Nu stormar det..

Vad gör ni med känslig elektronik när det åskar?

• Antal röstningar
    0

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
snart =)
Nu stormar det i Stockholmsområdet och senaste serien av smällar höll på i över 20 sekunder. Nu undrar jag alltså hur många av er som stänger av datorer och annat när åskan går? Gör ni det bara i extremfall, som när träd och hus runtomkring börjat brinna eller när ni hör mullret i fjärran och molnen börjar hopa sig? :rolleyes:

Åh nej!!! Bara inte åskan kommer hit. Hatar när det åskar och blixtrar på natten... :skrämd :skrämd :skrämd
Tycker att det e så kusligt...

// Lena som ska ha lampan tänd

crackmac skrev:
Nu undrar jag alltså hur många av er som stänger av datorer och annat när åskan går?

Du menar drar ut sladden? Får blixten in en direktträff på någon elledning i huset så lär det bli fint fyrverkeri vare sig apparaten är på eller ej. En enkel strömbrytare hindrar knappast en blixt som har bråttom till marken. Förresten så kan nog blixten hoppa från ett eluttag till en utdragen sladd om man har oflyt. Läskigt. :3freak

Och ni står väl inte bredbent när det åskar? :hihi

Från GP:
"Det kan också vara en god idé att inte stå med benen brett isär när åskan mullrar. Blixtar kan nämligen fortplanta sig i marken och gå upp i ditt ena ben och ned i det andra. Kor, som har långt mellan spirorna, dödas ofta av blixtnedslag på det viset, enligt SMHI:s hemsida om åska."

Nä, det brukar ju klara sig.

Hade jag bott på landet med luftledningar fram till huset så hade det nog funnits anledning att vara mer försiktig.

När hela huset skakade igår så drog jag ur det dyraste dvs dator och hemmabio.

Lilla_Tingeling skrev:

Inte det minsta :corn
Jag tycker det är coolt o se hur det blixtrar o dundrar.
Men vill inte betala all dyr utrustning som kan gå sönder.

Ja, det var riktigt häftigt igår kväll.:yoparty Dock kunde jag räkna till över 20 sekunder på alla knallar, så jag såg ingen egentlig anledning till att dra ur något :)

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt