Nu ska vi hängas...

"I endast sju procent av dödsolyckorna bedömdes vägbanans brister haft avgörande betydelse."

Känns inte som en särskilt objektiv undersökning, gjord av VÄGVERKET..
 
Jag hittade ledarskribentens blogg där han kommenterar de synpunkter han fått:

http://blogg.expressen.se/jimmy/entry.jsp?messid=370431

Den säger rätt mycket om hur han är som människa. Läs gärna längst ner i inlägget om de exempel han ger på hur han har svarat på kommentarer han fått.

Jag blir mer och mer övertygad om att det är klokt att inte köpa kvällstidningar...
 
Jag hittade ledarskribentens blogg där han kommenterar de synpunkter han fått:

http://blogg.expressen.se/jimmy/entry.jsp?messid=370431

Den säger rätt mycket om hur han är som människa. Läs gärna längst ner i inlägget om de exempel han ger på hur han har svarat på kommentarer han fått.

Jag blir mer och mer övertygad om att det är klokt att inte köpa kvällstidningar...

Jag håller fortfarande vid att han har skrivit en saklig och bra artikel. Det finns inget i den som inte stämmer! Är det sanningen som gör ont, eller att just han skriver om den?

Hans bloggsvar visar bara att han är mänsklig och inte anser sig behöva ta skit från motorcyklister som inte förstår vad hans artikel handlar om, utan ger honom obefogad RIKTIGT DÅLIG kritik och personliga påhopp!

LÄS ARTIKELN IGEN, BEGRUNDA DET HAN SAKLIGT BESKRIVER!!!

Judit: åtgärdat (tangentbordsfel !!!!!!)
:huvet
 
Last edited:
Jag har läst hans ledare flera gånger och det är säkert så att de torra fakta som han citerar från vägverket undersökning - som jag själv läst - stämmer. Spontant känner jag bara att en ledare som skrivs på det här sättet i stor utsträckning bara skapas för att vinna billiga poäng. En massa fakta från ett par undersökningar varvas med lite populistiska uttalanden och en klämkäck avslutning om "motorcyklisternas gräddfil förbi fartkamerorna".

Naturligtvis är ledaren saklig i de delar där det gäller kopiering av fakta från undersökningar - skit vore det väl annars. Dock svävar han en del på målet: " I Frillesås och Fjärås körde 88,8 procent av mc-förarna för fort." Jaha, hur fort? 1 km/h för fort? 10 km/h för fort? 54 km/h för fort? Genom att välja att inte uppge ett referenstal ger man den som läser ledaren att "läsa mellan raderna". Det är möjligt att 88,8 procent körde 63 km/h fortare än rådande hastighetsbegränsning men det framgår faktiskt inte. Det kan likaväl vara så att man överträdde med 1 - 5 km/h.

För mig gör sanningen inte ont. Jag vet att motorcyklar körs för fort och att det även under stundom bryts mot andra trafikregler. Det är bara tråkigt när man försöker vinna mediapoäng av olyckor och pekar ut trafikantgrupper.

Nu är jag kanske lite överkänslig. I mitt arbete möter jag inte sällan massmedia och jag vet hur osakliga journalister kan vara. Man får mer än gärna tycka att ledarskribenten skriver en saklig och bra artikel. Själv tycker jag att den till största delen är skriven för att vinna poäng (kanske hos redaktionschefen) och för att sälja lösnummer.
 
Ahhhh förbjud dessa dödsmaskiner och bura in dessa galna fartknarkare!!!111
:skrämd

Näh jag skoja:gnissla , men alltså det är jävligt mycket siffror och statistik som framställs, undrar hur mycket allt stämmer egentligen det är ju ändå en sketen kvällstidning...


"I nio av tio mötesolyckor kom mc:n över i mötande körfält.
I åtta av tio omkörningsolyckor stod mc:n för omkörningen."

