Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
"I endast sju procent av dödsolyckorna bedömdes vägbanans brister haft avgörande betydelse."
Känns inte som en särskilt objektiv undersökning, gjord av VÄGVERKET..
Jag hittade ledarskribentens blogg där han kommenterar de synpunkter han fått:
http://blogg.expressen.se/jimmy/entry.jsp?messid=370431
Den säger rätt mycket om hur han är som människa. Läs gärna längst ner i inlägget om de exempel han ger på hur han har svarat på kommentarer han fått.
Jag blir mer och mer övertygad om att det är klokt att inte köpa kvällstidningar...
Jag har läst hans ledare flera gånger och det är säkert så att de torra fakta som han citerar från vägverket undersökning - som jag själv läst - stämmer. Spontant känner jag bara att en ledare som skrivs på det här sättet i stor utsträckning bara skapas för att vinna billiga poäng. En massa fakta från ett par undersökningar varvas med lite populistiska uttalanden och en klämkäck avslutning om "motorcyklisternas gräddfil förbi fartkamerorna".
Naturligtvis är ledaren saklig i de delar där det gäller kopiering av fakta från undersökningar - skit vore det väl annars. Dock svävar han en del på målet: " I Frillesås och Fjärås körde 88,8 procent av mc-förarna för fort." Jaha, hur fort? 1 km/h för fort? 10 km/h för fort? 54 km/h för fort? Genom att välja att inte uppge ett referenstal ger man den som läser ledaren att "läsa mellan raderna". Det är möjligt att 88,8 procent körde 63 km/h fortare än rådande hastighetsbegränsning men det framgår faktiskt inte. Det kan likaväl vara så att man överträdde med 1 - 5 km/h.
För mig gör sanningen inte ont. Jag vet att motorcyklar körs för fort och att det även under stundom bryts mot andra trafikregler. Det är bara tråkigt när man försöker vinna mediapoäng av olyckor och pekar ut trafikantgrupper.
Nu är jag kanske lite överkänslig. I mitt arbete möter jag inte sällan massmedia och jag vet hur osakliga journalister kan vara. Man får mer än gärna tycka att ledarskribenten skriver en saklig och bra artikel. Själv tycker jag att den till största delen är skriven för att vinna poäng (kanske hos redaktionschefen) och för att sälja lösnummer.
Kom igen nu killar. Det är klart att vi alla kör fortare än hastighetsbegränsningarna. Faktan som Fredriksson redovisar stämmer naturligtvis. Vi kör motorcykel därför att vi gillar att köra fort. Fortare än vad lagen medger, i alla fall. Vissa kör svinfort, andra bara fort.
Den intressanta frågan är hur staten skall hantera riskfrågan och i förlängningen - vad som är meningen med livet? Skall alla människor tvingas att till varje pris undvika "onödiga" risker? Skall staten förbjuda allt som kan vara farligt? Är meningen med livet att undvika döden? Eller är meningen med livet - livet självt?
Visst kan man likt Fredriksson intaga rollen av storebrodern som vet allt och som vill reglera allt med "samhällets bästa" för ögonen. Denna hållning kallas på filosofispråk Utlilitarism. Om vi förbjuder motorcykelåkning "sparar" samhället 61 liv varje år. Och förbjuder vi dessutom tobak, alkohol, personbilism, fotboll, utomhusvistelse, kroppsarbete och allt annat som kan ha en av samhället oacceptabel risk. Då "sparar" vi kanske 40.000 liv till. (Även om säkert 5.000 människor till om året tar självmord men det blir i alla fall ett netto på 35.000 liv.)
Eller så kan man låta människor ta ansvar för sina egna liv och vara sin egen lyckas smed.
En ännu mera intressant fråga kunde vara hur många andra liv motorcyklister spiller än sina egna? För även om vi kör fort så kör vi i alla fall inte ihjäl andra i särskilt hög utsträckning. Eller hur? Och att du kör som ett svin rätt in i ett träd tycker i alla fall jag är mera moraliskt än Gunnar åttio år som i lagstadgad hastighet kör ihjäl Lisa han inte ser med sin Volvo 740. Eller hur?
Ja, faktiskt spelar det roll. Tänk om en majoritet ligger inom den felmarginal som man vid hastighetsövervakning tar hänsyn till? Ska man redovisa sådana fakta är det oerhört viktigt att man visar vilka referenser man hänvisar till.Spelar det någon roll hur fort det gick på dessa utvalda vägar?
Räcker det inte med att 88,8% körde över rådande hastighetsbestämmelser vilket hade resulterat böter/indraget körkort om det hade vart polisen som hade övervakat?
Ja, faktiskt spelar det roll. Tänk om en majoritet ligger inom den felmarginal som man vid hastighetsövervakning tar hänsyn till? Ska man redovisa sådana fakta är det oerhört viktigt att man visar vilka referenser man hänvisar till.
Var kunde man läsa om vilka mätmedtoder som konsultföretaget använt och med vilken säkerhet mätningarna är gjorda? Har man använt laser? Är lasern kalibrerad? I vilket tidsintervall? Hur många mätningar är gjorda?
Har man mätt under 20 minuter och just under denna tiden så passerade sporthojs-klubben "våldsamma knäskrap" förbi med sina 15 medlemmar så är det klart att andelen fortkörare sannolikt är högre än om mätningen pågår under de 20 minuter när jag och min övningskörande fru passerar som enda två motorcyklar.
Jag tror inte vi kommer så värst mycket längre. Man kan säkerligen uppfatta ledaren som saklig - det är helt ok. Dock uppfattar jag den som ett sedvanligt försök att vinna poäng. Varje år vid den här tiden poppar det upp liknande artiklar i den ena eller andra tidningen.
För att klara ut en sak - jag tycker inte heller det är ok att maila ledarskribenten med osakliga mail. Däremot tycker jag att man ska hålla sig för god med att skriva att man besvarat dylika mail med: "det tamejfan verkar som du fått körkortet av jultomten och en annan får veta att han är lika känslig som en liten flicka." Väljer man att visa på en blogg att man går i polemik med den typen av argument är man inte längre seriös för mig.
Nu tycker jag att vi ska hålla tummarna för en olycksfri säsong - oavsett om det beror på ledarskribenten eller något annat!![]()
Om man läser vad han verkligen skriver .....
Så det finns en mätning i Göteborg som visar att bilförare faktiskt haft högre fart än hojåkare....
192 på 50-väg....VILKA SVIN!!![]()
![]()
JA! Troligen en sporthojsakare som vill se hur fort det gar att kora med bilen pa samma stracka...![]()
(Tangentbordsfel)![]()
Vad jag kan läsa mig till i rapporten från vägverket skiljer det inte så mycket mellan andelen Bil/MC som kör för fort.
Och om jag förstår det rätt är det i procent av antalet fordon som dom redovisar siffrorna eller?
Resultatet för mig blir då att det är betydligt fler bilförare som kör för fort, oftast oxå ligger högre i 5 snabbaste hastigheterna på sträckorna som är uppmätta.
Varför detta eviga grinande om att alla MC kör för fort? Det gör ju billisterna oxå, Ska det bli totalförbud mot dom med?
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |