Vart köper man en komplett kolv?
Vart köper man en piratcylinder?

tror inte det bara är kolven som har gått..

Vid T-kopplingen om du har sån? Nej det är bara att lyfta, Fast lättast att lyfta toppen först..

Sen om det har lossnat saker så rekommenderar jag att riva motorn och byta ramlager..
 
DJM skrev:
tror inte det bara är kolven som har gått..

Vid T-kopplingen om du har sån? Nej det är bara att lyfta, Fast lättast att lyfta toppen först..

Sen om det har lossnat saker så rekommenderar jag att riva motorn och byta ramlager..


man tar ur vattenet på tappen under motorn, man vill ju inte ha ner vatten i motorn så gör så den sitter på vänster sida under utblåset typ en insex
 
Svanen skrev:
Vart är det lämpligast att tappa ur kylvattnet?
Ska jag tänka på något när jag lyfter upp cyllen från kolven, kan t.ex. något ramla ner i vevhuset?
Vart köper man en komplett kolv?
Vart köper man en piratcylinder?


Men läs mina tidigare inlägg där står allt.
Hitta bara en punkt som är lägre än cylinder foten också öppnar du där och släpper ut vattnet, sedan öppnar du expansionskärlet och sist så vickar du hojen fram och tilbaka så all glykol far ut...
 
AndersJohansson skrev:
Om den bara har skurit lite kan du troligtvis hona den. Annars måste du nicalisera om den. Går på mellan 1500-2500 om det behöver svetsas eller ej...
Man kan ju alltid Testa att dra i en ny kolv, du märker ju om det inte fungerar som sagt... :7peta

Kolven nyper före lagren. Men det är ju inte speciellt bra för lagren att gå utan olja. Det enda du kan göra om du vill veta är att öppna och kolla. Men tänk på garantin...
så den är inte skuren om har mer än värmenypit.. roligt resonemang..
 
Jag har plockat isär nu!

Kolven var skrot men cylindern går nog att laga!

Jag har bara några frågor:

1. När jag fyller i kylarvatten sen när den ska monteras ihop, är det bara att hälla i?
Det måste ju bildas luftfickor då?
Jag såg att det satt en bultliknande grej på toppen som jag inte riktigt vet vad den har för funktion, är det en luftningsnippel?

2. Min hoj skar pga ingen 2t olja. I slangen från oljebehållaren är det många luftbubblor mm, hur löser jag det när jag ska montera ihop allt?
Kan jag köra med 2% rätt i bensinen tills att det inte är några luftbubblor i slangen längre?
(Jag har för stort munstycke just nu så jag behöver inte bestycka upp pga olja i bensinen!)

3. Det har runnit olja från tändstiftshålet. Ganska mycket. Är det dåligt/farligt?
Kan det bero på att min hoj går för fett (vilket det gör)?
 
Svanen skrev:
Jag har plockat isär nu!

Kolven var skrot men cylindern går nog att laga!

Jag har bara några frågor:

1. När jag fyller i kylarvatten sen när den ska monteras ihop, är det bara att hälla i?
Det måste ju bildas luftfickor då?
Jag såg att det satt en bultliknande grej på toppen som jag inte riktigt vet vad den har för funktion, är det en luftningsnippel?

2. Min hoj skar pga ingen 2t olja. I slangen från oljebehållaren är det många luftbubblor mm, hur löser jag det när jag ska montera ihop allt?
Kan jag köra med 2% rätt i bensinen tills att det inte är några luftbubblor i slangen längre?
(Jag har för stort munstycke just nu så jag behöver inte bestycka upp pga olja i bensinen!)

3. Det har runnit olja från tändstiftshålet. Ganska mycket. Är det dåligt/farligt?
Kan det bero på att min hoj går för fett (vilket det gör)?
1. du ska öppna vissa lufthål brukar finnas 1 på kylaren och ett på blocket
2. blanda i lite 2t olja i tanken 2% så kör du bed både och en tank.. kontrollera att nivån sjunker i behållaren.
3. dålig tändstiftspackning antagligen. ska inte läcka oavsätt.
 
Svanen skrev:
Jag har plockat isär nu!

Kolven var skrot men cylindern går nog att laga!

Jag har bara några frågor:

1. När jag fyller i kylarvatten sen när den ska monteras ihop, är det bara att hälla i?
Det måste ju bildas luftfickor då?
Jag såg att det satt en bultliknande grej på toppen som jag inte riktigt vet vad den har för funktion, är det en luftningsnippel?

2. Min hoj skar pga ingen 2t olja. I slangen från oljebehållaren är det många luftbubblor mm, hur löser jag det när jag ska montera ihop allt?
Kan jag köra med 2% rätt i bensinen tills att det inte är några luftbubblor i slangen längre?
(Jag har för stort munstycke just nu så jag behöver inte bestycka upp pga olja i bensinen!)

3. Det har runnit olja från tändstiftshålet. Ganska mycket. Är det dåligt/farligt?
Kan det bero på att min hoj går för fett (vilket det gör)?



1. Jap, öppna skruven samtidgt som du fyller vätska. Kör sedan ett tag, låt den kallna och lufta systemet igen. Finns en skruv på kylaren också. (8 och 9 på bilden http://homepage.ntlworld.com/shawn.wombwell1/125 cooling diagram.htm)

2. Luften ska ju fara uppåt, dock vet jag inte hur det blir när det är i en så liten slang och oljan är ju lite trögare än vatten. Testa, kanske går att blåsa/trycksättabehållaren så att oljan rinner igenom. Kolla så att pumpen inte tagit skada också...

3. Var har det runnit då? Dra tändstiftet med rätt moment och se till så att den rörda oringen är bra så är det inget att oroa sig för.
 
Last edited:
philsson skrev:
om du får ett lagerras och massa nålar från lagret åker runt och gör köttfärsh av allt.Har inte motorn skurit då?


Ja men nu tror jag jag fattar vad du menar. Skrev skurit istället för nypt. När jag säger nypt menar jag att att bara kolven åkt pga tex inge olja.

Min skar eftersom massa nålar/partiklar från vevlagret for runt och gjorde kättfärsh av allt :tomten


Edit: Ska ändra.....
 
AndersJohansson skrev:
1. Jap, öppna skruven samtidgt som du fyller vätska. Kör sedan ett tag, låt den kallna och lufta systemet igen. Finns en skruv på kylaren också. (8 och 9 på bilden http://homepage.ntlworld.com/shawn.wombwell1/125 cooling diagram.htm)

2. Luften ska ju fara uppåt, dock vet jag inte hur det blir när det är i en så liten slang och oljan är ju lite trögare än vatten. Testa, kanske går att blåsa/trycksättabehållaren så att oljan rinner igenom. Kolla så att pumpen inte tagit skada också...

3. Var har det runnit då? Dra tändstiftet med rätt moment och se till så att den rörda oringen är bra så är det inget att oroa sig för.

Tack :Bugar

Vad ska det vara för moment på stiftet?

Det har runnit en liten bäck ner på sidan av cylindern, från stiftet alltså..
 
AndersJohansson skrev:
Ja men nu tror jag jag fattar vad du menar. Skrev skurit istället för nypt. När jag säger nypt menar jag att att bara kolven åkt pga tex inge olja.

Min skar eftersom massa nålar/partiklar från vevlagret for runt och gjorde kättfärsh av allt :tomten


Edit: Ska ändra.....
"lite" skillnad på begräppen ja ;)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top