Jaha men det kan fortfarande bero på en bil som gasar på eller försöker blockera en omkörning, bara för att det var motocykeln som körde om behöver det inte bara vara dess fel...:mattias :va
 
Jag har läst hans ledare flera gånger och det är säkert så att de torra fakta som han citerar från vägverket undersökning - som jag själv läst - stämmer. Spontant känner jag bara att en ledare som skrivs på det här sättet i stor utsträckning bara skapas för att vinna billiga poäng. En massa fakta från ett par undersökningar varvas med lite populistiska uttalanden och en klämkäck avslutning om "motorcyklisternas gräddfil förbi fartkamerorna".

Naturligtvis är ledaren saklig i de delar där det gäller kopiering av fakta från undersökningar - skit vore det väl annars. Dock svävar han en del på målet: " I Frillesås och Fjärås körde 88,8 procent av mc-förarna för fort." Jaha, hur fort? 1 km/h för fort? 10 km/h för fort? 54 km/h för fort? Genom att välja att inte uppge ett referenstal ger man den som läser ledaren att "läsa mellan raderna". Det är möjligt att 88,8 procent körde 63 km/h fortare än rådande hastighetsbegränsning men det framgår faktiskt inte. Det kan likaväl vara så att man överträdde med 1 - 5 km/h.

För mig gör sanningen inte ont. Jag vet att motorcyklar körs för fort och att det även under stundom bryts mot andra trafikregler. Det är bara tråkigt när man försöker vinna mediapoäng av olyckor och pekar ut trafikantgrupper.

Nu är jag kanske lite överkänslig. I mitt arbete möter jag inte sällan massmedia och jag vet hur osakliga journalister kan vara. Man får mer än gärna tycka att ledarskribenten skriver en saklig och bra artikel. Själv tycker jag att den till största delen är skriven för att vinna poäng (kanske hos redaktionschefen) och för att sälja lösnummer.

Spelar det någon roll hur fort det gick på dessa utvalda vägar?
Räcker det inte med att 88,8% körde över rådande hastighetsbestämmelser vilket hade resulterat böter/indraget körkort om det hade vart polisen som hade övervakat?

Tro mig, jag kör lika illa som alla andra hojåkare! Jag är ingen ängel!
Men att läsa en artikel som innehåller fakta som bör tas in av mcåkare, men som istället besvaras med nedvärderande inlägg här. Samt att vissa kan med att maila Jimmy Fredriksson och verkligen visa svart på vitt vilken mognadsnivå dom verkligen ligger på med sina enormt urusla mail! Dessa texter som Jimmy Fredriksson har citerat på sin bloggsidan är ett hån mot mckollektivet, och jag skäms lite inombords över att veta att dessa personer tror sig kunna göra någon nytta med dessa mail!!!!!
 
Ett filosofiskt fortåkarperspektiv

Kom igen nu killar. Det är klart att vi alla kör fortare än hastighetsbegränsningarna. Faktan som Fredriksson redovisar stämmer naturligtvis. Vi kör motorcykel därför att vi gillar att köra fort. Fortare än vad lagen medger, i alla fall. Vissa kör svinfort, andra bara fort.

Den intressanta frågan är hur staten skall hantera riskfrågan och i förlängningen - vad som är meningen med livet? Skall alla människor tvingas att till varje pris undvika "onödiga" risker? Skall staten förbjuda allt som kan vara farligt? Är meningen med livet att undvika döden? Eller är meningen med livet - livet självt?

Visst kan man likt Fredriksson intaga rollen av storebrodern som vet allt och som vill reglera allt med "samhällets bästa" för ögonen. Denna hållning kallas på filosofispråk Utlilitarism. Om vi förbjuder motorcykelåkning "sparar" samhället 61 liv varje år. Och förbjuder vi dessutom tobak, alkohol, personbilism, fotboll, utomhusvistelse, kroppsarbete och allt annat som kan ha en av samhället oacceptabel risk. Då "sparar" vi kanske 40.000 liv till. (Även om säkert 5.000 människor till om året tar självmord men det blir i alla fall ett netto på 35.000 liv.)

Eller så kan man låta människor ta ansvar för sina egna liv och vara sin egen lyckas smed.

