Nu spökar ktm:en för mig :(

javiga

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Ort
göteborg
Hoj
525 exc
Ute och kör med nyinköpta 525an -05. När jag köpte den så hade den gått 49h och oljan var ny enligt ägaren, den har nu gått 56h. Har precis bytt till ett större lågfart innan åkturen pga den smällde vid avslag.

Stannar till vid vägkanten för en paus. När jag ska starta igen så ger el-starten bara ifrån sig ett "klick" och kicken sitter som sten och går inte att rubba. rullar igång hojen med hjälp av en polare och efter det så går den att elstarta och kicka som vanligt.

Kör vidare i 5-10min och gör ett snabbstopp för att skruva lite på blandskruven på förgasaren. startar hojen och kör 300 meter då växeln helt plötsligt låser sig. Har i 4ans växel och där har växelpetarn fastnat så det inte går att växla. Står på en parkering och försöker få i en annan växel tills jag tillslut ger upp och bestämmer mig för att köra hem hojen på 4ans växel.

Efter några minuter så släpper det så att jag kan växla som vanligt igen. Då åker jag raka vägen hem och ställer hojen.

Någon som har en aning om vad det är som spökar? Ska jag lämna in motorn så den kan klyvas och gå igenom eller ska jag byta olja och filter och hålla tummarna på att den slutar att spöka?

Känns förjävligt om motorn är ras nu på en hoj man ägt i 3 veckor. Har inte råd med en stor service just nu :(
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Hojen har gått lika mycket per år (7h) som du kört på 3 veckor nu på hösten???? Verkar inte helt troligt, förmodligen inte då ny olja heller. Hur är det med oljenivån, synglaset???. Byt olja o filter och testa, du hade ju svaret själv "har inte råd med en storrenovering nu" olja o filter är ju bara hundralappar.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Börja med att häll ut oljan o byt filter och leta efter spån o delar i oljan och på magnet. Låter som ett lager till växelväljaren men det är ovanligt. Känn på växeln för att se om det känns "konsekvent". Att bara byta olja löser inte problemet.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Krisar det så kan vi kolla på den i veckan. Om det behövs så går det att lösa klyvning för vettiga pengar.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag hade en hoj som betedde sig liknande (förutom det med starten). Den hojen var det fel olja på. Bytte och efter det funkade den bra? Viskositet kanske?
 

javiga

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Ort
göteborg
Hoj
525 exc
525a, den hade stått still 2006-2012 pga skada.

Är inget geni när det kommer av insidan av motorn. men först fastnade ju kicken och då gick det att växla, det måste väl ha varit problem med cylinder, kolv ramlager eller liknande. sen fastnade växeln och då gick det att kicka då måste ju växellådan ha varit problemet. Är inte det helt olika delar av motorn som krånglat?
Då är det väl bara oljan som hade kunnat orsaka båda två eftersom den smörjer både och eller är jag helt ute o cyklar? :confused:
 

javiga

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Ort
göteborg
Hoj
525 exc
Krisar det så kan vi kolla på den i veckan. Om det behövs så går det att lösa klyvning för vettiga pengar.

Ska byta olja och filter och kolla hur det ser ut. Frågan är ju om jag vågar köra vidare på ny olja om den känns felfri eller är det inte värt att riskera ett ras? Fint väder idag ju :gnissla
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Att oljan orsakar stopp i motorn är högst osannolikt, om den inte är fylld med lösa delar vill säga.

Håller med om att kick och växling borde vara två separata problem. Men är det stopp i kick och motorn senare fungerar ok så borde det inte vara motorras. Går det så långt att kolv eller ramlager skär så brukar man höra det och motorn går riktigt varm. På en fyrtaktare "nyper" inte kolven som på en tvåtaktare.

Spontant så känns det som att du har en lös del i motorn som lagt sig fel, men jag gissar vilt nu...

Hur såg oljan ut?
Har du provat att kicka fler gånger? Med växel och koppling indragen och utan växel i?
Fungerar växel som den skall eller känns den "lös"? Du behöver inte ha hojen igång utan rulla bara hjul och få i växel efter växel.
 

javiga

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Ort
göteborg
Hoj
525 exc
Att oljan orsakar stopp i motorn är högst osannolikt, om den inte är fylld med lösa delar vill säga.

Håller med om att kick och växling borde vara två separata problem. Men är det stopp i kick och motorn senare fungerar ok så borde det inte vara motorras. Går det så långt att kolv eller ramlager skär så brukar man höra det och motorn går riktigt varm. På en fyrtaktare "nyper" inte kolven som på en tvåtaktare.

Spontant så känns det som att du har en lös del i motorn som lagt sig fel, men jag gissar vilt nu...

Hur såg oljan ut?
Har du provat att kicka fler gånger? Med växel och koppling indragen och utan växel i?
Fungerar växel som den skall eller känns den "lös"? Du behöver inte ha hojen igång utan rulla bara hjul och få i växel efter växel.

Har bytt olja + filter nu och det såg helt normalt ut, lite småflisor på magneten men det är väl också normalt?

Nu funkar den ju att kicka, men när den hade fastnat så testade jag på alla olika sätt o vis med växlar, koppling och decompen men den satt fast i vilket fall. växlarna känns även dom helt som dom ska nu, klickar i lätt och jämnt när hojen är avstängd.

Va ute och körde i en timma tidigare idag efter oljebytet. Och märkte ingenting konstigt med den. Tror du problemet är borta? :va
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Har bytt olja + filter nu och det såg helt normalt ut, lite småflisor på magneten men det är väl också normalt?

