Nu ska hojen få en ansiktslyftning!

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Nu ska hojen få en ansiktslyftning!

Objektet är en Suzuki drz400s -00 som är något moddad.

Bifogat

• _DSC5875.JPG
    _DSC5875.JPG
    109.3 KB · Visningar: 124
  • 2.JPG
    2.JPG
    111 KB · Visningar: 99
Last edited:
Vad ska göras?

Vad ska göras?

Hojen har demonterats och ramen blivit lackad. Sen ska motardfälgarna på och lite annat småtrix. Det blir alltså ingen hel-makeover utan mer en ansiktslyftning. Funderar att skippa luftfilterboxen och bygga lite eget där... Ska fixa lite fler bilder...

Efter en dryg halvtimme med boschskruvdragaren med hylsa såg hojen ut ungefär så här.

Bifogat

• redigerad2.JPG
    redigerad2.JPG
    49.5 KB · Visningar: 111
  • redigerad.JPG
    redigerad.JPG
    36.8 KB · Visningar: 98
Last edited:
Här är en bild på ramen hängandes i mitt "lackbås".

Först var det tänkt att ramen skulle bli silvergrå och övrig plast och tank skulle vara svart. Men när jag fick hem färgen och började lacka såg jag att den ljusgrå färgen snarare var vit än silver. Snabbt tillbaks till biltema och köpa blå färg istället. Så nu får jag nog använda den gula plasten ändå.

Färgen jag använder är biltemas lackfärg som tunnas i lacknafta och sprutas med garagekompressor.

Bifogat

• 5.JPG
    5.JPG
    89.8 KB · Visningar: 143
  • biltemafärg.jpg
    biltemafärg.jpg
    30.4 KB · Visningar: 58
Ramen lackades igår förmiddags men ivrig som man är så kunde jag inte vänta med monteringen.

Sving, motor, gaffel, förgasare och lite annat jox monterades. Det blåa locket på motorn blev ju rätt bra...

Bifogat

• 6.JPG
    6.JPG
    81.9 KB · Visningar: 87
  • 7.JPG
    7.JPG
    86.3 KB · Visningar: 90
  • 8.JPG
    8.JPG
    94.4 KB · Visningar: 98
Last edited:
Under dagen har jag monterat; elen, kylarna, bromsar, fälgar, bakram mm. Tar lite tid att montera eftersom allt först måste rengöras/fettas in. Har börjat snida till en innerskärm som ska ersätta den som annars sitter på luftboxen. Istället för luftbox planeras ett öppet koniskt filter (om nu det lirar med vakumfuggen). Funkar detta kommer nog även batteriet få flytta in i bakramen istället för vid bakskärmen. Har slipat bort hjälmlåsets fäste eftersom det bara var fult och aldrig användes. Avgasröret har lackats silver efter att den sista bilden togs.

Bifogat

• 13.JPG
    13.JPG
    125.7 KB · Visningar: 134
  • 12.JPG
    12.JPG
    114.1 KB · Visningar: 90
  • 11.JPG
    11.JPG
    109.5 KB · Visningar: 86
  • 10.JPG
    10.JPG
    128.6 KB · Visningar: 89
  • 9.JPG
    9.JPG
    107.7 KB · Visningar: 105
Last edited:
Hur bra kommer det där hålla?
(Menar inte att vara elak utan undar bara)

Ingen aning, men eftersom jag mest kommer köra supermotard med den så tror jag inte att jag nöter så mycket på den. Annars får jag väl bättra på med pensel om det skulle bli skavt.

Då var hojen snart klar. En gammal framskärm fick agera innerskärm där bak. Återstår gör fotpinnar och en värmesköld till avgassystemet (ligger på tork efter lackning), en instrumentering ska byggas, vevhusventilationen ska dras om och luftfiltret ska införskaffas med tillhörande slanganslutningar. Regskylt och baklampa är monterat efter att bilderna togs. Får nog skaffa en snyggare sm-framskärm. Premiärturen är redan avklarad...med en strumpa som luftfilter :näsblod

Bifogat

• 14.JPG
    14.JPG
    96.8 KB · Visningar: 63
  • 15.JPG
    15.JPG
    84.6 KB · Visningar: 77
  • 16.JPG
    16.JPG
    90.9 KB · Visningar: 114
  • 17.JPG
    17.JPG
    117.9 KB · Visningar: 127
  • 18.JPG
    18.JPG
    104 KB · Visningar: 95
Last edited:
Den blåa ramen ger en gammal hederlig Suzuki old school känsla!

:hihi :)

Har varit iväg på biltema igen och handlat prylar...

Sportluftfiltret till bil ska klämmas in bakom bakstötdämparen. Aluminium fördelaren är en deluxvariant till trädgårdsslang. Denna ska kopplas ihop med den blåa slangen som sedan leder ut till det lilla filtret (vevhus vent.)

Har ännu inte bestämt om jag ska använda sportluftfiltret. Provade att gasa lite mer med strumpfiltret och den vill inte alls på högre varv.

Sista bilden är på hojen med värmeskölden och fotpinnarna monterade. Även den jättesnygga baklampan/skärmen fick plats

Bifogat

• 19.JPG
    19.JPG
    93.6 KB · Visningar: 58
  • 20.JPG
    20.JPG
    84.2 KB · Visningar: 56
  • 21.JPG
    21.JPG
    111.1 KB · Visningar: 98
Den blåa ramen ger en gammal hederlig Suzuki old school känsla!

:hihi :)

Ja antingen det eller husa-wannabe.

Jeflar vilket snabbt projekt. Du lär vinna snabbastbyggtrådenpriset!

Hehe. Själva nedmonteringen gjordes för några veckor sedan, men lackning och ihopmontering har skett de senaste två dagarna. Gäller att passa på när man har påsklov. Jag blir alltid så ivrig när jag sätter igång med ett projekt. Var tvungen att snickra lite i huset medan jag väntade på att färgen skulle torka. När det var dammtorrt på kvällen kunde jag inte vänta längre och satte i motor, sving och gaffel.

Kan tillägga att jag gav strumpan en skvätt olja för att fånga dammet bättre :mattias

Last edited:
Vart förbi www.waltersbil.se i går för att leta passande slangar mellan luftfiltret och förgasaren. Fick en skruvmejsel i handen och sedan var det bara att leta under huvarna på egen hand. Billigt blev det med! :tummenupp

Slangarna passade efter lite modifieringar. Provkörde en liten runda och hojen går som en dröm. Ska bestycka upp lite för att kompensera för det öppnare filtret.

Här är någon bild med filtret på plats. Nu ska jag bara fixa vevhusvent, instrumentering och gå ett varv med buntbanden och samla ihop slangar och sladdar.

Bifogat

• 22.JPG
    22.JPG
    108.2 KB · Visningar: 77
  • 23.JPG
    23.JPG
    104.7 KB · Visningar: 71
Back