En ännu mera intressant fråga kunde vara hur många andra liv motorcyklister spiller än sina egna? För även om vi kör fort så kör vi i alla fall inte ihjäl andra i särskilt hög utsträckning. Eller hur? Och att du kör som ett svin rätt in i ett träd tycker i alla fall jag är mera moraliskt än Gunnar åttio år som i lagstadgad hastighet kör ihjäl Lisa han inte ser med sin Volvo 740. Eller hur?

Och skall vi nu tala risker för sig själv så publicerade Statens institut för kommunikationsanalys (SIKA) förra veckan statistik som visade att 33 cyklister omkom i trafiken under 2007. Hur många cykelkilometer producerades under 2007 jämfört med motorcykelkilometer? Det vet inte jag men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det kunde vara hälften så många? Och i så fall dör det fler cyklister per kilometer än motorcyklister. Vart läser man om ropen efter totalförbud mot de våldsamma cyklisterna? Men jag tycker det är fel att anlägga en utilitaristisk perspektiv på samhällsfrågor. Vi är individer som gillar att göra olika saker. En del tar i den processen större risker, andra tar mindre. Men så länge man inte äventyrar andras liv tycker jag inte man gör fel.

Jag är själv en hyfsat ansvarstagande gift tvåbarnspappa som nästan alltid kör för fort, vare sig det är i en bil eller på en motorcykel. Ofta kör jag utan bilbälte. Ibland kör jag väldigt fort på motorcykel, men jag anstränger mig om att, efter mina premisser, ta en så liten risk som möjligt eftersom jag verkligen älskar min familj och mitt liv.

Jag tycker att denna debatt inte skall föras på motståndarens planhalva och med bortförklaringar påstå att fakta inte stämmer. Ja, vi kör fort. Vi kör fort därför att vi tycker om det. De flesta av oss vill inte dö, men vi är beredda att ta den något förhöjda risken som motorcykelåkningen kanske innebär därför att vi tycker om det. Om ni förbjuder vårt intresse så kommer vi att söka den upplevelsen ändå.
 
Kom igen nu killar. Det är klart att vi alla kör fortare än hastighetsbegränsningarna. Faktan som Fredriksson redovisar stämmer naturligtvis. Vi kör motorcykel därför att vi gillar att köra fort. Fortare än vad lagen medger, i alla fall. Vissa kör svinfort, andra bara fort.

Den intressanta frågan är hur staten skall hantera riskfrågan och i förlängningen - vad som är meningen med livet? Skall alla människor tvingas att till varje pris undvika "onödiga" risker? Skall staten förbjuda allt som kan vara farligt? Är meningen med livet att undvika döden? Eller är meningen med livet - livet självt?

Visst kan man likt Fredriksson intaga rollen av storebrodern som vet allt och som vill reglera allt med "samhällets bästa" för ögonen. Denna hållning kallas på filosofispråk Utlilitarism. Om vi förbjuder motorcykelåkning "sparar" samhället 61 liv varje år. Och förbjuder vi dessutom tobak, alkohol, personbilism, fotboll, utomhusvistelse, kroppsarbete och allt annat som kan ha en av samhället oacceptabel risk. Då "sparar" vi kanske 40.000 liv till. (Även om säkert 5.000 människor till om året tar självmord men det blir i alla fall ett netto på 35.000 liv.)

Eller så kan man låta människor ta ansvar för sina egna liv och vara sin egen lyckas smed.

En ännu mera intressant fråga kunde vara hur många andra liv motorcyklister spiller än sina egna? För även om vi kör fort så kör vi i alla fall inte ihjäl andra i särskilt hög utsträckning. Eller hur? Och att du kör som ett svin rätt in i ett träd tycker i alla fall jag är mera moraliskt än Gunnar åttio år som i lagstadgad hastighet kör ihjäl Lisa han inte ser med sin Volvo 740. Eller hur?