Nu funkar den ju att kicka, men när den hade fastnat så testade jag på alla olika sätt o vis med växlar, koppling och decompen men den satt fast i vilket fall. växlarna känns även dom helt som dom ska nu, klickar i lätt och jämnt när hojen är avstängd.

Va ute och körde i en timma tidigare idag efter oljebytet. Och märkte ingenting konstigt med den. Tror du problemet är borta? :va

Tycker du skall göra ännu ett oljebyte. Ser du ingenting då tycker jag du skall köra lite och se. Kan ju vara någonting som håller på att ske? Men det betyder ju inte att det kommer hålla ett bra tag till..........
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Jag skulle öppna och kika, någonting är bevisligen inte som det ska vara i din motor. Det är bara människor som tillviss del självläker, inte en motorcyckel.
Men du har två val, fortsätta köra vilket kanske går fint eller så blir det haveri, har du otur så kan ett motorhaveri leda till att motor och/eller låda låser sig och du ses för ett kort ögonblick glidandes med ett låst bakhjul innan du försvinner ut i spenaten :gråta or worse :död

Skaffa ordentliga verkstadsmanualer och riktiga verktyg och sedan drar du igång ett vinterprojekt?
Jag hade då inte vågat chansa iaf, men du kanske har större balls än mig?:gnissla
 

Eclipse

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR900RR
Min KTM dog för mig i förgår oxå.. Den började gå ojämnt och sen stannade den. Startade den igen men gick fortfarande inte som den ska. Kollade oljenivån och den var fanimej helt torr på olja.. Bytade oljan för 60 mil sedan och kollade den efter i stort sätt varje körning i 40 mil och allt såg normalt ut. Den har alltså läckt i stort sätt all olja då jag kunde se en fläck på marken i garaget. Har inte vågat fylla på olja och starta igen så nu tar jag den till verkstaden så får vi se vad detta kalaset går på.. Det positiva är ju iallafall att den startar men något har ju säkert gått snett och läckaget måste hittas i vilket fall.
 

javiga

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Ort
göteborg
Hoj
525 exc
Jag skulle öppna och kika, någonting är bevisligen inte som det ska vara i din motor. Det är bara människor som tillviss del självläker, inte en motorcyckel.
Men du har två val, fortsätta köra vilket kanske går fint eller så blir det haveri, har du otur så kan ett motorhaveri leda till att motor och/eller låda låser sig och du ses för ett kort ögonblick glidandes med ett låst bakhjul innan du försvinner ut i spenaten :gråta or worse :död

Skaffa ordentliga verkstadsmanualer och riktiga verktyg och sedan drar du igång ett vinterprojekt?
Jag hade då inte vågat chansa iaf, men du kanske har större balls än mig?:gnissla

Jag vågar fan inte klyva motorn själv, alldeles för mycket som kan gå fel :(

Blir att spara pengar och lämna in den innan våren isåfall, då kan jag ju vara säker på att den håller hela nästa säsong också! Någon som har en ide om vad det kan kosta på cross&enduro kompaniet i Göteborg T.ex. ?
 

Inge Naning

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 EXC -05, Africa Twin -99, CB450 -70, Honda CRF 250 -04 Såld, KTM 690 SMC -11 Såld, Aprilia F1 Futura Såld
Motor klyvning på CEC kostar cirka 3500:- plus delar om jag mins rätt.
Stor idé att lämnade under vintern då dom har "vinter priser "verkstaden under vintern.
Ring och snacka med dom så kan dom säkert komma med råd.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
055903405.gif


Kolla om 16 har lossnat, hänt mig en gång, då blir den lite rolig att köra, antingen får du inte i växlar, dvs konstant friläge eller så får du inte ur växlar.

Sitter bakom kopplingskorgen, höger sida av motorn.

Använd mutterknackare för att få av korgen, köp ny packning till kåpan, packning på tub är inte rekommenderat där pga oljekanalen till vevaxeln går delvis genom kåpan.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Jag vågar fan inte klyva motorn själv, alldeles för mycket som kan gå fel :(

Blir att spara pengar och lämna in den innan våren isåfall, då kan jag ju vara säker på att den håller hela nästa säsong också! Någon som har en ide om vad det kan kosta på cross&enduro kompaniet i Göteborg T.ex. ?


Skruva bort kopplingskåpan, inte bara den lilla runda utan hela högra sidan på motorn.
Då kan du kolla på kickmekanismen och känna på trumman som petar i växlarna.
Känns som att felet borde ligga där nånstans.

Hade varit bra om du kunde få bort kopplingskorgen, för att kolla ordentligt.
Har du tillgång till mutterknackare?
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Motor klyvning på CEC kostar cirka 3500:- plus delar om jag mins rätt.
Stor idé att lämnade under vintern då dom har "vinter priser "verkstaden under vintern.
Ring och snacka med dom så kan dom säkert komma med råd.

Jag har tidigare lämnat till Klinteberg och senare till en annan kille i Lindome. Då kostar det ca 1500 + delar. Det är läskigt att riva motor första gången. Jag har dock en självdestruktiv läggning så jag har lärt mig den hårda vägen :) . Det har gått bra, till slut, men har insett att det är lättare att lämna in.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Min Yamaha 450 fastnar ibland i kompläget när inte autodekompen hinner med riktigt, då orkar inte startmotorn dra runt och det är svårt att kicka. Om man trampar ordentligt på kicken samtidigt som man trycker på starten går den runt.
Kan det vara samma fenomen du drabbats av när den inte ville gå runt? -I så fall är det nog inget att bry sig om.
Växeln är såklart en annan femma, kan bero på någon liten flaga eller skräp hamnat i växelkulissens lagring, prova att byta olja.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top