Nu ska vi sätta roadracing på kartan!

Låter det som en bra idé?

• Antal röstningar
    0

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Hoj
?
Först och främst så hoppas jag att jag placerat tråden rätt, om inte, så ber jag om ursäkt.

Så där!
Äntligen får jag ur mig det, risken för att göra bort sig!

Sedan ett halvår tillbaka och ett halvår fram mot så praktiserar jag på Helsingborgs Dagblad där jag mest gör så kallade Web-tv inslag, en tidning som har ca 200,000läsare varje dag inkl nätupplagan.
Mestadels så blir det mindre intressanta reportage som man får hoppa på, men eftersom mitt MC-intresse börjar bli stort nu när jag tagit lappen samt letar båge så tänkte jag även försöka inrikta mina projekt på det.

Jag har haft lite kontakt med HD's sportredaktion, och enligt dem brukar de skriva mindre artiklar om Sveriges Roadracing-scene.
Eftersom jag inte alls är hemma inom det här området, och inte STCC.se sa speciellt mycket, så skulle jag behöva hjälp av er! Det här var även ett krav från redaktionen om de skulle göra något större av det hela (som är väldigt intresserade). Jag hade själv tänkte bidra med web-tv inslag från säsongens gång, beroende på vart tävlingarna befinner sig och vad jag förstått så är PRO-Superbike högsta ligan?

Så:
När började/börjar säsongen?
Hur länge varar den?
Vart kör man? Ring Knutstorp är väl en av banorna?
Sker uppvärmning samt kvalet dagen innan som i ett F1-race?

Lite grundläggande fakta så man kan sätta sig in i det hela för att få HD att bidra lite hade inte varit fel!

Tack på förhand och hoppas att jag inte iriterade er så här på morgonen för mycket! :arsele :yoparty

Last edited:
Helt kanon!

Dels finns det såklart massa information här i roadracingdelen. Sen är highsider.se en väldigt bra sida.

Kort kan sägas att Pro Superbike körs tillsammans med STCC och är högsta serien i sverige. Därtill körs rena roadracing SM-tävlingar där du kan se 6-8 klasser nånting. Det finns också en Endurance-serie (6-timmars långlopp som köres i team med 2-4 förare) och denna körs tillsammans med Nordic Battle of the Twins, SportProduction samt 4-timmars rookie-endurance.

Oftast kval dagen innan race. Knutstorp är en av de 6 banorna. Säsongen är april/maj till oktober.

Härligt! Låter bra! Sitter å läser på för att försöka som småningom lämna in ett förslag, det är dock mycket att läsa.

Hur skiljer sig Pro-Superbike från Motogp när det kommer till tekniskt reglemente? Att likna Pro-Superbike till Motogp är ju mer än lockande ;) :tummenupp :fyllisar
Som sagt, är helt ny på hela hojfronten men känner att ni får för lite uppmärksamhet än vad ni förtjänar! :tummenupp
Så all typ av intressant fakta är välkommen! Alla har varit en nybörjare, eller hur? :D

Last edited:
Härligt! Låter bra! Sitter å läser på för att försöka som småningom lämna in ett förslag, det är dock mycket att läsa.

Hur skiljer sig Pro-Superbike från Motogp när det kommer till tekniskt reglemente? Att likna Pro-Superbike till Motogp är ju mer än lockande ;) :tummenupp :fyllisar
Som sagt, är helt ny på hela hojfronten men känner att ni får för lite uppmärksamhet än vad ni förtjänar! :tummenupp
Så all typ av intressant fakta är välkommen! Alla har varit en nybörjare, eller hur? :D

Pro-Superbike mest likt WSBK!
SM, SO, Bott och ERF är väl dom serier som följs minst av media, pro superbike följs av TV redan. Så en fördel för RR-Sverige är ju om dessa bevakas mer :tummenupp

Last edited:

Jämför inte PRO Superbike med MotoGP eftersom det är två helt olika saker. PRO Superbike är sveriges motsvarighet till WSBK ( World Superbike) men med ett striktare reglemente där man inte får trimma/byta lika mycket som i WSBK. MotoGP är med rena prototypmaskiner som inte går att köpa för allt smör i småland.
Superbike = trimmade gatcyklar.

