Nu ska jag kasta sten i glashus

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki Gsxr
Ni två som kom här på sockengatan vid ca 17.00 tiden ni kan vel för fan respektera 30 och 50 km/h jag vet hur fort det går när man varvar ut hojen på ettan och tvåan och det är en bra bitt över 150km/h på en R hoj ! har skälv kört mc i många år och har inte varit så duktig men 30 och 50 vägar har jag respekterat!
Min dotter som blir 4år i dag stod typ 3m från vägen på trottoaren och vad hade ni gjort om hon hade stutsat med en boll ,cyklat eller något annat och kommit ut på vägen av någon anledning och ni inte hade kunnat stanna eller svänga undan? jag vet vad jag hade gjort med er om det hade hänt henne något, och det kan ni ju räkna ut skälva!

Men det ända jag vill säga med detta är att respektera 30 och 50 vägar och ta det lungt i bostads område!!

Kan inte annat än att hålla med dig på samtliga punkter. Hade varit vansinnig om nån kom o körde så här utanför där det också är 30.
men är du säker på att det var nån här på forumet?

Kan inte annat än att hålla med dig på samtliga punkter. Hade varit vansinnig om nån kom o körde så här utanför där det också är 30.
men är du säker på att det var nån här på forumet?

Har inte sagt att det är någon här på forumet eller peka ut någon men den som läser det och känner sig träffad kan ju tänka efter och ta det lungnar på dessa vägar!

Gillar normalt sett inte moralpredikningar, men jag håller med så in i h-e, för fan, respektera 30 o 50. Det finns fan en orsak till dessa begränsningar. Bomba satan på allt annat, det gör jag, men se för fan till att hålla dessa begränsningar. Jag hade ett jävla svullo som höll på att torpedera mig häromdagen på Strandvägen i L-A. Jag är 99% säker på att de é en Apejävel som kör på stulen hoj. (Svart Kawa, utan skylt).
Men jag kunde fan inte få mig att hänga på k*khuvudet, trots att jag ville. Jag hatar hojtjyvar, men det finns en gräns. Bomba gör man, men med insidan.
De é bara en av många saker som gör att jag kommer att vara RoHare lång tid framöver: Vi respekterar dessa gränser när vi kör.
Får jag tag i fanskapet som ligger och tokgasar i Landskrona, så ska han fan få smisk, på bara....

WW, Pma vad det är för jäkla spån...

Last edited:
Jag har gått efter att 30 och 50 är heliga som VBK en gång sa.
Men när jag sist var på tisdagsturan så kan jag säga direkt att de gällde inte där, ifall inte de som låg längst fram.
Vilket slutade med att vi som låg längst bak fick grymt många handviftningar och sura miner.

Händer väl att de går i 60km/h någon gång på 50 väg men jag försöker ifall hålla nere tempot där.
Skulle nog aldrig kunna förlåta mig själv ifall jag körde ihjäl ett barn pga att jag hade bråttom.

Är Sockengatan den förhållandevis breda väg med träd på sidorna som går genom ungefär från Sjökronan genom Sofieberg mot Filborna?

...men 30 och 50 vägar har jag respekterat!

*HOST*.... Ja det var o kasta sten i glashus... :)

Sånt är nog alltid lättare o förstå när man själv blir drabbad, va det än må vara. Men de små :rullandeu skall vi ju vara rädd om.

O på tal om det... så är det ett önskemål från bekanta föräldrar, strax utanför Ödåkra mot Allerum till, att vi tar det lite nättare förbi deras hus. Av samma enkla anledning.

Gillar normalt sett inte moralpredikningar, men jag håller med så in i h-e, för fan, respektera 30 o 50. Det finns fan en orsak till dessa begränsningar. Bomba satan på allt annat, det gör jag, men se för fan till att hålla dessa begränsningar..

Det är inte moralpredikningar det är att jag vet till 80% att dom som körde förbi mitt hus idag är här inne och läser och då och då, och dom som vet vem jag är och har kört med mig vet att inte jag kör sakta när jag kör hoj men 30 och 50 har jag så gott som alltid respekerat!

Bjork3n

Händer väl att de går i 60km/h någon gång på 50 väg men jag försöker ifall hålla nere tempot där.
Skulle nog aldrig kunna förlåta mig själv ifall jag körde ihjäl ett barn pga att jag hade bråttom

60 km/h kan vel hända att dom flesta håller på en 50 väg men det är inget man blir upphetsad över men när det är 70 och fortare som man kan bli riktigt sur över !