Jävligt bra poäng :tummenupp
 
Spelar det någon roll hur fort det gick på dessa utvalda vägar?
Räcker det inte med att 88,8% körde över rådande hastighetsbestämmelser vilket hade resulterat böter/indraget körkort om det hade vart polisen som hade övervakat?
Ja, faktiskt spelar det roll. Tänk om en majoritet ligger inom den felmarginal som man vid hastighetsövervakning tar hänsyn till? Ska man redovisa sådana fakta är det oerhört viktigt att man visar vilka referenser man hänvisar till.

Var kunde man läsa om vilka mätmedtoder som konsultföretaget använt och med vilken säkerhet mätningarna är gjorda? Har man använt laser? Är lasern kalibrerad? I vilket tidsintervall? Hur många mätningar är gjorda?

Har man mätt under 20 minuter och just under denna tiden så passerade sporthojs-klubben "våldsamma knäskrap" förbi med sina 15 medlemmar så är det klart att andelen fortkörare sannolikt är högre än om mätningen pågår under de 20 minuter när jag och min övningskörande fru passerar som enda två motorcyklar.

Jag tror inte vi kommer så värst mycket längre. Man kan säkerligen uppfatta ledaren som saklig - det är helt ok. Dock uppfattar jag den som ett sedvanligt försök att vinna poäng. Varje år vid den här tiden poppar det upp liknande artiklar i den ena eller andra tidningen.

För att klara ut en sak - jag tycker inte heller det är ok att maila ledarskribenten med osakliga mail. Däremot tycker jag att man ska hålla sig för god med att skriva att man besvarat dylika mail med: "det tamejfan verkar som du fått körkortet av jultomten och en annan får veta att han är lika känslig som en liten flicka." Väljer man att visa på en blogg att man går i polemik med den typen av argument är man inte längre seriös för mig.

Nu tycker jag att vi ska hålla tummarna för en olycksfri säsong - oavsett om det beror på ledarskribenten eller något annat! :)
 
Ja, faktiskt spelar det roll. Tänk om en majoritet ligger inom den felmarginal som man vid hastighetsövervakning tar hänsyn till? Ska man redovisa sådana fakta är det oerhört viktigt att man visar vilka referenser man hänvisar till.

Var kunde man läsa om vilka mätmedtoder som konsultföretaget använt och med vilken säkerhet mätningarna är gjorda? Har man använt laser? Är lasern kalibrerad? I vilket tidsintervall? Hur många mätningar är gjorda?

Har man mätt under 20 minuter och just under denna tiden så passerade sporthojs-klubben "våldsamma knäskrap" förbi med sina 15 medlemmar så är det klart att andelen fortkörare sannolikt är högre än om mätningen pågår under de 20 minuter när jag och min övningskörande fru passerar som enda två motorcyklar.

Jag tror inte vi kommer så värst mycket längre. Man kan säkerligen uppfatta ledaren som saklig - det är helt ok. Dock uppfattar jag den som ett sedvanligt försök att vinna poäng. Varje år vid den här tiden poppar det upp liknande artiklar i den ena eller andra tidningen.

För att klara ut en sak - jag tycker inte heller det är ok att maila ledarskribenten med osakliga mail. Däremot tycker jag att man ska hålla sig för god med att skriva att man besvarat dylika mail med: "det tamejfan verkar som du fått körkortet av jultomten och en annan får veta att han är lika känslig som en liten flicka." Väljer man att visa på en blogg att man går i polemik med den typen av argument är man inte längre seriös för mig.

Nu tycker jag att vi ska hålla tummarna för en olycksfri säsong - oavsett om det beror på ledarskribenten eller något annat!
:)

Om man läser vad han verkligen skriver och påpekar så finns det inget att klaga på i artikeln! Han hänvisar till att motorcyklar kör för fort, samt saknar säkerheten! Han påpekar även "Det finns så klart mycket mer att göra när det gäller säkerheten för dem som kör mc."

Hade du föredragit att han sakligt beskrivit vilka hastigheter det rör sig om?
Väg 503 i Hällesåker som var en 50-sträcka låg de 5 högsta hastigheterna på: 170, 158, 156, 135, 135km/h.