Vill gärna försöka sätta mig in i det här och göra något seriösare av det här. Just därför är det roligt med folk som kan hjälpa mig som nybörjare på alla sätt å vis, från fakta från den här tråden till @ngel som visst är hemmastadd med Knutstorp som erbjudit lite hjälp väl på plats.

Classic racing

Vill gärna försöka sätta mig in i det här och göra något seriösare av det här. Just därför är det roligt med folk som kan hjälpa mig som nybörjare på alla sätt å vis, från fakta från den här tråden till @ngel som visst är hemmastadd med Knutstorp som erbjudit lite hjälp väl på plats.

Det finns ju även en form av " Antikrundan" för oss äldre åkare med gamla hojar!
Det är samma typ av hojintresse och föredettingar men vi har minst lika kul på banan som alla andra ;=)
Vi har våran första tävling på Knudan 25-26 April!
Välkommen dit och se hur vi har det.
Garanterat SKITKUL :=)
Länk till MCHK-r
http://www.mchk-racing.org/

Vill du veta mera så är du hjärtligt välkommen
MVH
Roffe:tummenupp

Bifogat

• roffe2.jpg
    roffe2.jpg
    89.2 KB · Visningar: 36
Härligt.

Lycka till med det här projektet. RR i sverige behöver all uppmärksamhet som går att få

Mycket trevligt initiativ. :tummenupp

Som helårsprenumerant på just Helsingborgs Dagblad har jag vid flera tillfälle smått irriterat mig på att mediebevakningen i tidningen i stort sett inte alls är riktad på motorsport.

I måndagstidningarna på sommarhalvåret, under notiser på sportsidorna, kan man läsa hur det gick i division 5-matchen i tråkfotboll men inte ens resultatet av gårdagens MotoGP-race. Även om jag har andra kanaler för att ta till mig just MotoGP-resultatet tycker jag att det är trist.

Vidare, om du tänker bevaka svenska roadracingserier kan det kanske vara trevligt med en lokal prägel. Det finns folk inom hd:s upptagningsområde som är aktiva inom flertalet av de klasser som nämnts tidigare i tråden. Genom att följa några av dessa förare kan du dessutom förankra den lokala aspekten i reportageserien.

Mycket trevligt initiativ. :tummenupp

Som helårsprenumerant på just Helsingborgs Dagblad har jag vid flera tillfälle smått irriterat mig på att mediebevakningen i tidningen i stort sett inte alls är riktad på motorsport.

I måndagstidningarna på sommarhalvåret, under notiser på sportsidorna, kan man läsa hur det gick i division 5-matchen i tråkfotboll men inte ens resultatet av gårdagens MotoGP-race. Även om jag har andra kanaler för att ta till mig just MotoGP-resultatet tycker jag att det är trist.

Vidare, om du tänker bevaka svenska roadracingserier kan det kanske vara trevligt med en lokal prägel. Det finns folk inom hd:s upptagningsområde som är aktiva inom flertalet av de klasser som nämnts tidigare i tråden. Genom att följa några av dessa förare kan du dessutom förankra den lokala aspekten i reportageserien.

Håller definitivt med dig! Hoppas på ett lyckat förstareportage och mycket kommentarer och kritik runt om det så att kan man få med lite av sport-redaktionen! :fyllisar

Det dem helst sysslar med är ju 'tyvärr' fotboll samt hockey, så glömmer de lätt bort motorsporten. Antagligen det här eftersom ingen av dem som jobbar där har intresset, vad jag har sätt. Synd, hade vart gött med en mer allsidig sportsida ;)

Last edited:
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...