Är Sockengatan den förhållandevis breda väg med träd på sidorna som går genom ungefär från Sjökronan genom Sofieberg mot Filborna?

jepp det är det

*HOST*.... Ja det var o kasta sten i glashus... :)

Sånt är nog alltid lättare o förstå när man själv blir drabbad, va det än må vara. Men de små :rullandeu skall vi ju vara rädd om.

O på tal om det... så är det ett önskemål från bekanta föräldrar, strax utanför Ödåkra mot Allerum till, att vi tar det lite nättare förbi deras hus. Av samma enkla anledning.

Jag har aldrig sagt att jag är felfri men över 100 har jag aldrig kört på 50 väg!

Last edited:
jepp det är det

Det är nog typiskt en sådan väg där folk inte respekterar 30 km/h. Likadant var det på Strandvägen förr när det var 30 utanför Pålsjö skola. Ingen höll hastigheten. Det var 70+ som gällde. Polisen hade kontroller ibland och det var nog det enda som gjorde att folk tog det lite lugnare. Mitt tips till dig är att du försöker få Polisen uppmärksam om att mc och bilförare inte respekterar gränserna. Prata med dina grannar om saken. Lite påtryckningar kanske leder till en oanmäld hastighets och nykterhetskontroll.

Jag tror tyvärr det är det enda som hjälper. Folk är ögontjänare. En rak fin väg som Sockengatan lockar nog många att strunta i hastighetsgränserna. Det är ju en genväg för somliga. Kanske skulle man sätta upp farthinder på gatan. Gillar själv inte sådana, men de har ju effekt på framfarten.

Själv respekterar jag alltid 30 gränser. På 50 vägar håller jag gränserna om omständigheterna kräver det. Kan hända att jag kör lite för fort ibland, men aldrig i vansinnes farter.

Man kan nog verkligen snacka om att kasta sten i ett glashus. Många resonerar nog så att man kan köra fort så länge det inte sker där man själv bor.

Det är samma sak som att föra oväsen och bete sig allmänt illa på allmän plats. Typiskt beteende svenska, tyska, engelska turister har utomlands. Typiskt beteende folk från andra stadsdelar som besöker Gröningen sommartid har.

Vi motorcyklister är inte guds bästa barn även om vi inbillar oss det. Vi kan börja rannsaka oss själva. Tråkigt att läsa att ni inte respekterar 30 gränserna när ni är ute och kör på tisdagarna.

Det är nog typiskt en sådan väg där folk inte respekterar 30 km/h. Likadant var det på Strandvägen förr när det var 30 utanför Pålsjö skola. Ingen höll hastigheten. Det var 70+ som gällde. Polisen hade kontroller ibland och det var nog det enda som gjorde att folk tog det lite lugnare. Mitt tips till dig är att du försöker få Polisen uppmärksam om att mc och bilförare inte respekterar gränserna. Prata med dina grannar om saken. Lite påtryckningar kanske leder till en oanmäld hastighets och nykterhetskontroll.

Jag tror tyvärr det är det enda som hjälper. Folk är ögontjänare. En rak fin väg som Sockengatan lockar nog många att strunta i hastighetsgränserna. Det är ju en genväg för somliga. Kanske skulle man sätta upp farthinder på gatan. Gillar själv inte sådana, men de har ju effekt på framfarten.

Själv respekterar jag alltid 30 gränser. På 50 vägar håller jag gränserna om omständigheterna kräver det. Kan hända att jag kör lite för fort ibland, men aldrig i vansinnes farter.

Man kan nog verkligen snacka om att kasta sten i ett glashus. Många resonerar nog så att man kan köra fort så länge det inte sker där man själv bor.

Det är samma sak som att föra oväsen och bete sig allmänt illa på allmän plats. Typiskt beteende svenska, tyska, engelska turister har utomlands. Typiskt beteende folk från andra stadsdelar som besöker Gröningen sommartid har.

Vi motorcyklister är inte guds bästa barn även om vi inbillar oss det. Vi kan börja rannsaka oss själva. Tråkigt att läsa att ni inte respekterar 30 gränserna när ni är ute och kör på tisdagarna.

30 och 50 respekteras. Sen sker det att det missas.

Jag har aldrig sagt att jag är felfri men över 100 har jag aldrig kört på 50 väg!

Nej det är inte jag heller, men det var lite ironiskt :)
Det jag ville belysa var att när man själv "blir drabbad" så ser man på saken m andra ögon.

Jag tycker att det är bra att det tas upp, just från den aspekten att man som förälder, är rädd om sina barn. Merparten av oss kan nog relatera till detta och ta mer hänsyn.