Här kan du och de som är intresserade ta del av lite siffror och diagram läsa och räkna lite. :tummenupp

Jag håller i dina tummar och önskar dig en trevlig solig sommar! :tummenupp
 
Last edited:
Om man läser vad han verkligen skriver .....

Så det finns en mätning i Göteborg som visar att bilförare faktiskt haft högre fart än hojåkare....

192 på 50-väg....VILKA SVIN!! :mad: :D
 

Bifogat

  • väg.jpg
    väg.jpg
    23.1 KB · Visningar: 56
Så det finns en mätning i Göteborg som visar att bilförare faktiskt haft högre fart än hojåkare....

192 på 50-väg....VILKA SVIN!! :mad: :D

JA! Troligen en sporthojsakare som vill se hur fort det gar att kora med bilen pa samma stracka... :rolleyes:

(Tangentbordsfel) :huvet
 
Vad jag kan läsa mig till i rapporten från vägverket skiljer det inte så mycket mellan andelen Bil/MC som kör för fort.
Och om jag förstår det rätt är det i procent av antalet fordon som dom redovisar siffrorna eller?

Resultatet för mig blir då att det är betydligt fler bilförare som kör för fort, oftast oxå ligger högre i 5 snabbaste hastigheterna på sträckorna som är uppmätta.
Varför detta eviga grinande om att alla MC kör för fort? Det gör ju billisterna oxå, Ska det bli totalförbud mot dom med?
 
utan farten kan jag lika gärna sätta mig i min volvo igen... dom skall vara glada att vi jobbar mest med singel olyckor så vi inte drabbar så många andra andra...
 
Skall man vara ärlig så bör vi ju medge att vi "supersport" förare ofta överskrider fartgränserna och ofta är inblandade i olyckor.

Dock så får jag ju för mig att den stora majoriten dödsolyckor som kommer från gruppen sker av icke-erfarna förare utan tillräcklig kunskap om MC-körning. Det skulle vara intressant att se en jämförelse med andel körkortsår för att komma fram till en rättvis syn på problemet.
 
Bra att det skapas en debatt som inkluderar förarna (ni), istället för att bara handla OM förarna....(era mail gör er delaktiga)

För den som läser och samtidigt funderar på VARFÖR statestiken ser ut som den gör så tror jag att denna artikel kan vara matnyttig.

Varje förlorat liv är ett förlorat liv för mycket.....oavsett varför det släcktes.
Ointressant för de efterlevande om hastigheten var 30 eller 45, eller om det var singelolycka kontra vänstersvängande bil.

Ta istället till er vad skribenten vill förmedla ut och försök nu själva att inte bli en siffra i hans statestik.

Kör försiktigt i bebyggda/befolkade områden, men gasa satan där tillfälle ges utan risk för andra, det är iallafall mitt motto.

Syns på vägarna :D
 
Vad jag kan läsa mig till i rapporten från vägverket skiljer det inte så mycket mellan andelen Bil/MC som kör för fort.
Och om jag förstår det rätt är det i procent av antalet fordon som dom redovisar siffrorna eller?

Resultatet för mig blir då att det är betydligt fler bilförare som kör för fort, oftast oxå ligger högre i 5 snabbaste hastigheterna på sträckorna som är uppmätta.
Varför detta eviga grinande om att alla MC kör för fort? Det gör ju billisterna oxå, Ska det bli totalförbud mot dom med?

Laser man siffran i % bil*mc sa skiljer det sig inte sa mycket.

Laser man antalet fortkorare sa ar det ett betydligt storre antal bilforare under samma tidsperiod.

Laser man de 5 hogsta hastigheterna sa ar det inte speciellt konstigt att bilarna ligger hogre iom att det ar 885.000 fler bilar som ingar i undersokningen.

JAG VAR LIKA ENKELRIKTADE SOM MANGA I DENNA TRADEN FOR INTE ALLT FOR LANGE SEDAN! SKOT DIG SJALV OCH SKIT I ANDRA!!! TYVARR KRAVDES DET EN ENORM FORLUST FOR ATT HJARNAN SKULLE BORJA SE SAKER FRAN EN ANNAN SYNVINKEL...
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top