Lite intressant att det är så viktigt med 30 och 50 sträckor sen bombar folk järnet på övriga sträckor, det är ju inte så att det inte bor folk på 70 eller 90 sträckor.

Men visst 30 och 50 är oftast inne i stadskärnor.

Tycker ändå de är dubbelmoral, börja predika när någon kört för fort på 30 väg sen skriva själv att han minsann aldrig kört fortare än 100 på 50 väg.
Vart drar man gränsen på vad som är "accepterat" att köra över hastighetsgränsen?

"Ömh jag körde bara 20 km för fort på 50 väg så de är inte så farligt men idioten som körde 120 ska fan dö"

**host dubbelmoral host **

Lite intressant att det är så viktigt med 30 och 50 sträckor sen bombar folk järnet på övriga sträckor, det är ju inte så att det inte bor folk på 70 eller 90 sträckor.

Tycker ändå de är dubbelmoral, börja predika när någon kört för fort på 30 väg sen skriva själv att han minsann aldrig kört fortare än 100 på 50 väg.
Vart drar man gränsen på vad som är "accepterat" att köra över hastighetsgränsen?

"Ömh jag körde bara 20 km för fort på 50 väg så de är inte så farligt men idioten som körde 120 ska fan dö"

O var fan kom du ifrån?

De finns väl för fan en orsak till att vi gjort en gentlemens aggreement inom RoH att hålla på 30 o 50.

Lika väl som det finns en orsak till att vv valt att ha en högre hastighetsgräns på dessa sträckor.

Jag hade inte släppt mina barn lika fritt om vi bott längs en 70 väg, eller 90 väg osv. Och så resonerar troligtvis flertalet. Kryp nu ner under din sten igen...

Vänta jag ska om formulera mig där finns 50 väg och 50 väg
Bostads område = lekande barn mm behöver inte säga mer
Industri område kvällstid = inga lekande barn mm
Bostads område kvällstid = kan komma någon som går ut i gatan
Industri område dagtid = då är där så jäkla mycket trafik så då är det också rätt så korkat att inte hålla hastigheten

O var fan kom du ifrån?

De finns väl för fan en orsak till att vi gjort en gentlemens aggreement inom RoH att hålla på 30 o 50.

Lika väl som det finns en orsak till att vv valt att ha en högre hastighetsgräns på dessa sträckor.

Jag hade inte släppt mina barn lika fritt om vi bott längs en 70 väg, eller 90 väg osv. Och så resonerar troligtvis flertalet. Kryp nu ner under din sten igen...

Sverige till skillnad mot dig som troligtvis inte har svalt gröten än eller?

Kryper inte för någon!!

Sverige till skillnad mot dig som troligtvis inte har svalt gröten än eller?

Kryper inte för någon!!

Och skriver oförklarliga inlägg? Äter du gröt mitt i natten, eller vad menar du:va
Varför skulle du krypa? Krympling eller?
Du får nog förklara dig lite bättre?

Jag har gått efter att 30 och 50 är heliga som VBK en gång sa.
Men när jag sist var på tisdagsturan så kan jag säga direkt att de gällde inte där, ifall inte de som låg längst fram.
Vilket slutade med att vi som låg längst bak fick grymt många handviftningar och sura miner.

Skulle nog aldrig kunna förlåta mig själv ifall jag körde ihjäl ett barn pga att jag hade bråttom.
Håller med dig Björk3en, har också kört TT där det gått bra mycket fortare än 50 på 50 sträckor. Problemet är att vissa RL inte kopplat att man måste hålla 50 redan innan skylten för att detta skall funka längre bak i ledet. Hoppas på bättring.

Sen kan man även göra som jag gör, håll dina 50 och låt gruppen köra ifrån dig. Om allt funkar står de och väntar vid nästa stopp. förhoppningsvis fattar folk varför du blivit ifrånkörd.

I övrigt kan jag bara hålla med Krickan, gör en riskbedömning innan ni vrider på rullen.

Last edited:
Vad är det för tomtar som hetsar tempot i en körgrupp?
Hade en sådan mupp i LÅNGSAMMA gruppen på SVR som hetsade RL. Kände för att stiga av vid nästa stopp och välta honom av hojen :mad
Känner man själv att det går för snabbt eller något är fel så ska fan inte resten av gruppen (eller ens enstaka hojåkare) hetsa på.
Det ska kännas ok att bli inväntad och sedan väljer man en annan grupp nästa gång (jag bytte själv upp vid nästa tankning efter att jag kännt in nya hojen).

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back